הערכות: דנקנר ממתין לירידות בשווקים - ואז ישוב לרכוש מניות קרדיט סוויס; כור תשקיע 3.5 מיליארד ש' בקרפור הצרפתית

(עדכון) - ההערכה היא כי מדובר בחלק מהאסטרטגיה של הקבוצה להקפיא את ההתרחבות בישראל לטובת ההשקעות בחו"ל ■ ב-IDB לא מתכוונים לזנוח את קרדיט סוויס, ובודקים גם בימים אלו יעדים נוספים להשקעה

לאחר סדרת מימושים מוצלחת בבנק השוויצרי קרדיט סוויס , נוחי דנקנר לוקח את כור להשקעה אחרת באירופה, והפעם היעד הוא צרפת. כור, המוחזקת על ידי דסק"ש (62.7%), תרכוש מניות של חברת קרפור הצרפתית בהיקף של 3.5 מיליארד שקל (630 מיליון אירו). כור כבר החלה לרכוש מניות קרפור והיא מחזיקה כעת ב-כ-0.25% מהון מניותיה של החברה הצרפתית (כ-1.76 מיליון מניות) בסכום השקעה כולל של כ-284 מיליון שקל.

קרפור היא החברה הקמעונאית הגדולה באירופה והשנייה בגודלה בעולם. מניותיה של החברה נסחרות בבורסת ה-Euronext בפריז לפי שווי של כ-20.7 מיליארד אירו. החברה פועלת ב-33 מדינות ובאמתחתה יותר מ-15 אלף חנויות.

כמחצית מסכום ההשקעה תקבל כור מבית ההשקעות הבריטי HSBC, אשר יעמיד לה מסגרת אשראי ייעודית מסוג Recourse בהיקף של כ-300 מיליון אירו. לפי ההסכם בין כור ו-HSBC, ככל שכור תעשה שימוש באשראי האמור היא תעמיד סכומים בשיעור דומה ממקורותיה שלה.

"ההחלטה לגבי ההשקעה הנ"ל התקבלה נוכח מצב השווקים הבינלאומיים וההזדמנויות העסקיות בהם, בהתחשב ביתרות הנזילות הגבוהות של כור, בהתאם לאסטרטגיה העסקית שלה, המתבססת על זיהוי וניצול הזדמנויות השקעה תוך מיקוד בחברות גלובליות ולאחר בדיקה ממושכת", נמסר בהודעת כור לבורסה. "ביצוע ההשקעה והשימוש במסגרת האשראי כאמור תלויים במספר תנאים, כולל בהערכות כור לגבי ההתפתחויות בשווקים".

כור מדגישה כי אין היא מתחייבת לנצל את מלוא סכום ההשקעה, אלא בכוונתה לעקוב אחר מצב השווקים ולנצל הזדמנויות קנייה ומכירה, מה שמזכיר את ה"סיבובים" של דנקנר בהשקעתו בקרדיט סוויס.

בתחילת החודש מכרה כור בלוק מניות נוסף של קרדיט סוויס והתקרבה לחיסול הפוזיציה שלה בבנק. כור נותרה כעת עם החזקה של 0.7% בלבד בקרדיט סוויס, כאשר רק לפני חודשים ספורים עמדה החזקתה על 3%. בשנה האחרונה הרוויחה כור מהשקעתה בקרדיט סוויס סכום של כ-2 מיליארד שקל. עכשיו נותר לראות האם דנקנר יוכל לחזור על סיפור ההצלחה הזה גם עם קרפור.

לא זונחים את קרדיט סוויס

לפני כשנה הודיעה כור על ההחלטה להשקיע בקרדיט סוויס, כחלק מתכניתו של נוחי דנקנר, בעלי השליטה בקבוצת IDB שמחזיקה בכור, להתרחב בשווקים הגלובלים. "ההשקעה בקרפור לא נועדה להחליף את קרדיט סוויס", אומר ל"גלובס" גורם המקורב לעסקה. "כור תגדיל את ההשקעה בקרדיט סוויס, היא לא מתכוונת לזנוח אותה".

לפי ההערכות, דנקנר סבור כי בטווח הקצר צפויים השווקים הפיננסים לרדת, וזאת לאחר ששוקי המניות המובילים בעולם זינקו בעשרות אחוזים מאז תחילת חודש מארס. עם זאת, דנקנר מאמין כי בטווח הארוך יחזרו העליות, וההערכה היא כי הוא ינצל את גל הירידות הצפוי כדי להעמיק את אחיזתו בשוקי חו"ל ולרכוש מניות קרדיט סוויס, והוא עשוי אף להגיע להחזקה גבוהה יותר מ-3.4%, שהיה שיעור ההחזקה הגבוה ביותר של כור בקרדיט סוויס בשנה האחרונה.

ההחלטה לצאת לשוקי חו"ל התקבלה כבר לפני כשנה וחצי, אז החליטו בקבוצת IDB שישראל קטנה עליהם ולכן יש לחפש השקעות בעולם הגדול. ההערכה היא כי דנקנר קיבל החלטה שלא להרחיב את פעילות הקבוצה בישראל, והעובדה כי הקבוצה נכנסה למשבר הפיננסי עם מספיק מזומנים בקופה מאפשרת לו לנצל את ההזדמנויות שצפות על פני השטח. הנעלם העיקרי הוא, כמובן, עיתוי ההשקעה, והשאלה העיקרית היא האם דנקנר יצליח לחזור על סיפור ההצלחה של קרדיט סוויס, והפעם בקרפור.

בוחנים גם השקעות נוספות

קרפור הוקמה ב-1957 והיא חברת הקמעונאות השנייה בגודלה בעולם. הכנסות החברה הסתכמו ב-2008 ב-97 מיליארד אירו, אך מניותיה לא הצליחו להתחמק מציפורני המשבר העולמי ונפלו בכ-35% בשנה האחרונה. זאת, בעקבות ירידה של כ-45% ברווחי החברה ב-2008, אשר הסתכמו ב-1.3 מיליארד אירו. בשנה האחרונה ספגה הנהלת החברה זעזועים, שכן המנכ"ל חוזה לואיס דורן פוטר בנובמבר האחרון ומי שתפס את מקומו הוא לארס אולופסון.

לא חסרים קווי דמיון בין ההשקעה בקרדיט סוויס ובין ההשקעה בקרפור. בשני המקרים מדובר בחברות גדולות, מבוססות ובעלות נוכחות גלובלית מרשימה. בשני המקרים ערכו בקבוצת IDB בדיקות מקיפות לפני ההחלטה להשקיע. בקבוצה בחנו את קרפור מזה כשנה ודנקנר עצמו נפגש עם בעלי השליטה בחברה, המיליארדר ברנר ארנו המחזיק בחברת מוצרי היוקרה LVMH, וכן השותף האמריקני קולוני. במקביל, נבחנו גם חברות אחרות להשקעה, אך בקבוצה העדיפו בסופו של דבר את קרפור.

אם כן, ההשקעה בקרפור מתחילה כהשקעה פיננסית, ולא מן הנמנע כי דנקנר יבצע סדרת מימושים כפי שעשה בקרדיט סוויס. עם זאת, ההערכה היא כי במידה וכור תגיע להחזקה של כ-3% בקרפור, בקבוצה יבחנו להפוך את ההשקעה לאסטרטגית.

ומה הלאה? במקביל להשקעות בקרפור וקרדיט סוויס, ב-IDB ממשיכים לתור אחר הזדמנויות השקעה נוספות. ההערכה היא כי בימים אלו ממש בוחנת הקבוצה מספר יעדים נוספים להשקעה, ולא מן הנמנע כי בדיקות אלו ייארכו חודשים עד שתתקבל החלטה סופית.