עולים על המסלול הנכון

"פרויקט מסלול", ד' 21:00, ערוץ 2

אחרי ההשקעה הגדולה ב"המרוץ למיליון", עם מרדף טלוויזיוני שהשתרע על-פני ארבע יבשות ושאפילו תוכנית הגמר שלו, הניבה רק חצי אחוז רייטינג מעל לעוד פרק שגרתי של "כוכב נולד" (של הזכיין האחר), יש סיכוי שדווקא הריאליטי הצנוע (יחסית) שיעלה הערב, יביא לרשת ואליו פור מאני משמעותי הרבה יותר.

צפיתי בחלק מהעונות המוקדמות של הסדרה הזאת (שכמו רוב תוכניות הריאליטי בישראל, מ"הישרדות", דרך "האח הגדול" ועד ל"המרוץ למיליון" נשענת על פורמט שהצליח מאוד בחו"ל), ואני מודה שאהבתי אותה, למרות שאיני נמנה עם המצייתים לצו האופנה.

כמו בקרב בין שפים, גם קרב בין מעצבים הוא סוג של סיר לחץ. מדובר לרוב במקצוע שמפצה על שנים של עבודה קשה בליטוף אדיר לאגו ושמפתח אצל חלק גדול מהעוסקים בו נטייה קלה (או גדולה) למאניה-דיפרסיה: רגע אחד הם שונאים את כל העולם, ובמשנהו קורנים מאושר. גם העובדה שמול המעצבים הצעירים עומדים דוגמנים ודוגמניות, לא ממש גורעת, בלשון המעטה, מהאטרקטיביות של הסדרה.

להמר על רייטינג של תוכניות טלוויזיה הוא עניין חמקמק, אבל אני כמעט בטוח ש"פרויקט מסלול" יביא לזכיין "הרבה יותר בהרבה פחות". גם ההחלטה לשבץ ממש מיד לאחר שידור הפרק הראשון את הסרט המוצלח "השטן לובשת פראדה" (המותג שבימים אלו מציג את הריאליטי "כונס הנכסים לובש פראדה"), ראויה לציון. זה עוד לא בית הספר לטלוויזיה מסחרית שמציגים בקשת, שעטפו אמש את "מסודרים" עם שני מופעים של "מועדון לילה", אבל זהו בהחלט צעד מפתיע בכיוון הנכון. *

העולה היורד לחיינו

האיי-פון בדרך לישראל, ג' 20:00, מהדורות החדשות בערוצים השונים

איפה הזמנים שבהם צחקה שלישיית הגשש החיוור על רגע עלייתו של העולה המיליון מברית-המועצות? העולה ההוא היה בכלל ישראלי ש"ליתר ביטחון" חזר לארץ דרך וינה ולא התפשר על דירה ברמת-גן, אלא רק בצפון הישן של תל-אביב (ארלוזרוב פינת דיזנגוף, ליתר דיוק). אבל אפילו העולה הדמיוני ההוא לא יכול להתחרות באיי-פון, שרק הכריז על כוונתו לעלות לישראל וכבר זכה לסל קליטה נדיב במיוחד מחברות החדשות למיניהן.

שיא חדש במה שאין לכנותו אלא "פרובינציאליות", נרשם אמש בחדשות ערוץ 10, כשכתבה שלמה הוקדשה ל"היסטריית האיי-פון". אחד המרואיינים בכתבה היה בעל חנות אופניים שהתוודה על הערצתו למוצרי אפל, והבטיח, נוכח המצלמה, שהוא מתכוון לרכוש "לפחות ארבעה מכשירים" - לו, לאשתו, להוריו ו"אולי גם לילדים".

אחרי שגמרתי להתפעל מהנאמנות המותגית, לא נותר לי אלא להגיע למסקנה שמדובר בקשקוש מוחלט. הרי האיי-פון כבר מזמן כאן, כל מעריצי אפל כבר רכשו אותו כשביקרו בחו"ל, או שמישהו רכש אותו עבורם, או באתרי קניות מקוונים ועוד. הם לא חיכו לרגע שבו יחלו בשיווק מסודר שלו בישראל. ובכל מקרה, במחיר של מינימום ארבעה מכשירים שמתכוון אותו "מכור" לרכוש, אפשר היה כבר לנצל את תעריפי המיתון ושער הדולר הנמוך, ולשלוח נציג משפחתי לניו-יורק עמוסת האיי-פונים.

לא יהיה זה הוגן להפיל את התיק המסחרי הזה על חדשות 10, שכן חלקים גדולים בעיתונות באשר היא, משרתים אינטרסים מסחריים של חברות גדולות. אבל סיוע ביצירת היסטריה צרכנית מזויפת בעיר שבה יש יותר איי-פונים מאשר מקומות חניה זמינים, לא מוסיפה לאמינות של האנשים שאמורים להביא לנו את החדשות. *