הספירה לאחור: הלילה בחצות יקבע MSCI אם לשדרג את ישראל ל"משק מפותח"

הערכות בשוק: אם תשודרג ישראל למשק מפותח, המשקיעים הזרים ימשכו מכאן 2 מיליארד דולר ■ אם תתקבל ההחלטה, יורגש עיקר לחץ המכירות במניות הגדולות שבהן מתמקדים הזרים, כדוגמת טבע, כי"ל, הבנקים פועלים ולאומי, בזק ומכתשים אגן

לאחר כחצי שנה של המתנה, תחליט הלילה בחצות MSCI Barra, מפעילת מדדי ה-MSCI העולמיים, אם לשדרג את הסטאטוס של ישראל ל"משק מפותח" מ"משק מתעורר", החלטה שצפויה להיכנס לתוקף בחודש נובמבר, אם תתקבל כמובן. ההערכות הגופרות בשוק הן כי MSCI תשדרג את הסטאטוס של ישראל, ובשוק יופתעו מאוד אם תתקבל החלטה אחרת. אם אכן ישודרג המשק, כלכלת ישראל תזכה אמנם לתעודת כבוד המעידה על חוסנו של המשק הישראלי, אולם המשקיעים בבורסה בוודאי יוותרו על תעודת הכבוד הזו, שכן השלכות המהלך לא צפויות להיות חיוביות במיוחד.

"אם תתקבל ההחלטה לשדרג את ישראל, היא תיכלל בשלושה מדדים של MSCI: ה-MSCI World, ה-MSCI EAFE ומדד ה-Kokusai", אומר חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה-מריל לינץ'. לדבריו אם המשק הישראלי ישודרג, אנו צפויים לראות תיאורטית זרימה של 2.8 מיליארד דולר בכסף פאסיבי (קרי כסף של משקיעים דרך תעודות סל וקרנות מחקות), אך עיקר הסכום יופנה לשלוש מניות: צ'ק פוינט (162 מ' ד'), טבע (1.7 מיליארד דולר) וכי"ל (227 מיליון דולר). מכיוון שהזרים יכולים להשקיע בצ'ק פוינט ובטבע דרך וול סטריט, הרי שרק כי"ל תיהנה מזרימת הכספים, וגם במקרה זה ההנאה תהיה מוגבלת כיוון שרוב הסכום האמור יופנה לטבע ולצ'ק פוינט.

אך הנעלם העיקרי הוא בכסף האקטיבי שעלול לצאת מישראל, בשל משקלה הקטן במשפחת השווקים המפותחים. לפי ההערכות בשוק, שדרוג המשק הישראלי ממשק מתעורר למשק מפותח יביא להשפעה שלילית על שוק ההון, שכן המהלך יוביל למשיכת כספים בידי המשקיעים הזרים, מה שעלול להביא לירידות בבורסה ולהיחלשות של השקל מול הדולר. לפי ההערכות, המשקיעים הזרים צפויים למשוך אל מחוץ לישראל כספים בהיקף של 2 מיליארד דולר, בשל השינויים שייאלצו לבצע בתיקי ההשקעות שלהם. עיקר לחץ המכירות בבורסה צפוי להיות מורגש במניות הגדולות בהן מתמקדים הזרים, כדוגמת טבע , כי"ל , הבנקים פועלים ולאומי , בזק ומכתשים אגן .

לצורך הדוגמה, נניח שקרן השקעות זרה ביקשה חשיפה לשווקים מתעוררים, בהתאם למדיניות ההשקעה שלה, והשקיעה לצורך כך גם בישראל; אותה קרן תיאלץ לאחר השדרוג לחסל את החזקותיה בישראל, כיוון שזו כבר לא נמנית על משפחת השווקים המתעוררים. מצד שני, גופים המשקיעים בשווקים מפותחים יוכלו כעת להשקיע גם בישראל, אולם משקלה של ישראל בין השווקים המפותחים הינו קטן יחסית.

ומדוגמה מופשטת למספרים ברורים: על כל דולר שמושקע בשווקים מתעוררים, 7 דולרים מושקעים בשווקים מפותחים. נתון זה נשמע אמנם מעודד, אך יש לזכור כי בעוד שהנתח של ישראל במדדי השווקים המתעוררים של MSCI עומד על 2.87%, הנתח שלה במדדי השווקים המפותחים יעמוד על 0.39% בלבד.

חשש זה אף גובר בהתחשב במצב המדיני-ביטחוני הבעייתי של ישראל. גורמים בשוק מעריכים כי בעוד שמשקיעים בשווקים מתעוררים לא היו יכולים להתעלם מישראל בשל כובד משקלה במדדי השווקים המתעוררים, הרי שמשקיעים בשווקים מפותחים יוכלו להתעלם מישראל בשל הנתח הקטן שלה במדדי השווקים המפותחים, וסביר כי משקיעים רבים יבחרו להתעלם ממנה כיוון שהם מחפשים להשקיע במדינות יציבות מבחינה גיאו-פוליטית.

גם בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי שדרוג הסטאטוס של ישראל יגרום להשפעה שלילית על השוק, אולם לטענתם האפקט השלילי יהיה מינורי.

"הירידה בהיקף ההשקעות תתרכז במניות שאין להן פעילות גלובלית ענפה, כמו הבנקים לאומי ופועלים, שביחד עם מניות נוספות מהוות רק כ-40% מסך המניות במדד ה- EM Index", אומרים האנליסטים. "טיעון נוסף התומך בהשפעה שלילית נמוכה מתבסס על שיעור ההחזקות הנמוך של תושבי חוץ במסחר במניות ת"א, העומד על כ-10%. סביר להניח כי במידה ותהיה השפעה שלילית לשדרוג מעמדה של ישראל למדד המדינות המפותחות היא תהיה קטנה עד מאוד".