חודשיים מאסר לעיתונאים שהפרו צנזורה ודיווחו על הכניסה לעזה במבצע "עופרת יצוקה"

חאדיר שאהין ומוחמד סרחאן עבדו כעיתונאים בחברה המעניקה שירותי עיתונות לתחנות שידור ובהן רשת אלעאלם האיראנית ■ ביהמ"ש: "מדובר בתקופת מלחמה בה על כל אדם, ובוודאי עיתונאי, להקפיד על הוראות הצנזורה"

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (א') חודשיים מאסר בפועל ועוד 6 חודשים מאסר על-תנאי למשך 3 שנים על שני עיתונאים שדיווחו בזמן מבצע "עופרת יצוקה", בניגוד להוראת הצנזורה, על כניסת הכוחות לרצועת עזה.

על הדיווח האסור של חאדיר שאהין ומוחמד סרחאן פורסם לראשונה בחדשות ערוץ 2.

השניים, בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, מועסקים כעיתונאים בחברת הפקה המעניקה שירותי תקשורת ועיתונות לתחנות שידור שונות, בהן רשת "אלעאלם" האיראנית. ביום כניסת כוחות צה"ל לרצועה הם שידרו ממקום סמוך לכוחות.

בשעה 19:12 החלה הכניסה לרצועה, אך הדבר לא הותר לפרסום על-ידי הצנזורה הצבאית עד השעה 20:28. "המועד היה חסוי על-מנת להגן על חיי החיילים והצלחת המהלך הצבאי", נכתב בגזר הדין.

"סיכון מהותי לחיי אדם ולמהלך הצבאי כולו"

לפי מסמך גזר הדין, כבר בשעה 18:33 אמר שאהין בשידור חי לרשת "אלעאלם" כי "נגמ"שים וטנקים החלו לנוע בצורה מאסיבית לעבר הרצועה; הוגבר הירי הארטילרי שכוון לעבר שג'עה, בית חאנון וג'באליה; הכל מצביע על כך שהפלישה אולי החלה". זאת, מבלי לבדוק קודם האם הצנזורה מאשרת לפרסם זאת או לא.

"מדובר בתקופת מלחמה בה על כל אדם, ובוודאי עיתונאי המפיץ מידע בשידור ישיר וחי, להקפיד קלה כחמורה במילוי מצוות הביטחון והוראות הצנזורה הנגזרות מהן", כתבו השופטים. "העברת מידע לכולי עלמא, כחצי שעה טרם פרוץ המהלך וכשעתיים טרם התרתו לפרסום - גם אם נעשה ברשלנות - הינו דבר בעל חומרה, שכן הוא יוצר מניה וביה סיכון מהותי, הן לחיי אדם והן למהלך הצבאי כולו".

על חומרת העונש כתבו השופטים כי "ראוי גם להעביר מסר כי בעת ונסיבות מלחמה, גם התרשלות כזו עשויה להוביל את מוסר המידע - בין עיתונאי ובין כל אדם אחר - למסדרונו של ההליך הפלילי".

בגזר הדין נכתב כי סניגוריהם של העיתונאים טענו כי "אם עיתונאי ישראלי היה עובר עבירת צנזורה - עניינו היה מועבר לוועדה על-פי הסכם הבנות בין הצנזורה למועצת העיתונות, והוא לא היה מועמד לדין פלילי".