שקיק ההפתעות של הפדרל ריזרב

החלטת הריבית הערב היא "נון איוונט"? חכו חכו, ברננקי כבר הפתיע במקום אחר

משה וסרמן הוא מנכ"ל איזיפורקס, המתמחה במסחר ובפלטפורמות למסחר במט"ח

החלטת הריבית הערב בארה"ב, לא תפיל אף סוחר מט"ח מהכסא. שני אירועים שקדמו לה, הפיגו כל מתח פוטנציאלי נלווה להחלטה.

האירוע הראשון - הצהרותיו החוזרות ונשנות של בן ברננקי שלא ישנה את הריבית לפחות עד 2010, כלומר עוד חצי שנה לפחות, על מנת לתת לכלכלה האמריקנית להתאושש. האירוע השני הוא המסקנות עליהם למדנו מפרסום נתוני האינפלציה האפסית בשבוע שעבר. הנתונים לימדו אותנו שלמרות החגיגות בשוקי ההון, שוק המוצרים והשירותים עדיין לא התעורר והביקושים בו עדיין נמוכים.

עם זאת, בשבוע הנוכחי התאפיין שוק המט"ח בפעילות דלילה, דבר שעשוי להשתנות בהתאם להודעה שתלווה הערב את החלטת הריבית ואת מה שניתן יהיה להבין ממנה, בין השיטין.

ריבית אפסית בסביבה נטולת אינפלציה פירושה דולר חלש, על כך אין ויכוח. אם תוך הודעת הפד הערב, יתברר כי יש כוונה להעביר כספים נוספים לשווקים הפיננסים הדבר יחליש עוד את המטבע האמריקני. במצב המשק האמריקני יש מקום למתן אשראי זול והמשך סיוע. מבחינת הדולר, צעדים מסוג זה יכו אותו מכה אנושה.

בשבועות שחלפו, נסחר הדולר ביציבות כנגד סל המטבעות, יציבות שמתבטאת בתנודות מדודות בתוך טווח מחירים קבוע. הדולר נסחר כנגד הליש"ט בסביבת מחירים שבין 1.6 ל- 1.65 ליש"ט לדולר, 1.37 ל-1.42 אירו לדולר ובין 95 ל-98 ין.

ההפתעות של ברננקי

כל הודעה על המשך הזרמה של נזילות למשק, בכל הדרכים שבהן בוצעה עד עתה, בין אם באמצעות הזרמת אשראי ותמיכות כספיות לגופים פיננסיים, תעשייתיים ועסקיים כמו הבנקים הגדולים, ג'נרל מוטורס ועוד, עבור דרך רכישת נכסים "רעילים" ועד להדפסת כסף, עשויה להביא להתחזקות כל סל המטבעות כנגד הדולר האמריקני.

הפעם האחרונה שבה הזיז ברננקי את השוק בלי לשנות מאומה בשיעור הריבית הייתה במרץ השנה. נגיד הפד הציג אז תמונה קודרת של הכלכלה האמריקנית והותיר את הריבית הדולרית על כנה.

בד בבד, הודיע על רכישות אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך על מנת להקל על מצוקת הנזילות של השוק המקומי. פרטי התכנית הפתיעו את מרבית הסוחרים שהחלו לרכוש במרץ את המטבעות שנסחרים נגד השטר הירוק.

נגידי העולם מחקים את סטנלי פישר

לדולר כה חלש יש משמעויות מרחיקות לכת בכל משקי העולם. כמו ברננקי, נגידי בנקים בכל העולם משוועים לראות ניצני התאוששות מהחורף הכלכלי הארוך שעובר עלינו. באיחוד האירופי מגלים סימני עצבנות כל אימת שערכו של הדולר מתייצב מעל 1.4 אירו.

האנגלים נהנו עד לא מזמן מליש"ט חלש שסייע להם בהתמודדות עם פגעי המשבר. בחודשיים האחרונים נכרת התייצבות במחירי הבתים באנגליה, מה שנחשב לסמן חיובי מאוד מבחינת הכלכלה האנגלית. כעת החשש הוא מפני מהלכים שיחלישו את הדולר, שיפגעו בקצב היציאה מהמשבר של משקים נוספים.

לא מן הנמנע, שהפעם הם לא יאפשרו לו צניחה חופשית ובנקים מרכזיים יתערבו בשוק המט"ח העולמי, בדומה למה שעושה בנק ישראל. בנקים מרכזיים בעולם עשויים לתמוך בדולר אם באמצעות רכישה ישירה של דולרים ואם בקניית אגרות חוב של ארצות הברית.