עוד מכשול לעסקת עוף העמק: רשם האגודות בוחן הצעת רכישה גבוהה מזו של רמי לוי

על-פי הערכות, הרשם ידחה את ההצעה משום שהיא אינה כוללת את הפעלת המשחטה והעסקת העובדים ■ עוד נודע כי ההסכם הקיבוצי שגובש כולל הבטחה להעסיק 60 עובדים בלבד מתוך 200

רק אתמול בערב נדמה היה כי הוסרו המכשולים בפני עסקת הרכישה של "עוף העמק", זאת לאחר שהרוכשים, רמי לוי וחברת עמיר שיווק, הסכימו לחתום על הסכם קיבוצי עם העובדים.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי בדיון שמתקיים בשעות אלה אצל רשם האגודות, הודיעו נציגי משקי עמק יזרעאל, הבעלים המקוריים של משחטת העופות, כי יש בידם הצעה טובה לכאורה מזו של רמי לוי ועמיר שיווק.

מדובר בהצעה של יזם נדל"ן בשם רוברט ביליה, שמציע 14 מיליון שקל תמורת המשחטה - זאת לעומת 13 מיליון שקל שהציעו לוי וחברת עמיר שיווק. משקי עמק יזרעאל מציעים עוד 2 מיליון שקל עבור המכונות במשחטה, כך שסכום ההצעה הכוללת עומד על 16 מיליון שקל - 3 מיליון שקל יותר מהצעתם של לוי ועמיר שיווק. לכאורה מדובר בהצעה טובה יותר, אולם אליה וקוץ בה: זוהי הצעה נדל"נית בלבד, כלומר היזם כלל לא מתחייב להפעיל את המשחטה אלא לרכוש את השטח בלבד.

על פי הערכות, רשם האגודות ידחה את ההצעה מפני שהסכום אינו מצדיק את הפגיעה בעובדים, זאת על רקע העובדה שההצעה של לוי ועמיר שיווק כוללת כאמור את הפעלת המשחטה. על אף הערכות אלה, גורמים בהסתדרות הביעו חשש כבד מעצם ההתפתחות בעניין. לראיה, ועדת המכירות של רשם האגודות לא דחתה את ההצעה החדשה, והיא מקיימת על כך דיון בשעות אלה. בנוסף, משקי עמק יזרעאל הבהירו כי אם לא תתקבל הצעתם החדשה, הם יפנו לערכאות משפטיות.

עוד נודע ל"גלובס", כי בעוד שהמאבק של עובדי עוף העמק לווה בציון העובדה כי 200 עובדים נמצאים בסכנת פיטורים, הרי שבפועל כל העת היה ברור לאנשי הוועד ולהסתדרות כי ממילא רוב העובדים לא יקלטו במסגרת הרכישה. למעשה, ההסכם הקיבוצי עליו הוסכם אמש, מבטיח את קליטתם של 60 מתוך 70 עובדים שהיו מאוגדים בהסתדרות. שאר 140 העובדים מוגדרים על ידי ההסתדרות כ"עובדים עונתיים" ועובדי קבלן, שלא ניתן להבטיח את העסקתם.

העובדים המאוגדים זכו למספר הישגים במסגרת ההסכם הקיבוצי: תנאי שכרם ישמרו וכך גם ההטבות השונות, והם אף יזכו לבונוס אם המפעל יהיה רווחי. בנוסף, תנאי הפנסיה שלהם יושוו לאלה של עובדי התעשייה. יחד עם זאת, הוסכם כי ההפרשות לקרנות ההשתלמות יוקפאו למשך שנה.

נזכיר כי רק לפני שבועיים הצהיר לוי כי הוא מתנגד בתוקף לחתימה על הסכם קיבוצי, אולם בעקבות איומים מרומזים מצד ההסתדרות ובעקבות פגישה שקיים יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, עם נציגי הרוכשים, הוסכם עקרונית כי ייחתם הסכם כזה.