אורכית קופצת 19%; לקוחה חדשה נחשפת בדו"ח ל-2008

מדובר בחברת התקשורת ההודית הממשלתית BSNL■ אורכית דיווחה כי זכתה במכרז באמצעות 2 חברות ■ עוד עולה מהדו"ח המלא ל-2008: דויטשה טלקום ו-KDDI אחראיות לכ-90% מהכנסות החברה

עמוק בתוך הדו"ח המלא לשנת 2008 של אורכית מצויה הסיבה בגינה הוא פורסם רק כעת, שבוע לפני המועד האחרון להגשתו לפי תקנות הנאסד"ק. "ניגשנו למכרז באחת ממדינות אסיה-פסיפיק עם מוצר ה-CM-4000 שלנו באמצעות שתי חברות. במהלך הרבעון הראשון של 2009 הלקוח הסופי בחר בשתי החברות הללו לספק לו ציוד תקשורת".

כך, בלקוניות, מדווחת אורכית למשקיעיה על שני לקוחות חדשים שבחרו בציוד שלה, לבניית רשת תקשורת חדשה. החברה מפרטת גם מדוע לא הודיעה על הזכייה במהלך הרבעון: "אין שום ביטחון שהציוד שלנו יירכש על-ידי הלקוח הסופי, וגם אם הוא ירכוש את מוצרי החברה, אנו לא יכולים להעריך מתי ובאיזה היקף יתבצעו ההזמנות".

נראה שבאורכית מעדיפים להתנהל בזהירות, לאחר שהלקוח הגדול עליו דיווחה בחודש פברואר 2008, דויטשה טלקום, רכש אשתקד ציוד בהיקף של כ-7.6 מיליון דולר בלבד, והיווה 44.1% מהכנסות החברה בשנה זו, שעמדו על 17.2 מיליון דולר. כזכור, בשיחת הוועידה שנערכה סמוך לזכייה בלקוח החדש, העריך איציק תמיר, יו"ר ונשיא אורכית, כי ההזמנות מדויטשה טלקום יהיו "לפחות באותו היקף כמו של KDDI", חברת התקשורת השנייה בגודלה ביפן, שהזמינה מאורכית בשנים קודמות ציוד בשווי של כ-190 מיליון דולר. בפועל, בניית הרשת בגרמניה מתרחשת בקצב איטי יותר, וכפועל יוצא גם ההכנסות שרושמת אורכית נמוכות יותר.

החלק הצפוי של אורכית: עשרות מיליוני דולרים

על-פי ההערכות, הלקוח הסופי במכרז בו זכתה אורכית הוא חברת התקשורת הממשלתית בהודו, BSNL(Bharat Sanchar Nigam Ltd). חברה זו מצויה בתנופת פיתוח משמעותית בתקופה האחרונה, ועלתה לכותרות לאחר שביטלה לפני מספר חודשים מכרז WIMAX גדול - אליו גם ניגשה חברת אלווריון הישראלית - בעקבות שימוש בחברות קש של מספר מתמודדות במכרז.

בנוסף, הוציאה BSNL מכרז לבניית רשת תקשורת בהיקף של מאות מיליוני דולרים, ואם וכאשר תתחיל בניית הרשת, החלק של אורכית בו צפוי להסתכם בעשרות בודדות של מיליוני דולרים. אורכית ניגשה כאמור למכרז עם מוצר הדגל שלה, ה-CM-4000, שהרווחיות שלו צפויה להיות גבוהה ביחס לשאר ציוד התקשורת שמוכרת החברה, מה שיכול לשפר את תוצאותיה, לאחר שהפסידה ברבעון הראשון 4.1 מיליון דולר.

פילוח ההכנסות של אורכית בשנת 2008 מלמד כי 7.8 מיליון דולר מההכנסות בשנה זו התקבלו מ-KDDI, 45.5% מהסך. בחברה מציינים כי אינם מצפים להזמנות משמעותיות ממנה בשנת 2009, ולא יודעים האם היא תבחר להזמין את מערכת ה-CM-4000, לאחר שהתקינה בעבר את המערכת הקודמת, CM-100.

עוד עולה מהדו"ח השנתי כי בכוונת החברה להפעיל אופציה בחוזה השכירות של משרדיה, המאפשרת לה להשתחרר מהחוזה בהתראה של חצי שנה. אורכית שוכרת היום 18,000 מ"ר ברחוב יגאל אלון בתל אביב, ובעקבות צמצום כוח האדם שלה שנעשה בסוף השנה שעברה, מתכוונים בחברה לשכור משרדים קטנים יותר, בהיקף של כ-12,800 מטר. החברה ממקדת כעת את מאמציה בשיווק המוצרים שפיתחה, ועל-אף שפיטרה עשרות עובדים במטרה לצמצם בהוצאות, בתחום השיווק והמכירות דווקא גדלה מצבת העובדים בעובד אחד ביחס ל-2007.