המרווח הפיננסי של הבנקים ירד בממוצע ב-0.39% ברבעון

זאת עקב ירידת ריבית בנק ישראל ■ הירידה פגעה בהכנסות הבנקים ברבעון הראשון בהיקף של 420 מיליון שקל

ירידת ריבית בנק ישראל גרמה להורדת המרווח הפיננסי השקלי הלא צמוד בשיעור ממוצע של 0.39% ופגעה בהכנסות הבנקים ברבעון הראשון בהיקף של 420 מיליון שקל. מניתוח הדוחות הכספיים של הבנקים עולה כי המרווח הפיננסי השקלי (ללא פעילות נגזרים) עמד ברבעון הראשון על 2.62% בהשוואה ל-3.01% ברבעון הראשון של 2008.

המרווח הפיננסי הוא הפער בין הריבית אותה גובה הבנק מלקוחותיו לבין הריבית שהוא משלם על המקורות שהוא מגייס. המגזר השקלי הלא צמוד מהווה 44% והיקף הנכסים בו עמד ברבעון הראשון על 431 מיליארד שקל. כל ירידה של נקודת אחוז במרווח הפיננסי השקלי גורעת מהבנקים הכנסות שנתיות של 43 מיליון שקל. לכן ירידה של 39 נקודות אחוז גרמה ברבעון הראשון להפסד הכנסות של 420 מיליון שקל.

הירידה החדה ביותר - בלאומי

הבנק עם המרווח הפיננסי השקלי הגבוה ביותר ברבעון הראשון הוא בנק הפועלים עם מרווח של 3.04%, ירידה ממרווח של 3.39% ברבעון המקביל. הפועלים גבה מלקוחותיו ברבעון הראשון של 2009 ריבית של 3.92% בהשוואה לריבית של 6.1% שנגבתה ברבעון המקביל. מאידך בנק הפועלים שילם ללקוחותיו ריבית של 0.88% בהשוואה ל-2.71% אשתקד.

אחרי הפועלים נמצאים דיסקונט עם מרווח של 2.88%, לאומי (2.53%), והבינלאומי (2.40%). הירידה החדה ביותר במרווח היתה בבנק לאומי - 57 נקודות אחוז. הבנק עם המרווח הנמוך ביותר הוא מזרחי טפחות עם 2.38%, כנראה עקב היקף פעילות המשכנתאות המתאפיינת במרווחים נמוכים.

ירידת המרווחים נבעה מכך שכאשר ריבית בנק ישראל יורדת גם הריבית שהבנקים משלמים ללקוחות על הפק"מ יורדת אך רק עד גבול מסוים שמעבר לו אי אפשר לרדת. כך למשל אם בנק נהג למכור ללקוחותיו פק"מ בריבית פריים פחות 3% הרי כעת, כשהפריים הוא 2%, ריבית הפק"מ תהיה פריים פחות נאמר 1.9%. אמנם מחיר האשראי עולה אך העלייה בתוספת הסיכון לא מפצה על שחיקת המרווח בפאסיבה. "זו פגיעה במודל העסקי, נזק יותר גדול מהעלייה בהפרשה לחובות מסופקים", אמר בכיר בבנק גדול.

מהו המרווח הפיננסי?

בניגוד לדעה הרווחת כי עיקר הכנסות הבנקים הן מעמלות, הרי רוב הכנסות הבנקים, כשני שלישים אם נדייק, מגיעים מהרווח המימוני. מדובר בפעילות הבנקאית הקלאסית של תיווך פיננסי, קרי הבנק לווה כסף מצד א' - בדרך כלל משקי הבית, ומלווה אותו לצד ב' - בדרך כלל המגזר העסקי. איך הבנק מרוויח? מההפרש בין הריבית שהוא משלם למפקידים לבין הריבית אותה הוא גובה מהלווים, הפרש זה הוא המרווח הפיננסי.

כך למשל אם לקוח ממוצע יפקיד כספו בפק"מ הוא צפוי לקבל ריבית של פריים פחות 3%, אך אם אותו לקוח יבקש לקחת הלוואה כלשהיא הוא צפוי לשלם לפחות פריים 1%. ההפרש, כלומר 4%, הוא המרווח הפיננסי. המרווח משתנה מבנק לבנק ומלקוח ללקוח, כאשר בדרך כלל משקי הבית חסרי יכולת המיקוח מקבלים את הריביות הנמוכות ביותר בפיקדונות ומשלמים את הריביות הגבוהות ביותר באשראי.