כלכלני לאומי: הבורסה ממתינה לאיתותים חיוביים בצד הריאלי

הכלכלנים: "בטווח הבינוני צפויה המגמה להיות חיובית, בעיקר על רקע התייצבות המצב הכלכלי" ■ כלכלני הפועלים: "המגמה בשוק המניות המקומי תיקבע ע"פ הנעשה בשוקי העולם; ייתכן שבטווח הקצר, גל המימושים יימשך"

"שוק המניות המקומי צפוי להמשיך להיות מושפע בראש ובראשונה מהנעשה בשוקי העולם, והם אלו שימשיכו לקבוע את המגמה. ייתכן שבטווח הקצר, גל מימושי הרווחים יימשך. מנגד, התשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים וההאטה שנרשמת בקצב ההתכווצות של הכלכלות הריאליות בעולם עשויות לספק תמיכה לשוקי המניות בארץ ובעולם", כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם לסוף השבוע.

להערכתם, המעבר למדד השווקים המפותחים של MSCI צפוי להביא להשפעה חיובית על שוק המניות המקומי, אך השפעה זו תהיה מתונה ותיפרס על פני תקופה ארוכה יחסית (המעבר בפועל יתבצע רק במאי 2010). "המלצתנו היא להמשיך ולבנות פוזיציה מנייתית ארוכת טווח, תוך דגש על התאמת מידת החשיפה לרמת הסיכון של הלקוח, והתחשבות ברמת התנודתיות הגבוהה של שוק המניות בתקופה זו".

בהתייחסם לשוק המט"ח, כלכלני הפועלים אומרים כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשהוא יושפע בעיקר מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל, הם מונים את רכישות הדולרים מדי יום על ידי בנק ישראל ואת הפער המינורי בין הריביות של השקל והדולר.

כלכלני לאומי: ממתינים לאיתותים חיוביים

בבנק לאומי מעריכים כי בטווח הקצר יתבסס שוק המניות סביב רמת המחירים הנוכחית, עד להופעתם של איתותים חיוביים נוספים בצד הריאלי. בטווח הבינוני צפויה המגמה להיות חיובית, בעיקר על רקע התייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים.

אשר לשוק האג"ח, כלכלני לאומי מעריכים כי הסיכון הכרוך בהשקעה באגרות החוב הממשלתיות עודנו גבוה, בפרט לנוכח ירידת התשואות שחלה באפיק לאחרונה. זאת, בעיקר בשל הצפי לעלייה עתידית בריבית במשק, הצפי להיקף גבוה של גיוסי האוצר והתיאבון הגובר בקרב המשקיעים להשקעה באפיקים מסוכנים יותר, דוגמת מניות ואגרות חוב קונצרניות. משקיעים אשר אינם מעוניינים להגדיל את חשיפתם לסיכון, ייאלצו כיום להסתפק בהשקעות קצרות טווח ברמת תשואות נמוכה ביותר.

לבסוף צופים הכלכלנים כי העלייה בתיאבון לסיכון, בשילוב עם הסנטימנט השלילי כלפי הדולר בעולם, יביאו להיחלשותו מול השקל.