מגבילים את ההטבות לבכירים: בגרמניה אושר חוק הקובע תקרה לתגמולי המנהלים

[למדור שוקי עולם] החוק צפוי גם להגביר את השקיפות של קביעת התגמולים הביקורת על החוק במגזר הפרטי הובילה את הפרלמנט לאמץ נוסח מחמיר במיוחד

הפרלמנט של גרמניה אישר שלשום (ו') הצעת חוק לקביעת תקרה על תגמולי מנהלים. נוסח החוק שהתקבל נחשב חמור מההערכות והוא צפוי להיכנס לתוקף לפני תחילת הקיץ.

החוק החדש יאפשר למועצות המפקחות של החברות להעניק לבעלי המניות זכות הצבעה בלתי מחייבת על חבילות התגמולים של הבכירים באסיפות השנתיות של בעלי המניות. החוק הוא חלק משורת צעדים שאמורים להגביר את השקיפות הנחוצה להליכים המעורפלים שבמשך שנים רבות שימשו כבסיס לקביעת שכר הבכירים בחברות גרמניות גדולות.

מנטליות שיש לבער

אישור החוק נתפס כסטירה בפרצופם של הוועדות המפקחות (מקביל לדירקטוריונים) בחברות הגרמניות הגדולות. החברים ב-12 ועדות כאלה מחו על הצעת החוק במכתב ששלחו בשבוע שעבר לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "החלטות תאגידיות, כגון גיבוש חוזים של חברי ההנהלה, אינן צריכות להיקבע לפרטי פרטים באמצעות חוק". שלשום (ו') אמר חבר פרלמנט גרמני ל"פייננשל טיימס" בתגובה לביקורת כי "לא רק שלא עשינו שום ויתור לאנשים האלה, אלא שהמכתב סיפק לנו דוגמה נהדרת של המנטליות שאותה אנו רוצים לבער".

מקורות בממשלה אמרו ששתי השותפות בקואליציה, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית והמפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל רואות במכתב ניסיון של החברות להתערב בתהליך החקיקה. גורמים פוליטיים אמרו כי דווקא המכתב של חברי הוועדות שכנע חברי פרלמנט רבים לתמוך בצעדים מחמירים יותר מהצעדים שתוכננו במקור.

להתגבר על התנודות

אחד הצעדים שעליהם הושגה הסכמה ברגע האחרון ייאלץ את הוועדות המפקחות לקבוע תקרה לחבילת התגמולים השנתית של הבכירים במידה שהחבילה כוללת רכיב משתנה. אחד המשתתפים במו"מ על הצעת החוק אמר שסעיף זה בהצעה נועד למנוע "בונוסים מוגזמים שקשורים לתנודות יוצאות דופן במחירי המניות, למשל".

סעיפים אחרים בהצעת החוק יגבירו את השקיפות של תהליך קבלת ההחלטות, וימנעו למשל ממועצה מפקחת להעביר החלטות בנושאי תגמולים לוועדות תגמולים. החוק החדש יקל על בעלי המניות להגיש תביעות משפטיות ולהשיג פיצויים מדירקטורים לא-ביצועיים שאישרו חבילות פיצויים גבוהות באופן בלתי-סביר. בכירי החברה ייאלצו גם לתרום 1.5% משכרם השנתי למימון חוזי ביטוח אחריות המנהלים והדירקטורים (D&O) שלהם.