הפועלים: "התבססות המעו"ף מעל 900 נק' תהווה איתות חיובי לבאות; מומלץ לבנות פוזיציה מנייתית לטווח ארוך"

ה"חדשות" הרעות: סבירות גבוהה למימושי רווחים, נתוני המאקרו המקומיים חלשים, והדו"חות השנתיים יראו האטה ■ הטובות: תשואות האג"ח הנמוכות עשויות להמשיך לתמוך באפיק המנייתי, וכלכלנים רבים מעריכים כי השיפור בכלכלה הגלובלית יתרחש אולי כבר לקראת סוף 2009

"הצלחת המעו"ף להתבסס מעל 900 נקודות תהיה איתות חיובי לבאות", כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי, ובנשימה אחת מבקשים להזכיר כי קביעת המגמה בבורסה בתל אביב נעשית מעבר לים, בוול סטריט. "בחודשים האחרונים נהנו השווקים האמריקניים מרוח גבית שהביאה לעליות מסביב לגלובוס, וכמובן שגם בתל אביב. אם תשתנה המגמה בארה"ב, הדבר צפוי להשפיע לשלילה גם על הבורסה המקומית", הם מדגישים, ומציינים גם כי אין להתעלם מהסבירות למימוש רווחים בטווח הקרוב.

ובבנק ממשיכים לסייג את האווירה האופטימית: למרות הנימה החיובית בשוקי המניות בישראל ובעולם, כותבים הכלכלנים, אין להתעלם מגורמי הסיכון שעדיין קיימים באפיק המנייתי. "הנתונים במישור המאקרו-כלכלי המקומי עודם שליליים, בדגש על נתוני שוק העבודה והצפי לצמיחה שלילית ב-2009", הם כותבים, ומוסיפים כי גם במישור המיקרו יש לזכור את הסיכונים הטמונים בשוק. אחד מהם, לדבריהם, הוא העובדה שלמרות השיפור היחסי ביחס לתוצאות 2008, התחזית היא כי דו"חות החברות לשנה זו עדיין יצביעו על האטה בפעילות ביחס לשנים הקודמות.

מול כל האזהרות מונים כלכלני מחלקת המחקר של הבנק גם כמה גורמים חיוביים. ראשית, הם מציינים, התשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים עשויות להמשיך ולתמוך באפיק המנייתי. שנית, ישנן הערכות של כלכלנים רבים כי השיפור בכלכלה הגלובלית יתרחש אולי כבר לקראת סוף 2009 - דבר שצפוי להשפיע לחיוב גם על הכלכלה המקומית ועל השווקים הפיננסיים.

לנוכח כל אלה ממליצים בפועלים להמשיך לבנות פוזיציה מנייתית ארוכת טווח, תוך דגש על התאמת מידת החשיפה לרמת הסיכון של הלקוח, והתחשבות ברמת התנודתיות הגבוהה של שוקי המניות בתקופה זו. הם מוסיפים כי לאחרונה חלה עלייה מסויימת בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף, אולם מציינים כי רמתן הנוכחית, כ-29% בממוצע, עדיין זולה יחסית ומאפשרת שימוש בהן לשם הגנה על הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות.