סגן נשיא ארה"ב מטיל ספק בנצחון אחמדיניג'אד באיראן; "תהיה הידברות עם איראן, אך לא כפרס על התנהגות טובה"

ג'ו ביידן מבהיר: "יהיו מגעים עם איראן "כדי למנוע ממנה השגת נשק גרעיני, בעזרת האל" ■ הספין החיובי של ממשל אובמה: האינטנסיביות של מסע הבחירות באיראן תהפוך את אחמדיניג'אד פתוח יותר לשיח עם ארה"ב

סגן הנשיא ג'וזף ביידן הטיל הערב (א') ספק בטענות שמחמוד אחמדיניג'אד ניצח בבחירות באיראן, אך הדגיש כי ארה"ב נחושה בדעתה לנהל שיחות עם טהרן, גם אם יתברר שאחמדיניג'אד יוסיף להיות נשיא המדינה.

"ההידברות עם איראן אינה פרס על התנהגות טובה", אמר סגן הנשיא.

הוא הבהיר, כי החלטת ממשל אובמה, יחד עם בעלות בריתה של ארה"ב, ליזום הידברות עם איראן, כבר התקבלה במטרה "למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, בעזרת האל". סגן הנשיא הוסיף: "ארה"ב לא תאפשר מצב שבו איראן תהיה מדינה גרעינית".

העמדה הרשמית של הממשל, בשלב זה, היא "נמתין ונראה", אך ביידן הרחיק לכת יותר מדוברים אחרים בוושינגטון, לרבות שרת החוץ, הילארי קלינטון, במאמצים לזרוע ספקות במהימנות הטענות לגבי ניצחון אחמדיניג'אד.

"אין ספק שהאופן שבו מנסה (המשטר הנוכחי) לדכא את חירות הדיבור, האופן שבו הוא מנסה לדכא את ההמונים, האופן שבו מתייחסים לאנשים, כל אלה מטילים ספק ממשי (בתוצאות הבחירות)", אמר ביידן בתכנית "פגוש את העתונות", ברשת אן.בי.סי.

הוא ציין, כי תוצאות הבחירות, כפי שמציג אותן המשטר הנוכחי, אינן משקפות את העובדה שרוב תושבי הערים מצדדים במיר חוסיין מוסאווי, שהתמודד מול אחמדיניג'אד בבחירות. ביידן אמר, כי 70% מהמצביעים היו תושבי גושים עירוניים. "הטענה שאחמדיניג'אד זכה ב-68% מהקולות, או מספר דומה, בנסיבות כאלה אינה נראית סבירה", הדגיש סגן הנשיא. לדבריו, גם אם אחמדיניג'אד יוסיף להיות נשיא, צפויות לו בעיות "מפני שיריביו הם אמיתיים".

אבל, הוא חזר ואמר, כי ארה"ב ובעלות בריתה זקוקות לזמן נוסף כדי לנתח את תוצאות הבחירות ולראות אם הן אכן משקפות את המציאות. בכל מקרה, דרישת ממשל אובמה שאירן תספיק את פיתות הנשק הגרעיני והתמיכה בטרור, לא השתנתה, אמר ביידן.

סגן הנשיא הכחיש בראיון כי הנשיא ברק אובמה מנסה להתרחק מישראל.

"בהחלט לא", אמר ביידן בתשובה לשאלה האם העובדה שאובמה מציב דרישות חד-צדדיות רק לישראל, ולא לצדדים האחרים בסכסוך, אינה מעידה על כוונה ליצור מגמת התרחקות מישראל.

לדבריו, ארה"ב אינה מפנה דרישות רק לישראל אלא גם לפלסטינים ולמדינות ערב: מהפלסטינים אנו דורשים להפסיק את ההסתה נגד ישראל ולדאוג לכך שצרכי הביטחון של ישראל יבואו על סיפוקם. ממדינות ערב אנו דורשים להגיע למצב של נורמליזציה ביחסים עם ישראל.

כל הצדדים בסכסוך חתמו על מסמך שקרוי מפת הדרכים ואנו מנסים להניע את כל הצדדים שימלאו את מחויבויותיהם לפי מפת הדרכים, אמר סגן הנשיא.

בתשובה לשאלה האם "הקבלה מוסרית" בין סבל הישראלים לסבל הפלסטינים, השיב ביידן: "אין הקבלה מוסרית".

ביידן חזר על דברי הנשיא בנאומו בקאהיר, שבו הדגיש את היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל ואת מחוייבותו לישראל ולביטחונה.

אין ספק שהפסדו לכאורה של מוסאווי בבחירות מחולל אכזבה קשה במסדרונות הממשל. מעצבי המדיניות בוושינגטון קיוו, שתבוסת חיזבאללה בבחירות בלבנון תבשר תבוסה של אמחדיניג'אד באיראן. זה, לפי כל הסימנים, לא קרה. גם אם היו אי סדרים במסע הבחירות, האייתאללה עלי חאמייני, שעל פי ישק כל דבר באיראן, גם מוסד הנשיאות, כבר חרץ את דינו שאחמדיניג'אד זכה בבחירות בצדק וביושר.

בממשל טוענים, כי גם ניצחון של מוסאווי לא היה מבשר, קרוב לוודאי, שינוי במדיניות איראן להתחמש בנשק גרעיני. בנאומי הבחירות שלו חזר מוסאווי על עמדתו, שמאמצי הפיתח של נשק גרעיני הם אינטרס לאומי ממלכתי.

ועם זאת אומר פקיד בכיר בממשל שמצוטט בניו יורק טיימס: "זה היה יפה לו היתה לנו סביבה בלי הארס שזורע אחמדיניג'אד. אין ספק שהיו הבדלי טון בין מוסאווי לבין אחמדיניג'אד בארמון הנשיאות, אבל לא בהכרח שינויי מדיניות".