בדיקת "גלובס" לקראת שבועות: מוצרי חלב צאן יקרים בכ-25% ממוצרי חלב בקר

"גלובס" בדק אילו סוגי חלב מוצעים על המדף, ומצא כי לצד ההבדל בערכים התזונתיים בין גבינות צאן לגבינות בקר - קיים גם הבדל ניכר בעלויות ■ מי שמעדיף את טרנד משקאות תחליפי החלב, ישלם עבורם פי שניים ויותר

הסגנונות והטעמים של מגוון הגבינות הם פועל יוצא של תהליך ייצורן. אולם אם ניקח צעד אחד לאחור, ניזכר במקור הגבינות ובבעל החיים המספק את חומר הגלם העיקרי: הפרה - המהווה כ-95% מהמוצרים במקררי הגבינות, צאן - גבינות עזים וכבשים שזוכות לפופולריות גואה, ובשוליים גבינות המיוצרות מחלב נאקה או בופלו.

לצד מוצרים אלה ניצבים תחליפים כחלב סויה, שקדים או אורז הבאים לתת מענה "חלבי" ללא לקטוז.

בין התוצרים השונים הבדל של שמים וארץ: בהיבט הטעם, היתרונות או החסרונות, בהיצע וכמובן - בתג המחיר: מוצרי חלב צאן יקרים בכ-25% מתוצרי הבקר, ומשקאות תחליפי החלב עולים פי 2 ויותר ממחיר החלב הרגיל (בממוצע כ-15 שקל לעומת 6.16 שקל).

נדמה שהצרכנים מצביעים ברגליים ו"שולחים" את החברות להרחיב את היצע מוצרי הצאן, אולם האם לפרה יש ממה לחשוש?

לפי מיכאל רבינוביץ', מנהל יחידה עסקית גבינות קשות ומלוחות בתנובה, "פלח גבינות הצאן, נמצא אמנם במגמת גידול בשנים האחרונות, אולם אני צופה שיישאר נישתי". לא הפערים במחיר הם שמהווים מכשלה, אלא כוח ההרגל: "אצל רוב הצרכנים, בחירת מוצרי החלב מושפעת מההרגלים המסורתיים לצד הנטייה לטעמים בסיסיים על פני טעמים דומיננטיים - אליהם לא כולם מתרגלים".

עם זאת, הוא מדגיש שנישת צרכני מוצרי הצאן נמצאת במגמה עלייה, אך בולטת בעיקר במעמד סוציו-אקונומי גבוה בקרב קהל "שמוכן לשלם פרמיה מתוך מודעות לתועלות ולטעם".

המיתון פגע בגבינות צאן

כ-350 מוצרי חלב מושקים מידי שנה, בהם לא מעט מוצרים מחלב צאן. "הדרישה למוצרים אלה באה מכיוון הצרכנים ובעיקרה נובעת מגל הבריאות השוטף את העולם המערבי", מסביר דורון אקהאוז, מנכ"ל גבינות השומרון. לדבריו "ב-15-20 השנים האחרונות החשיפה למוצרים מחו"ל והשדרוג הקולינרי לא פסחו על ענף הגבינות".

איל דונסקי, סמנכ"ל שיווק מחלבות גד, מעריך כי בשנים האחרונות צריכת מוצרי חלב הצאן צמחה ב-30%-40%, אלא ששיעורים אלה התמתנו, בעיקר בשל הסביבה הכלכלית הנוכחית ומחיר המוצרים. "השוק לא הגיע לכדי מיצוי ואני מעריך שהמודעות תגדל, אולם כרגע המיקוד הצרכני הוא סביב המחיר".

מחירי מוצרי חלב הנמצאים תחת פיקוח נקבעים על-ידי משרד החקלאות וכוללים חלב 1% או 3%, לצד מוצרים בסיסיים. על מחירי תפוקת הצאן, אין פיקוח. דונסקי מסביר, שהמחיר הסופי מושפע מעלויות החלב אולם לא משקף את הפערים בעלויות ליצרן: למרות שמחיר לחלב צאן הוא כפול לערך מחלב בקר, ההבדלים במחירים לצרכן עומדים בממוצע על 25%. הסיבה לכך, היא שלצד יתר העלויות המגולמות במחיר, במוצרים המבוססים על חלב בקר יש צורך בכמות גדולה יותר לייצור, כפי שמסביר אקהאוז.

ההבדלים במחירים של מוצרים מקבילים המופקים מחלב שונה נעים בין 10% ל-40%. לדוגמה: מחיר ליוגורט של פעם (גבינות השומרון) מחלב בקר הוא 5-5.45 שקל, לעומת יוגורט מחלב כבשים או עזים ב-5.45-5.95 שקל (פער של כ-10%), גבינת לאבנה (מחלבות גד) מחלב בקר ב-10.40 שקל לעומת כ-14.90 שקל לאבנה מחלב עזים או כבשים (פער של 43%).

הביקוש לגבינות צאן על-ידי הצרכן הישראלי בולט לדברי רבינוביץ' בקטגוריות הגבינות המלוחות, כשהוא מעריך נתח צריכה של 10% למוצרי הצאן. תנובה השיקה לאחרונה את סדרת פיראוס המבוססת על חלב עזים, מהלך שתוזמן היטב לקראת שבועות. לפי מחירון תנובה גבינה צפתית 5% שומן מחלב בקר נמכרת בכ-12 שקל, לעומת צפתית עזים שמחירה כ-15.50 שקל (פער של 30%).

בסמוך לקרטוני החלב במקרר המרכזי, התווסף לאחרונה קרטון חלב עזים של משק צוריאל, ובכך מסבירה רויטל רודריגז, מנהלת השיווק של משק צוריאל, יש אמירה למעמדו כאלטרנטיבה לגיטימית. מחיר החלב, הוא 15 שקל, עבור 1 ליטר, מחיר שהיה נקוב עד לא מזמן למחצית מהכמות. "התחרות בענף וההיצע הגדל בסופו של דבר באים לטובת הצרכן", אומרת רודריגז ומציינת כי שוק משקאות חלב העזים גדל בכ-60% בשנה האחרונה, אולם עדיין היקף הצריכה בישראל במונחים של תנובת חלב העזים עומד על פחות מ-1%, בהשוואה ל-2.5% בצרפת, 7% בספרד ובבולגריה, 17% בקפריסין ו-40% ביוון.

צריכת מוצרי הסויה נמצאת בנסיגה

בין תחליפי החלב, נפוץ משקה סויה אלא שצריכת מוצרי הסויה נמצאת בנסיגה בשל הבעייתיות וסימני השאלה שעוררו מוצרים אלה בהיבט רכיבי האסטרוגן (הורמון נשי) שהם מכילים. גם משרד הבריאות יצא באחרונה בהנחיות שלא להפריז בצריכת מוצרים אלה. רודריגז מציינת, כי על נישת הסויה שמים פחות את הדגש בהיבט של פיתוח מוצרים חדשים. "מוצרי סויה, ובראשם חלב סויה, עונים על צרכים לקהלים נישתיים מאוד בהם שומרי כשרות למשל. קשה להעריך שצריכתו תגדל", מוסיף רבינוביץ'. מחיר חלב סויה נע בין 10 ל-18 שקל.

תחליפי חלב אחרים כוללים משקה אורז, חלב שקדים, חלב קוקוס ועוד. מחיריהם גבוהים משמעותית ביחס לחלב רגיל (כ-6.20 שקל) ועומדים על כ-10-20 שקל לקרטון 1 ליטר. כך לדוגמה, ברשת עדן טבע מרקט מצאנו משקה אורז של אדמה ב-13 שקל, משקה שקדים/שיבולת שועל ב-18 שקל ומשקה כוסמין ב-19 שקל.

הדיאטנים ממליצים להמשיך לצרוך חלב

חלב עזים וחלב כבשים קלים יותר לעיכול. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית, הודפת את מתקפת "האנטי חלב" (בכלל ובקר בפרט) בשל הנזק הפיזי לכאורה שהוא עלול להסב. "קצת יצאו מפרופורציה והתוצאה היא שאנשים נמנעים ממוצרי חלב אולם לא מוצאים תחליף למקורות לסידן. תפריט מאוזן מתייחס ל-3 מנות חלב ביום". חוברה ממליצה לבחור מוצרים עם פחות אחוזי שומן והרבה סידן - דוגמת גבינת ריקוטה.

"לחלב צאן יש יתרונות עבור מי שסובל ממערכת עיכול רגישה, הודות למבנה השומן והחלבון בחלב הצאן שהוא קל יותר. יש הסבורים שחלב בקר גורם לליחה, אך חשוב לציין שגם מוצרי צאן שמכילים יותר מ-5% שומן עשויים לגרום לליחה". עזים או כבשים? "מבחינת ערכים תזונתיים מדובר ברמה דומה יחסית - שניהם מומלצים. הטעם הוא שקובע".

מה באשר למשקות חלב המבוססים על סויה, שקדים, קוקוס, וכד'? "צריך להבין שמשקאות כאלה הם לא חלב ואינם מכילים חלבון או סידן ולכן לא יכולים לשמש כתחליף אמיתי".

חלב