מ"מ מנכ"ל אזורים: "אזורים תשלם את חוב האג"ח שלה במלואו ובזמן. לא יהיה הסדר"

שמואל סלאבין נחוש לעמוד בתשלומי החוב הכבדים של החברה ■ "אזורים נקלעה לקשיים בגלל לגנא ועסקת המלונות. כשנסיר את שתי המשקולות, אזורים תשוב ותחזור לעסקי הליבה שלה בתחום הדיור"

"פעילות בתי המלון העיקה על אזורים . כאשר לגוף יש נמק ביד, אז אין ברירה וצריך לכרות את היד כדי להציל את הגוף, וזה מה שעשינו", כך אומר ל"גלובס" מ"מ מנכ"ל אזורים, שמואל סלאבין, בהקשר לעסקה ההולכת ונרקמת למכירת רשת מלונות שרתון של החברה לדוד פתאל. בעקבות העסקה, צפוי פתאל, שהרשת שבשליטתו מנהלת כיום קרוב ל-20 בתי מלון, להתחזק באופן משמעותי בתחום זה.

על פי הערכות, אזורים תיירות הכוללת 12 מלונות תימכר לפי שווי 970 מיליון שקל. סכום זה כולל תשלום של 270 מיליון שקל במזומן, ובנוסף ייטול על עצמו פתאל את החובות של החברה העומדים על 700 מיליון שקל. את ההרפתקאה הזו, שהחלה לפני פחות מ-3 שנים, תסיים אזורים עם הפסד הון של כמה עשרות מיליוני שקלים. ואולם, תזרים המזומנים מהעסקה קריטי הרבה יותר לחברה שצמאה למזומנים.

סלאבין מציין כי הסכום שתקבל אזורים מהעסקה ישמש בין השאר כדי לעמוד בתשלומי האג"ח. "אזורים תשלם את האג"ח שלה במלואו ובזמן. לא יהיה הסדר חוב לאג"ח של החברה, ונעמוד בו ככתבו וכלשונו", אומר סלאבין.

בוימלגרין לא תמך

העסקה הנוכחית נחתמה, למרות שבעל השליטה באזורים, שעיה בוימלגרין, לא תמך במתווה. בוימלגרין חשב שניתן לקבל סכום גבוה יותר ממכירת המלונות, ואף הציע למכור כל מלון בנפרד. ואולם, בסופו של דבר הלחץ של הנושים השונים על החברה היה חזק יותר, ודירקטוריון אזורים אישר אמש לקדם את המו"מ עם פתאל.

אזורים תיירות מוחזקת כיום ב-75% על-ידי אזורים ו-25% על-ידי החברה האם, בוימלגרין קפיטל. בתחילה דובר כי רק 50% מהמלונות יימכרו, אולם בסופו של דבר נראה כי מלוא ה-100% יימכרו.

*שמואל סלאבין, מדוע החלטתם למכור בסופו של דבר את כל האחזקות במלונות?

"בתחילה דובר למכור רק 50% מהחברה, כאשר פתאל ינהל אותה במשך 15 שנה. בעסקה שכזו, אנחנו נשארים עם 50% נכים שאין להם כמעט השפעה, ולכן הוחלט שנכון יותר למכור את מלוא האחזקות".

*מונית לתפקיד מ"מ מנכ"ל לפני כחודש. האם בכוונתך להפוך את המינוי לקבוע?

"אני שוקל את קבלת את התפקיד. אם הבנקים יהיו נכונים לתת לחברה כתף ומירווח נשימה, אז בהחלט אשקול בחיוב את המינוי".

*יורם טורבוביץ' התמנה לתפקיד היו"ר. האם אתה לא חושש שהוא יהיה דומיננטי מדי?

"ממש לא. יורם ואני חברים זה שנים רבות".

המשקולת השנייה - לגנא

עד לפני שלוש שנים נחשבה אזורים לחברה סולידית. החברה, שהשתייכה לקבוצת אי.די.בי, התמקדה בשוק הדיור בישראל. אזורים המתינה זמן רב על המדף, עד שהגיע שעיה בוימלגרין ורכש אותה תמורת סכום מכובד של 1.2 מיליארד שקל.

בוימלגרין ראה באזורים פלטפורמה להרחבת פעילותו בשוק הנדל"ן, והחליט להפוך את החברה לבינלאומית. הוא ניצל את מיליארדי השקלים שהיו בקופתה ויצא למסע רכישות אגרסיבי. העסקה הגדולה ביותר שביצע הייתה רכישת חברת לגנא הפעילה במזרח אירופה. בעקבות הרכישות, הפכה אזורים לחברה ממונפת ולחברה חוב של כ-1.3 מיליארד שקל. בתוספת המשבר בשוק הנדל"ן ומחנק האשראי היא נמצאת כיום במצב פיננסי בעייתי.

לאחר שתושלם העסקה למכירת המלונות, סלאבין (בהנחה שמינויו למנכ"ל יהפוך לקבוע) מתכוון לפנות ולטפל ביעד הבא - חברת לגנא.

"אזורים נקלעה לקשיים בגלל לגנא ועסקת המלונות. כאשר נסיר את שתי המשקולות, אזורים תשוב ותחזור לעסקי הליבה שלה בתחום הדיור, שהוא הביזנס בו היא מתמחה", אומר סלאבין.

*תוך כמה זמן זה יקרה?

"הערכה אופטימית שלי - תוך שנה".

[לאתר האג"ח]