הערכות: המיסים שהטיל לאחרונה האוצר יביאו לעלייה של 0.3%-0.4% במדד המחירים לצרכן לחודש מאי שיפורסם מחר

אם ההערכות יתממשו הרי שלראשונה מזה כשנתיים צפויה האינפלציה השנתית להיכנס לתוך יעד המחירים שקבעה הממשלה - ולעמוד על 2.7%-2.8% ■ מחירי הנסיעות לחו''ל צפויים לרדת בזכות התחזקות השקל ב-3%

על פי הערכות של כלל החזאים במשק, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי בשיעור של כ-0.3%-0.4%. אם התחזיות יתממשו הרי שלראשונה מזה כשנתיים צפויה האינפלציה השנתית (האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים) להיכנס לתוך יעד המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%) ולעמוד על 2.7%-2.8%.

בקרב האנליסטים ישנו קונצנזוס גם על כך כי רוב העלייה במדד נובעת מההחלטות האחרונות שקיבל שר האוצר, יובל שטייניץ, להעלות מסים על כמה מוצרים כדי להתמודד עם הגירעון הממשלתי העצום שמאיים לחצות את רף 6% מהתמ''ג (42 מיליארד שקלים).

החזאים גם מציינים השפעה ניכרת של ההתייקרות במחירי הסיגריות (כ-15%), גם עקב החלטת האוצר להגדיל את המס על מוצר זה, החלטה שנכנסה לתוקף ביום האחרון של אפריל ותבוא לידי ביטוי במלואה במדד מאי. כמו כן, החליט שר האוצר להגדיל את המס על הבלו ב-30 אגורות ולהעלות את המס על הבנזין ב-35 אגורות, אך העלאות אלו, שהתקבלו בשבוע השלישי של מאי, צפויות לבוא לידי ביטוי במלואן במדד חודש יוני ולתרום לפחות מחצית מכלל העלייה במדד זה.

מדד מאי יושפע גם מהמשך העלייה במחירי ההלבשה וההנעלה בעקבות כניסת אופנת הקיץ לחנויות. העלייה במחירי הירקות והפירות הטריים צפויה לתרום אף היא לעלייה במדד.

מחירי הנסיעות יירדו

מנגד, מחירי הנסיעות לחו''ל צפויים לרדת הן בזכות תיסוף של כ-3% בשער השקל מול הדולר, והן בזכות ירידת מחירים הנובעת, כנראה, מירידה בביקוש. מחירי המזון צפויים להיוותר ללא שינוי מהותי כאשר עליית מחירי הסחורות בעולם תקזז את מלחמות המחירים בין הרשתות.

בשוק ההון סבורים היום כי לפחות בתקופה הקרובה לא צפוי שינוי במדיניות המוניטרית של בנק ישראל, לרבות אי שינוי בריבית. עם זאת, רוב הכלכלנים הבכירים סבורים כי בנק ישראל ייאלץ להתחיל להעלות ריבית עוד בשנת 2009, וזה מוקדם הרבה יותר ממה שהיה צפוי. זאת, עקב העלייה החדה בציפיות לאינפלציה, שלדברי יותר ויותר אנליסטים מתקרבת ואף חוצה את הגבול העליון של יעד המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%).