רשות המים: אם לא נצליח לחסוך מספיק במים - יש סיכוי להפסקות מים יזומות ביישובים

ועדת הכלכלה קיימה היום דיון בנושא משבר המים ■ מנכ"ל הארגון לגננות ונוף: "רשות המים צריכה לבטל לאלתר את התקנה של איסור מדשאות פרטיות. זאת תקנה שלא ניתן לאכוף ושלא תביא לחיסכון במים"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"אם לא נצליח לחסוך 60 מיליון קוב מים השנה, יש סיכוי להפסקות מים ביישובים" - כך אמר היום (ב') פרופ' אורי שני, ראש רשות המים, בוועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהתמודדות עם המשבר במשק המים והרפורמה בתעריפי המים.

הדיון התמקד בהיטל הבצורת על הגינון בבתים הפרטיים. הרעיון שבסיס ההיטל הוא שאם משפחה ממוצעת משתמשת ביותר מכמות מסוימת של מים - הרי שזה נובע מהשקיית גינה, ואת הסעיף הזה בצריכה הפרטית החליטו למסות.

"זאת תקנה שלא ניתן לאכוף ושלא תביא לחיסכון במים. מדובר בכ-2% בסך-הכל מצריכת המים בישראל", אמר בישיבה חזי מולא, מנכ"ל הארגון לגננות ונוף.

בישיבה נכחו 7 חברי כנסת נכח וכן נציגים מעשרות ארגונים, בהם בין היתר: פרופ' זסלבסקי, לשעבר נציב המים; דודי קוכמייסטר, מנכ"ל הגיחון; עידו רוזוליו, מנכ"ל מקורות; ציון לב מתאגיד המים בראשל"צ; כאמור חזי מולא, יו"ר ארגון הגננות והנוף; ח"כ לשעבר אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות החקלאים בישראל; יו"ר איגוד הטקסטיל, נציג האוצר, נציג עיריית תל-אביב, נציג מרכז השלטון המקומי ועוד.

לא היה חולק במהלך הדיון כי המס הוא תוצאה של כשל מתמשך במדיניות הטיפול במשק המים, שמתבטא כיום בגזירה על הציבור. בתום הישיבה אמר ראש ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), כי גם אין חולק שצריך להטיל מס כדי לקצץ בצריכה העודפת, אבל השאלה שנותרה פתוחה בתום הישיבה הייתה מהי הצריכה העודפת.

חברי הכנסת והארגונים ייצגו מגזרים שונים: היה ייצוג לחרדים, שמאופיינים במשפחות מרובות ילדים ולכן גם בצריכה גבוהה של מים; המועצה לישראל יפה טענה כי גינון הוא לא מותרות; נציג התעשייה טען כי המים הם תשומה חשובה שאין לוותר עליה - וכך הסתיימה הישיבה בלא תשובה בנושא זה.

הפגישה הסתיימה בהחלטה שיש לקבוע מחדש את המדרגות של מים לנפש. שאלות נוספות שבלטו במהלך הישיבה היו מי אמור לגזור את כספי ההיטל, שכן נכון להיום הכסף הזה הולך לקופת האוצר, בעוד שקולות רבים טענו כי הכסף צריך ללכת לטיפול במשבר המים. בנוסף, עלתה הדרישה של רשות המים להטיל חבות פלילית על מי שלא ישלמו את היטל הבצורת, ואקוניס טען כי אין להטיל עונש מאסר במקרים כאלה.