האם הבורסה רצה מהר מדי? חיים ישראל ממריל לינץ': "המוסדיים חששו לפספס את גל העליות; המהלך קרוב למיצוי"

ב-3 החודשים האחרונים זינק המעו"ף בכ-40% בהשראת שוקי חו"ל ■ לצד ניצני ההתאוששות, האנליסטים מתקשים להדביק את האופטימיות של המשקיעים ■ חיים ישראל: "השוק יתייצב בתקופה הקרובה"

שלושה החודשים האחרונים הסבו נחת למשקיעים מסביב לגלובוס. מדדי המניות בעולם זינקו בעשרות אחוזים, כאשר מדד ה-MSCI העולמי ניתר ב-42% מאז ה-9 במארס. הדאו ג'ונס האמריקני עלה בכ-30% באותה תקופה, ומדד המעו"ף נסק בלמעלה מ-40%.

הציפייה להתאוששות כלכלית כבר בסוף השנה הפיחה רוח חיים בשוקי המניות, אולם מנגד ניצבים כעת מספר תמרורי אזהרה, אשר עלולים לנפץ את תקוות ההתאוששות.

שני גורמים עיקריים עומדים מאחורי הראלי בשווקים. האחד, נתונים כלכליים שפורסמו בחודשים האחרונות והצביעו על התמתנות בקצב ההידרדרות של הכלכלה העולמית. נתוני נדל"ן, מדדי אמון צרכנים בעולם ואינדיקטורים כלכליים נוספים שפורסמו עדיין רחוקים מלהיות חיוביים ולהעיד על חזרה מהירה לפסי צמיחה ברת קיימא, אולם בשוק מתעודדים מעצם העובדה שהנתונים לא היו כה גרועים כפי שציפו האנליסטים.

קונצנזוס האנליסטים בארה"ב מראה כי הכלכלה האמריקנית צפויה להתכווץ ב-2% ברבעון הנוכחי, אך ברבעון השלישי היא צפויה לצמוח ב-0.5% וברבעון הרביעי ב-1.9%. את 2009 צפויה ארה"ב לסגור עם צמיחה שלילית של 2.7% - הנסיגה הגדולה ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה.

גורם נוסף לראלי הנוכחי הוא העובדה שסביבת הריביות בעולם הינה נמוכה, לאחר תקופה ממושכת של הורדות ריביות מצד הבנקים המרכזיים. ריביות נמוכות יוצרות בסופו של דבר אשראי זול וזמין, מה שמדרבן את הפעילות העסקית ואת צמיחת הכלכלה. בארה"ב, למשל, הריבית עומדת כיום על 0%-0.25%, ולפי החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' לא צפויה העלאת ריבית לפחות עד סוף השנה.

אך אליה וקוץ בה: במקביל לעלייה בשוקי המניות, גם הנפט והסחורות רשמו עליות נאות. מחיר הנפט מטפס היום אל מעל ל-71 דולר לחבית ומשלים בכך עלייה של יותר מ-100% מאז ה-19 בדצמבר, אז עמד מחירו על 32.4 דולר לחבית. הסיבה להאמרת מחיר הנפט הינה ירידה מתמשכת במלאי הנפט בארה"ב. לפי ההערכות, גם נתון נלאי הנפט שיפורסם הערב בארה"ב יצביע על ירידה נוספת של 5.96 מיליון חביות בשבוע החולף, לרמה של 357.9 מיליון חביות בסך הכל.

הגאות במחירי הסחורות עלולה להצית גל אינפלציה עולמי. במקרה כזה, הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ייאלצו להעלות את הריבית, מה שעלול לפגוע בסיכויי התאוששות הצמיחה הכלכלית.

תמרור אזהרה נוסף הוא שיעור האבטלה הגבוה, בעיקר בארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, שם עלתה האבטלה בחודש מאי ל-9.4%. סקר שפורסם היום בסוכנות בלומברג מראה, כי שיעור האבטלה עלול לעלות ל-10% עד סוף השנה ולהמשיך לטפס גם בתחילת 2010, מה שיפגע בצריכה הפרטית בארה"ב, הלא היא המנוע המרכזי של הכלכלה ואחראית לכ-70% מהצמיחה הכלכלית.

"יש פה היסחפות מצד המשקיעים"

בניגוד למשקיעים, אנליסטים בשוק עימם דיברנו מתקשים לשמור על אופטימיות. "השווקים רצו מהר מדי קדימה", הם מזהירים. "הכל מבוסס על ציפיות להתאוששות כלכלית מהירה, ואם הציפיות הללו יתבדו - השווקים יחזרו לרדת. יש פה היסחפות מצד המשקיעים; במקרה הטוב השווקים יעצרו ברמות הנוכחיות, ובמקרה הפחות טוב - הירידות יחזרו".

הכלכלנים חוששים בעיקר מהיום שלאחר המשבר, כלומר משיעור הצמיחה הכלכלית לאחר שהסערה תחלוף וההתמודדות עם השלכות ההתערבויות הממשלתיות המאסיביות. חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', לא מאמין בהתאוששות מהירה בסגנון "V", וסבור כי המשך העלייה במחיר הנפט עלולה להרוס את החגיגה.

ישראל ל"גלובס": "אם הנפט יעלה מהר מדי, זה יחזיר ציפיות אינפלציוניות לשווקים ויהרוס את סימני ההתאוששות בעודם מתהווים", אומר ישראל ל"גלובס". "העלייה במחיר נפט עד כה הייתה אינדיקציה שהשווקים חוזרים למסלולם, אך אם הוא ימשיך לעלות ההתאוששות הכלכלית תיפגע. מחיר הנפט צריך להיות 70-75 דולר לחבית כדי שנוכל לראות צמיחה כלכלית".

בדצמבר האחרון הודיעה סין על חבילת תמריצים בהיקף של יותר מחצי טריליון דולר, ולטענת חיים ישראל חבילה זו היוותה נקודת מפנה בכלכלה העולמית ודחפה מעלה את מחירי הסחורות: "סין היא יבואנית אדירה של סחורות וחבילת התמרוץ גרמה לעלייה במחירי הסחורות. הצרכן הסיני מתחיל להחליף במידה מסוימת את הצרכן המערבי בכלכלה העולמית. אנו עדיין מודאגים מהצריכה הפרטית בארה"ב".

לצד סימני הפשרה בשוק ההנפקות הראשוני בישראל ובעולם, כמו גם ירידה במרווחי ה-CDS שמעידים על ירידה ברמת הסיכון בשוקי האשראי, ישראל סבור כי המודל הקלאסי של ריבית נמוכה דחף את המשקיעים למניות והצית את הראלי הנוכחי, אך זה קרוב כבר למיצוי.

"חלק לא קטן מהראלי היה ממוסדיים שראו את תחילת העליות, חששו לפספס אותן והגדילו את חשיפתם למניות. למעשה, המוסדיים רדפו אחרי השוק והגדילו את החשיפה למניות מהשורה השנייה. התהליך הזה קרוב למצות את עצמו. מרבית הגופים הפיננסים בעולם הדביקו את פער התשואות; לפני חודש וחצי הפער היה גדול והיום הוא קטן באופן משמעותי. צריך לזכור שהמוסדיים ישבו על רמות נזילות של 7%-8% - רמות היסטוריות. אך האם אנו חוזרים באמת לשוק שורי? מוקדם מדי לקבוע. נכון לעכשיו, ניתן לומר שאנו מעריכים כי השוק יתייצב בתקופה הקרובה ובקיץ נהיה עדים לתקופה שקטה ורגועה יותר".