סופו של עידן: GM תתחיל בתהליך של פשיטת רגל ב-1 ליוני; המשקיעים ממתינים למוצא פיו של אובמה

GM הגיעה להסכם עם קבוצה של בעלי אג"ח לפיה הם יקבלו 10% ממניות החברה החדשה עם אופציה לרכישת 15% נוספות ■ נכון לעכשיו, ממשלת ארה"ב מחזיקה ב-72% ממניות יצרנית כלי הרכב הגדולה בארה"ב

ג'נרל מוטורס שעד שנת 2008 נהנתה מהתואר "יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם", מתכוונת לפנות בבקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) ולמכור את מרבית נכסייה, כבר ב-1 ליוני. כך מסרו גורמים המקורבים לחברה. דובר החברה סירב להגיב לידיעה, או למסור היכן תוגש הבקשה לפשיטת רגל. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי לנאום על הנושא ביום ב'.

ממשלת ארה"ב תספק מימון לג'נרל מוטורס, כאשר מרבית נכסייה יימכרו לחברה שתקים הממשלה. ה-1 ליוני נקבע כתאריך האחרון לארגון מחדש של החברה ללא התערבות ממשלתית.

ג'נרל מוטורס מתכוונת להקים עסק חדש שיתמקד במותגים מוצלחים כמו קדילק ושברולט. יצרנית כלי הרכב הוותיקה, שהוקמה לפני 100 שנה, לא הצליחה לסיים מהלך להקטנת חובותייה.

GM הגיעה להסכם עם קבוצה של בעלי אג"ח, שיעזרו שיעזרו לה להגיע לאיזון ויסירו ממנה 27 מיליארד דולר בחובות. על פי תנאי ההסכם, בעלי האג"ח יקבלו 10% מהחברה החדשה עם אופציה לרכישת 15% נוספים. נכון לעכשיו, ממשלת ארה"ב מחזיקה ב-72% ממניות החברה, כשבכוונתו להשקיע בה כ-50 מיליארד דולר שיבואו בנוסף לסיוע הקודם בסך 19.4 מיליארד דולר שניתן לחברה. עוד מעריכים כי הממשל יחלק את החברה לשתי חברות כשהאחת תרכז את החובות והמותגים הכושלים כמו האמר, והשנייה תהיה למעשה חברה חדשה ובריאה יותר שתכלול את המותגים המוצלחים של החברה כמו ביואיק ושברולט.

בינתיים, מתעכבת מכירת אופל שבידי GM כשהיצרנית האיטלקית, פיאט היא אחת מהמתמודדות לרכישת החברה. העיכוב נגרם לאחר ש-GM העלתה את מחיר החברה ב-415 מיליון דולר, הצעד הוביל לקיפאון במשא ומתן. נזכיר, כי לפני שבועיים השלימה פיאט השתלטות על גרעין השליטה של פושטת הרגל הטרייה - קרייזלר - יצרנית הרכב השלישית בארה"ב.

חברה נוספת שמעוניינת בחטיבה האירופית של GM והיא כעת החברה המועדפת על ממשלת גרמניה - היא חברת החלפים הקנדית - מגנה אינרנשיונל . פרנק סטרונץ' - היו"ר של מגנה, אמר כי "זו תהיה חוסר אחריות מצד GM להניח לאופל לפשוט רגל, מגנה מעוניינת לרכוש את החברה ויש לה את היכולות להעניק לה מימון לטווח הקצר בכדי לחלץ אותה מהמשבר.

מגנה מעוניינת להשקיע ביחד עם יצרנית הרכב הרוסית OAO GAZ כ-700 מיליון אירו בחברה כשבמקביל נדרשת ממשלת גרמניה להעניק סיוע של 5 מיליארד אירו והעובדים של החברה ירכשו 10% ממניות החברה החדשה.

סטרונץ' טוען כי GM אינה מעוניינת בעסקה עם פיאט משום שעסקה כזו עלולה לפגוע בעתיד בנתח השוק של GM בארה"ב לאור המיזוג של פיאט עם קרייזלר.

צרו איתנו קשר *5988