קרנות סרברוס-גבריאל מכרו את החזקתן בלאומי לדויטשה בנק: יפיץ את המניות למשקיעים מוסדיים

המכירה בוצעה במחיר הנמוך ב-4.5% ממחיר השוק ■ גורם בשוק ל"גלובס": "אנו צפויים לראות לחץ על המניה; דויטשה בנק לקח את המניות לנוסטרו והוא יפיץ אותן לאט לאט"

בית ההשקעות דויטשה בנק קנה את ההחזקה של סרברוס-גבריאל בבנק לאומי (4.6%) והוא מתכוון להפיץ את המניות למשקיעים מוסדיים. מדובר בבלוק של 67.8 מיליון מניות, כאשר מחיר המכירה היה 9.55 שקל, כלומר מחיר הנמוך ב-4.5% ממחיר הסגירה של המניה אתמול (ב'). היקף העסקה, אם כך, הסתכם ב-647.5 מיליון שקל.

ביום חמישי האחרון דווח ב"גלובס" על המהלך, לאחר שקרנות סרברוס-גבריאל כבר קיבלו החלטה לחסל את ההחזקה בלאומי ובחרו בדויטשה בנק כדי לבצע את ההפצה למוסדיים. כשהקרנות נכנסו להשקעה בלאומי הן היו מעוניינות בגרעין שליטה, אולם מדינת ישראל הערימה קשיים רגולטוריים, מה שסלל את הדרך למכירת ההחזקות בבנק. יש לציין כי הקרנות עצמן נקלעו לקשיים פיננסיים בשל המשבר הכלכלי (בין היתר, ההשקעה בג'נרל מוטורס עלתה להן בהפסדים) והן היו צריכות מזומנים, מה שתרם גם כן להחלטה למכור את מניות לאומי.

"דויטשה בנק לקח את המניות לנוסטרו והוא יפיץ אותן לאט לאט", אומר היום ל"גלובס" גורם בשוק. "זו השיטה שלהם וכך הם פעלו גם בהפצות קודמות של מניות דיסקונט ובזק, למשל. דויטשה בנק מציע מחירים גבוהים, זוכה במכרז, קונה את כל המניות ואז מפיץ אותם בשוק בהתאם להתנהגות המניה: אם המניה עולה - ההפצה תהיה מהירה יותר והם ינצלו את המומנטום כדי לזרוק סחורה; אם המניה תרד, דויטשה בנק יקחו את הזמן ויפיצו את המניות לאט. בכל אופן, הסיפור הזה לא נגמר ואנו צפויים לראות לחץ על המניה".

קרנות סרברוס וגבריאל רכשו את החזקותיהן בבנק לאומי מהמדינה בנובמבר 2005 לפי שער של 17.5 שקל ובתמורה ל-2.47 מיליארד שקל (הן החזיקו כ-10% ממניות הבנק). בשקלול דיבידנדים בסך 510 מיליון שקל שהתקבלו מאז, הפסידו סרברוס וגבריאל 23% מהשקעתן בלאומי, סכום של 560 מיליון שקל.

הקרנות ניסו מזה תקופה למכור את ההחזקה בלאומי. במאי האחרון הודיעו הקרנות רשמית לקבוצת עזריאלי על זכייתה במכרז לרכישת מחצית ממניותיהן בבנק לאומי. קבוצת עזריאלי תרכוש 4.83% מהמניות תמורת 736 מיליון שקל, המשקפים מחיר של 10.5 שקל למניה. במקביל, קרנות סרברוס וגבריאל חיפשו משקיע שירכוש את יתרת החזקותיהן בבנק לאומי (4.83%), וכאמור הן מצאו את דויטשה בנק.