וואלה שופס ויבואנית סמסונג הורשעו בגין אי אספקת טלוויזיות שהובטחו במכרז באתר

בית המשפט קבע כי מכירה פומבית באתר אינטרנט מהווה מכירה מיוחדת, ולכן חלה חובת העוסק לדאוג למלאי סביר של המוצרים שהוצעו במכירה

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע את חברת האינטרנט "וואלה שופמיינד" ואת יבואנית סמסונג, חברת "סם ליין בע"מ", בעקבות אי אספקת טלוויזיות בהן זכו צרכנים שהשתתפו במכרז פומבי באתר "וואלה שופס".

בית המשפט קבע כי מכירה פומבית באתר אינטרנט מהווה מכירה מיוחדת, ולכן חלה חובת העוסק לדאוג למלאי סביר של המוצרים שהוצעו במכירה.

מכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד רחל בורנשטיין ממשרד התמ"ת במחוז הצפון, עולה כי 5 צרכנים, שהשתתפו במכרז פומבי באתר וואלה שופס לרכישת טלוויזיה תוצרת סמסונג, קיבלו באמצעות הדואר האלקטרוני הודעה על זכייתם במוצר. ואולם, כאשר ביקשו לממש את זכייתם נמסר להם כי המוצר אזל במלאי של הספקית חברת "סם ליין". במקום המוצר שהוזמן הוצע לצרכנים לרכוש טלוויזיה חלופית, שהיא באיכות ירודה מזו שזכו בה. הצרכנים לא הסכימו לחלופה, והעסקאות בוטלו.

בית משפט השלום בחיפה זיכה את הנאשמים מעבירות ההטעיה והיעדר החזקת המלאי שיוחסו להם, בקובעו כי מכירה פומבית באינטרנט אינה מהווה "מכירה מיוחדת" במובן חוק הגנת הצרכן, ולכן לא קיימת לגביה חובת החזקת "מלאי סביר".

המדינה עירערה על הזיכוי, והרכב המחוזי הרשיעו פה-אחד את שתי החברות בעבירות של הטעיית הצרכן והיעדר מלאי במכירה מיוחדת, וכן את מנהלי החברות באחריותן לעבירות אלה כנושאי משרד בתאגיד.

"יש לכבד את ציפייתו הסבירה והלגיטימית של משתתף במכירה פומבית, שהמוצר שהוא זכה בו אכן יסופק לו. אינטרס זה של משתתף במכירה פומבית הוא אינטרס לגיטימי המוגן על-ידי חוק הגנת הצרכן", נקבע.