עובדי אל-על מאיימים בסכסוך עבודה עקב חילוקי דעות עם ההנהלה - ההנהלה דורשת התייעלות על גב העובדים

ההנהלה מעוניינת בהתייעלות נוספת, שבמסגרתה עובדים שמרוויחים מעל 5,000 שקל ישלמו 10-15 שקל על הארוחות, במקום התשלום הזעום הנהוג כיום ■ הוועד: "בכירי אל-על מקבלים בונוסים, והעובדים מתבקשים להתייעל" ■ ההנהלה: "הוועד מפיץ שקרים"

ועד עובדי אל על , בראשות יוסי לוי, טוען כי בזמן שהחברה מחלקת לכאורה בונוסים שמנים להנהלה הבכירה, היא מבקשת מהעובדים להתייעל ולהסכים להרעות תנאים בניגוד להסכמי העבודה הקיימים.

העובדים טוענים כי בעוד שהם משלמים כיום 35 אגורות בלבד עבור ארוחת הצהריים, בהנהלה מבקשים שהעובדים ישלמו כעת 10-15 שקלים, למעט עובדים שמשתכרים מתחת ל-5,000 שקל.

עוד טוענים בוועד, כי הנהלת החברה החלה לאחד מחלקות באופן חד צדדי, ובכך היא מכינה את הקרקע לפיטורי עובדים. בוועד מסבירים כי צעדים אלה מנוגדים להסכם העבודה שנחתם בנובמבר 2008, אז ויתרו העובדים על תוספות שכר ואף הסכימו לפרישה מרצון של 30 עובדים.

דו"חותיה הכספיים של אל על מראים כי היחיד שקיבל בונוס בחברה הוא המנכ"ל, חיים רומנו. הבונוס בגין שנת 2008 עמד על 3.2 מיליון שקל, אולם רומנו הסכים לוותר על 20% מהסכום, לרבות קיצוץ דומה בשכרו. יחד עם זאת, אל על החליטה להגדיל את שכרם של חברי הדירקטוריון בחברה, לראשונה מזה ארבע שנים.

בוועד העובדים מציינים כי גם הסמנכ"לים ניסים מלכי וראובן וירובניק קיבלו "בונוסים" (1.2 מיליון שקל ו-968 אלף שקל בהתאמה), אולם בדוחות הכספיים של החברה סכומים אלה מופיעים כ"השלמת ההפקדות לקופת הפיצויים".

בוועד העובדים טוענים כי על פי הסכם העבודה שקבע כי לא יינתנו השנה תוספות שכר יש להימנע גם מהפרשות אלה, אולם בחברה דוחים בתוקף את הטענה ומדגישים כי מדובר בהשלמה שנעשתה על פי חוק.

בחברה מסבירים עוד כי המהלך היחיד שנעשה באופן חד צדדי היה סגירה של אגף שאיננו רלוונטי עוד. בוועד העובדים מאיימים כי לא יסכימו לצעדים השונים וכי "כל האפשרויות פתוחות" - לרבות הכרזה על סכסוך עבודה.

מהנהלת אל על נמסר: "הקיצוץ המוצע הינו התאמה למציאות הנוכחית, עקב המשבר הכלכלי העולמי בכלל, ומשבר התעופה בפרט. הפעילות מתקיימת בכל מגזרי החברה, כדי למנוע פיטורי עובדים. כל המהלכים יחולו על מנהלים ועובדים גם יחד, פרופורציונלית לשכר.

"בהנהלת אל על מקווים כי עד עובדי החברה יפנים את המצב ובמקום לעסוק במניפולציות והפצת שקרים וכזבים יעמוד בהבטחותיו ויירתם למאמץ. אין בכוונתנו להתייחס לדברי הבלע ולשקרים המופצים ע"י נציגות העובדים, כאמצעי להימנע מלקיחת אחריות ועמידה לצד החברה בתקופה לא קלה זו. אנו קוראים לוועד העובדים להתעשת ולהתנהג בצורה מכובדת ואחראית ולא להיגרר למחוזות שיפגעו בחברה ובעובדיה".

בחברה הדגישו עוד כי לא רק שלא נוספו תפקידים חדשים בהנהלה, כפי שטוענים העובדים אלא שהחברה נמצאת "בעיצומו של מהלך לצמצום היקף המשרות הבכירות בחברה".