מריל לינץ': "ישראל עדיין סובלת מבעיות של מדינה מתפתחת; פוטנציאל הצמיחה בעשור הבא - 3.5%"

עם שיעור השתתפות של פחות מ-60% בשוק העבודה, קשה לומר שישראל היא שוק מפותח כמו מדינות אחרות כגון ארה"ב, צרפת ויפן ■ מנגד, המצב הדמוגרפי בישראל עשוי להועיל לכלכלה, וגם ההכנסה לנפש טובה יחסית ■ וגם: באיזה תחום עוקפת ישראל את מדינות המערב?

"כלכלת ישראל יכולה לשמור על קצב צמיחה של 3.5% בשנים 2010-2019". כך מעריכים כלכלני מריל לינץ' בלונדון, אשר מציינים כי למרות שדרוגה של ישראל לסטטוס "משק מפותח" על ידי MSCI, הצמיחה הכלכלית בישראל תמשיך לאפיין משק מתפתח יותר מאשר משק מפותח.

האנליסטים מציינים לחיוב את הרפורמות המבניות שנעשו בישראל בשנים האחרונות, כדוגמת חוק הפנסיה, מס ההכנסה השלילי והתכנית להפחתת מס החברות עד שנת 2016. רפורמות אלו, טוענים האנליסטים, יועילו למשק בטווח הארוך.

במריל לינץ' סבורים כי למשק הישראלי מאפיינים של משק מפותח אך גם כאלה של משק מתפתח. נתוני צמיחה חזקים, הכנסה גבוהה לנפש, תעשייה חדשנית והון טכנולוגי היו חלק מהגורמים שהביאו לשדרוג ישראל לסטטוס "משק מפותח"; מנגד, טוענים האנליסטים, כי "ישראל עדיין סובלת מבעיות של מדינה מתפתחת, כגון שוק עבודה לא יעיל". שיעור ההשתתפות בשוק העבודה הישראלי עומד על פחות מ-60%, הרחק משווייץ (כ-83%), יפן (כ-80%) ומדינות רבות אחרות במערב.

ההכנסה לנפש בישראל עומדת על כמעט 30 אלף דולר בשנה. ישראל אמנם עוקפת מדינות כמו דרום אפריקה, רוסיה ודרום קוריאה, אך מפגרת מאחורי ארה"ב (עם הכנסה לנפש של כ-45 אלף דולר בשנה), צרפת, גרמניה, סינגפור, יפן ועוד. ישראל יכולה בהחלט להתגאות בהוצאה הכספית על מחקר ופיתוח, שכן היא במקום הראשון עם הוצאה של כ-4.5% מהתמ"ג, לפני מדינות כמו שווייץ, ארה"ב, יפן, גרמניה, בריטניה ועוד.

אז מה בכל זאת צפוי להשתנות? לפי מריל לינץ', "פוטנציאל הצמיחה של ישראל צפוי לרדת בטווח הבינוני", אולם המאמצים הממשלתיים להפחית את החוב הציבורי ולהגדיל את שיעור החיסכון בקרב אזרחי ישראל יתמכו בצמיחה בהמשך. האנליסטים גם מאמינים שהדמוגרפיה בישראל תתרום לצמיחה, בשל הרכבה הצעיר של האוכלוסיה שכן רמת התלות של האוכלוסיה המבוגרת בזו הצעירה הינה כמחצית מהרמות באירופה.