מי הרוויח מעסקת העשור?

כעת מתברר: BMC, המשקיעים והיזמים עשו עסקה מצוינת. מדינת ישראל הפסידה

9 במארס 1999. BMC רוכשת את חברת הממד-החדיש הישראלית תמורת כ-650 מיליון דולר במזומן, עסקת ההיי-טק הגדולה בישראל דאז. הממד-החדיש, שפעלה בתחום ניהול מערכות מידע, נסחרה לפי שווי של 580 מיליון דולר, העסיקה 460 עובדים (מתוכם 330 בישראל), ומכירותיה ב-1998 היו 95 מיליון דולר, שלוו ברווח נקי של כ-20 מיליון דולר.

למרות שלפני המכירה היו רכישות ענק בישראל, כמו של מיראביליס על-ידי AOL או של ממקו על-ידי פלטינום-CA, ברכישת הממד-החדיש התחוללה סערה. "למשקיעי הון סיכון זה מצוין, אבל למשק לא", אמר אז זהר זיסאפל, מבעלי רד-בינת. לעומתו, טען שלמה קאליש מג'רוזלם גלובל, ש"כולם צריכים להיות מרוצים".

פאסט פורוורד, עשור קדימה. בתחילת השבוע הגיעה משלחת של בכירים מ-BMC, כולל מנכ"ל החברה, בוב ביצ'אמפ, לחגוג עשור לחברה בישראל. ההספק של BMC היה מכובד: לצד הממד-החדיש נרכשו גם אופטיסיטמס ואיידנטיפיי, כך שבסך-הכול, BMC רכשה חברות וביצעה השקעות נוספות בישראל בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר.

כדאי להעיף מבט במספרים: BMC בישרה, כי הייצוא של הפעילות הישראלית מסתכם בכ-80 מיליון דולר בשנה. בנוסף, היא מתכוונת להגדיל את מצבת כוח האדם במרכז הפיתוח בכ-20 עובדים נוספים בשנה הקרובה, לסך של כ-420 עובדים. אלו מספרים דומים למדי למה שהציגה הממד-החדיש לפני כעשור. מה קרה?

אפשר להירגע, BMC מרוצה מהביצועים של המרכז הישראלי. "החזרנו את ההשקעה בישראל", בישר ביצ'אמפ. בעבר אמר כי המוצרים המפותחים בישראל תורמים ל-BMC כ-250 מיליון דולר בשנה, מתוך מכירות של כ-1.9 מיליארד דולר ב-2008. אז מי הפסיד? המאזן המקרו-כלכלי של ישראל.

ניקח חברה שפעלה בשוק מקביל, מרקורי, שסיימה את 1998 עם מכירות של 120 מיליון דולר, והעסיקה 600 עובדים, או צ'ק פוינט. מרקורי נמכרה ב-2006 ל-HP תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. שוויה של צ'ק פוינט הוא 5 מיליארד דולר. דמיינו לאן הממד-החדיש הייתה יכולה להגיע.

בדיונים בעד ונגד מכירת חברות היי-טק ישראליות אין שחור ולבן. במקרים מסוימים, מכירה היא כורח המציאות, ובמקרים אחרים זו קטסטרופה. בעסקאות המוצלחות, המשקיעים והיזמים מקבלים תמורה מכובדת, וזוכים לתשואות על ההחזרים. אבל כשחברה גדולה מחו"ל ומספרת עד כמה "השקיעה בישראל", "תרמה לכלכלה המקומית", או סתם עשתה טובה שהיא כאן, צריך לבדוק את המספרים הקטנים. בעסקאות האלו, פעמים רבות המשק הישראלי מפסיד בגדול. *