המנכ"ל הופך לעצמאי: פיני כהן רוכש חלק מגרעין שליטה של אמריקה ישראל

כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל ומנהל זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה באסיה, ירכוש כ-30% מדני מריאן בסכום מוערך של 36-45 מיליון שקל ■ פיני כהן ל"גלובס": "החלומות שלי הם יותר מעוד פרויקטים למגורים"

פיני כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל ועד לאחרונה מנהל זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה באסיה, נכנס כשותף בגרעין השליטה של חברת הנדל"ן הפרטית אמריקה ישראל להשקעות. כהן רוכש את חלקו של דני מריאן (30%) באמריקה ישראל ויכהן כיו"ר החברה. על פי הערכות, שוויה של אמריקה ישראל לצורך העסקה נאמד ב-120-150 מיליון שקל.

כהן (58) נחשב במשך שנים ל"שכיר קלאסי". במשך 35 שנה הוא הספיק לכהן תחת בעלים דומיננטיים כמו אהרון דברת ויצחק שרם בקונצרן כלל (בעלת השליטה באררט אותה ניהל), 8 שנים תחת לב לבייב באפריקה ישראל ובשנתיים האחרונות תחת יצחק תשובה בקבוצת אלעד. לדבריו, "אני לא יודע אם החלום שלי היה תמיד להיות בעלים, אבל בשנים האחרונות התחלתי לשאוף לשלמות הזו. מדובר בהחלטה אסטרטגית. מגיעה השעה שבא אתה רוצה לקחת חברה ולהפוך אותה לחברת השקעות כשאתה ממש חלק מהבעלים".

אמריקה ישראל הוקמה לפני כ-12 שנה על ידי שמשון הראל ודני מריאן. במהלך השנים היתה החברה מעורבת בייזום והקמה של אלפי יחידות דיור בעיקר בארץ, לצד פעילות יזמית למגורים בקנדה וברומניה. בנוסף, החברה מחזיקה בשליטה ברשת סטודיו C.

"ההתמחות שלי היא יזמות ואני לא רואה את עצמי נכנס לנדל"ן המניב, תחום הדורש השקעות ענקיות", אמר כהן. "אני בעניין של לקחת נושא מראשיתו, להגיע איתו ליזמות והערכות שווי, ואולי בסוף להביא אותו לבורסה. אני רואה את אמריקה ישראל הופך למובילה בתחומה כחברת השקעות שתעסוק בעיקר ביזמות נדל"ן למגורים, אבל הכוונה היא להתרחב גם לתחומים משיקים. החלומות שלי הם יותר מעוד פרויקטים למגורים. ההצטרפות שלי תיתן רוח גבית גם מול המוסדות הפיננסיים, שמלווים אותי כבר הרבה מאוד שנים".

לדבריו, "בשלב ראשון, בתוך חצי שנה המטרה היא לצאת כבר עם שלושה פרויקטים חדשים של מגורים בישראל, במרכז הארץ. אני חושב שהשוק בישראל הוא טוב וחזק ואפשר לעשות עכשיו עסקאות גם מול בעלים פרטיים וגם מול חברות". בכל מקרה, למרות הניסיון שצבר בשנים האחרונות במזרח הרחוק, כהן גם לא שולל שיתוף פעולה קרוב עם שותפיו לשעבר. "השארתי אצל תשובה פלטפורמה עובדת, והיחסים שלי עם יצחק ואלעד תשובה מצוינים. תשובה כבר אמר לי שבטח נעשה הרבה דברים משותפים בהמשך הדרך".

שמשון הראל, מנכ"ל אמריקה ישראל, ימשיך להחזיק ב-30% ממניות החברה. השותפים הנוספים בה כיום הם קבוצת הביטוח מגדל (20%), בנק מרכנתיל דיסקונט (15%) ועו"ד בני ברץ (5%). במקביל, ימשיך כהן לכהן גם כיו"ר פעיל ושותף בקבוצת האחזקות הבינלאומית דוידוף, העוסקת בין היתר בתחומי הביטוח וכן מספקת שירותי מיקור חוץ לחברות ביטוח בארץ ובעולם.

שמשון הראל, מנכ"ל ושותף בחברת אמריקה ישראל להשקעות אמר היום (ד'): "לצד הצער על כך ששותפי לדרך ובחברה, דני מריאן החליט לפרוש משיקולים פרטיים, אני שמח על הצטרפותו של פיני כהן כשותף בגרעין השליטה בחברה, מאחר והוא מביא לאמריקה ישראל ניסיון ניהולי רב, קשרים בשוק ההון ובמערכת הפיננסית המקומית והבינלאומית ופותח בפניה אופקים חדשים. לכהן ניסיון רב בתחומי פעילות מגוונים, בהיקפים גדולים, בארץ ובחו"ל, שבעזרתם תוכל אמריקה ישראל להגדיל באופן משמעותי את היקפי הפעילות ומגוון התחומים, בהם פעלה עד כה".

דני מריאן, אמר כי "אמריקה ישראל, אותה הקמתי יחד עם חברי שמשון הראל הגיעה לבגרות ולבשלות. לאחר ניהול החברה במשך 12 שנה ו-35 שנים מצטברות של ניהול בקו הראשון של חברות ועסקים החלטתי לצאת לדרך חדשה. בכוונתי להתמקד בפעילות ברמת דירקטוריון ופעילות ייעוץ בתחומים שונים לחברות וגופים ישראלים ובין לאומיים. אמריקה ישראל להשקעות הנה ותמשיך להיות גם בעתיד יקרה לליבי. אמשיך לסייע לחברה, לשמשון ולפיני ככל שאדרש".