סמנו ביומן: ניצחון טכני על המיתון

מאזני החברות ודו"חות המכירות, לצד משחק בסטטיסטיקות-מקרו, משנים את פני המצב

השבוע פורסמו הערכות בנק ישראל לפיהן המיתון צפוי ללוות אותנו עוד מספר רבעונים. שלושה רבעונים לפני התחזית האופטימית של המשנה למנהלת חטיבת המחקר, וחמישה לפני התחזית הפסימית של המשנה לנגיד הבנק.

הנסיגה בתוצר הישראלי, אינה קיצונית כמו במדינות רבות בצפון אמריקה ובעיקר באירופה. אצלנו הוא הוא התכווץ ב-3.6% במונחים שנתיים, לעומת בגרמניה, לדוגמא, נרשמה התכווצות ביותר מ-14% במונחים שנתיים, באיטליה ב-9.3%, בריטניה 7.4%, בספרד 7% וצרפת 4.7%. במדינות מזרח אירופה המצב גרוע בהרבה: ליטא התכווצה בלא פחות מ-33% בשיעור שנתי, ולטביה ב-38%.

סיכויי ההפתעה

אם עד לא מזמן הקונצנזוס בשוק היה שהעולם עומד להיכנס מיתון עולמי ארוך אשר אפשר להשוות אותו רק לשפל הגדול בשנות ה-30 בארה"ב, הרי שהיום דעה זו נשמעת רק בשולים.
הקולות הנשמעים היום דומים לזה של בנק ישראל - כלומר מיתון עולמי שימשך עוד מספר רבעונים ויגרור לתוצאה דומה גם את ישראל.

השוק לעומת זאת מאותת דבר אחר: העלייה המטאורית במדדי המניות, אגרות החוב הקונצרניות והסחורות, כמו מדווחים שהרע מכל כבר מאחרינו.

תרחיש אופטימי

להלן הסבר אפשרי לכך שתיתכן הפתעה ושההתאוששות בכלכלה הריאלית תגיע כבר ברבעון השלישי שאנו בפתחו, ואפילו ברבעון השני שעומד להסתיים.

ראשית ניתן להסתכל על הנושא בהיבט הטכני ביותר: נתוני התמ"ג הם אבסולוטים אך מדידת הצמיחה היא לפי שיעור השינוי ביחס לרבעון קודם. גם אם רמת התמ"ג תהייה נמוכה מבעבר, אך הנתון יהיה טוב במעט ביחס לרבעון קודם, הדבר ייחשב לחזרה לתוואי הצמיחה.

נתוני הרבעון הראשון הקשרים, הם נקודת מוצא כה נמוכה, שקשהלרדת מהם באופן משמעותי.

אני מתרשם משיחות עם בעלי עסקים רבים ומנהלי חברות שהמכירות של הרבעון הראשון היו נמוכות להחריד. למעשה בתחומים רבים נרשם קיפאון במכירות, קיצוני בהרבה מההשפעה שאמורה להיות מהעלייה באבטלה.

ברבעון הראשון גם מי שרצה לרכוש רכב חדש, לשפץ דירה או לפתוח עסק, העדיף לדחות זאת עד שהדברים יתייצבו. כעת מדווחים עסקים כי בנוסף לחזרה לרמות צריכה נורמאליות, הם נהנים מהזמנות שנדחו ברבעון הראשון.

גם בתחומים אחרים שמשפיעים על הצמיחה נרשמת תופעה דומה. היצואניות מדווחות על שחרור הזמנות שהוקפאו ועל תחילת תזוזה בביקושים.

לדוגמא, היצואנית הגדולה בישראל, חברת כיל , מכרה כמויות דשנים אפסיות ברבעון הראשון ובדוח הרבעוני שלה מסרה שלאחרונה החלו להתעורר ביקושים בברזיל וכי היא צופה שיבה לרמות גבוהות יותר בעתיד הנראה לעין.

כמו תמיד - יש הרבה פסיכולוגיה

הציבור שראה את חסכונותיו מתכווצים במהירות בסוף שנה קודמת נכנס לפאניקה והתנהג בהתאם. כעת, כשאותו ציבור צופה בחסכונותיו עולים את מרבית הדרך למעלה, ומבינים כי יש חיים אחרי 2009 וכי לא יתרוששו אם ייצאו לחופשה בקיץ, יחליפו את הרכב שעבורו חסכו בקרן ההשתלמות ויורידו במעט את הרגל מהבלמים בקניות בסופר.

החברות שמרגישות את ההקלה יחכו עם ההחלטה על פיטורי עובדים ומכאן כיוון המגמה הכלכלית - הדרך לא רחוקה.

כדי שהשיפור לא יקרה, צריך לקרות דבר מפתיע כמו התערערות מצבה של ארה"ב כלווה או התגלות בעיות חדשות במגזר הבנקים בארה"ב.