ש"ס קונטרול? חברת החשמל ביקשה להאיץ את שיפוץ תחנות הכוח גם בשבת - אבל חברי הסיעה מנעו זאת

זאת על רקע ההפסקות היזומות שהיו בשבוע שעבר ■ הנהלת חברת החשמל: "רצינו להאיץ את השיפוץ כדי למנוע תקלות בעתיד" ■ גורמים בחברה: "השיפוץ בשבתות מעיד על כשל תכנוני של ההנהלה"

בעקבות הפסקות החשמל היזומות שביצעה בשבוע שעבר חברת החשמל בשל עומס החום הכבד, החליטו בחברה להאיץ בשבת האחרונה את השיפוץ שמתבצע במספר מתקנים - שיפוץ שאמור להקדים בסופו את הסנכרון בין כלל תחנות הכוח לרשת החשמל.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי בעוד שהשיפוץ נמשך בשבת האחרונה בתחנת הכוח "אשכול" שבאשדוד ובתחנה שברמת חובב, נעצר השיפוץ בתחנת הכוח הפחמית "אורות רבין" שבחדרה.

הסיבה: עובדי החברה בחדרה פנו למספר חברי כנסת מסיעת ש"ס, וקבלו על כך שהעבודה בשבת מותרת רק לצורך תפעול חיוני או לצורך תיקון תקלות - ולא לצורך שיפוץ. אנשי ש"ס מיהרו ללחוץ על הנהלת החברה בעניין, וזו הודיעה כי השיפוץ יחודש רק ביום א'.

דובר חברת החשמל, דדי גולן, מסר בתגובה כי הנהלת החברה סברה כי מוטב להאיץ את השיפוץ כדי למנוע תקלות בעתיד, אולם הובהר לה כי הדבר מנוגד לכאורה לחוק. עוד טוען גולן כי במתקנים שבאשדוד וברמת חובב העבודה בשבת נעשתה לצורך תיקון תקלות ולא לצורך שיפוץ - טענה שהוכחשה נמרצות על ידי עובדי החברה.

יצוין כי בחברת החשמל בדרך כלל לא נהוג להמשיך בעבודות השיפוץ בתחנות הכוח במהלך השבת, אלא אם כן קיים חשש אמיתי לשיבושים באספקת החשמל.

בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה ביקשה החברה לבצע את העבודות השיפוצים באחת מיחידות הייצור הגדולות בשתי משמרות נוספות במהלך השבת. בדרך כלל, עבודות השיפוצים היו מסתיימות בשעות הצהריים, עוד לפני כניסת השבת.

לדברי גורמים בחברה, החלטת ההנהלה להמשיך בשיפוץ תחנות הכוח בשבת מעידה על כשל יסודי בתכנון תוכנית השיפוצים, וזאת בהמשך לניסיונות להטיל את האחריות לתקלות על העובדים. "בהנהלה פשוט נכנסו לפאניקה בגלל הפסקות החשמל היזומות שהיו בשבוע שעבר. למרות שלא היה צפוי ביקוש חריג ומזג האוויר היה נוח ביקשו מהעובדים להמשיך בשיפוצים במהלך השבת. זה בהחלט לא מקובל ומראה על תכנון לקוי", אמרו הגורמים.

בעיות באספקת החשמל

בשבוע שעבר נאלצה חברת החשמל לבצע הפסקות חשמל יזומות במשך שעתיים (13:00-15:00) בשיא השרב, זאת על מנת שתוכל לתת מענה לביקושים.

כושר הייצור של החברה בזמן ההפסקות עמד על כ-7,600 מגאווט בלבד, זאת בעוד הביקושים הגיעו לכ- 8,000 מגאווט חשמל, פער של 200-300 מגאווט . יש לציין כי כושר הייצור הכולל של חברת החשמל הוא כ-11,700 מגאווט, אך חלק גדול מיחידות הייצור היו בשיפוצים לקראת עונת הקיץ שתחל רשמית בתחילת יוני.

בדיון שהתקיים בלשכת השר ביום חמישי האחרון הסביר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר כי שילוב נדיר של מזג אוויר שרבי ושרשרת תקלות הביא לכך שבתוך 20 דקות ירדה רמת הרזרבה ממצב "צהוב (רזרבה של 600-1,100 מגאווט) למצב "אדום" בו אין רזרבות.

בדיון התברר כי רק כמחצית מההסדרים (160 מגאווט מתוך כ-350 מגאווט) עם צרכנים גדולים לניתוק יזום מהרשת בשעת העומס הופעלו. בחברת החשמל טוענים כי ההסדרים שקבעה הרשות לחשמל הם וולונטריים, והחברה אינה יכולה לכפות אותם על הצרכנים.

לנדאו הנחה בישיבה את גורמי משק החשמל לקדם מהלכים שיביאו לניהול נכון יותר של הביקושים ולהערכה מחודשת של צפי הצריכה.

"מצב המשק כיום אינו מאפשר להגדיל את ייצור החשמל בטווח הזמן המיידי. לכן, יש לשים את הדגש על ניהול הביקוש". אמר לנדאו. לנדאו הודיע, כי בכוונתו לפנות לשר הביטחון אהוד ברק בבקשה לרתום את מערכת הביטחון להפעיל את הגנראטורים שברשותה בשעות שיא העומס.