דורי בן-משה: "ישראל עדיין בפיגור בתחום ה-IPTV"

עם זאת, בן-משה - אחד המומחים הגדולים בעולם לנושא ה-IPTV: שידור לפי דרישה על גבי האינטרנט - סבור כי "ההצהרות של בזק ושל HOT בתחום הן חיוביות"

ישנם לא מעט ישראלים ש"עשו את זה", והגיעו לרמות הכי בכירות בעולם ההיי-טק הבינלאומי. בתחום הטלקום ישנם כמה וכמה ישראלים שמחזיקים בתפקידי מפתח בקרב מפעילים בינלאומיים גדולים, וסביר להניח שגם בקרב יצרניות ציוד הטלקום אפשר למצוא לא מעט חבר'ה עם דרכונים כחול לבן. אחד הכוכבים שישראל מייצאת בשנים האחרונות הוא דורי בן-משה, מהנדס תעשייה ותוכנה בהכשרתו, שקיבל את התואר הארכיטקט והאסטרטג הראשי בחברת אלקטל-לוסנט לעולם המולטימדיה ובעיקר לנושא ה-IPTV.

את בן-משה, מוזיקאי בעברו שמנהל את פרויקט ה-IPTV בדויטשה טלקום ואצל חברות בסדר גודל של AT&T - ניתן להגדיר כבן סמכא בתחום. במסגרת השתתפותו בוועידת נתח שוק ותקשורת של "גלובס" בב-13 ביולי, טוען בן-משה בראיון ל"גלובס" כי הטלוויזיה שאנחנו מכירים כיום תשתנה לחלוטין.

עולם ה-IPTV הוא עולם הטלוויזיה הבא. בעולם יש היום כ-20 מיליון מנויים שצופים בטלוויזיה אחרת, שברובה גם תומכת HD, ואין מפעיל טלקום שלא יעבור לספק את שירות הטלוויזיה החדשה - אם באמצעות האינטרנט, או בחברות בזק, כבלים או לוויין. בעוד כמה שנים (תלוי בקצב פריסת רשתות התקשורת החדשות), הטלוויזיה כבר תהיה מכשיר שונה לגמרי. צורת הצפייה העתידית תהיה ברובה מבוססת על Time shifting - טלוויזיה לפי בחירה, ואנו נקבל שלל תכונות שעד היום נראו דמיוניות.

* עד כמה אנחנו מפגרים בנושא בהשוואה לעולם?

"אנחנו כמה שנים אחורה, לא שנות דור אבל טיפה מאחורה. התשתית עדיין לא קיימת ורואים ניצנים של ניסויים כאלה ואחרים, אבל אנחנו עדיין מאחור".

* אנחנו מאחור כי עולם ה-IPTV עובד רק על רשתות תקשורת חדשות ומהירות שעדיין אין לנו, או בגלל סיבות אחרות?

"הרוב המוחלט של השידורים הוא על רשתות תקשורת חדשות. אבל אפשר לפרק את זה לשתי קטגוריות: רוב ההטמעות של IPTV בעולם הם על גבי רשתות DSL, מרמה של DSL2 לכיוון VDSL או סיב אופטי לבית הלקוח; ויש מעט מאד הטמעות גם בעולם הכבלים, בעולם המשודרג שלהם שנקרא דוקסיס 3".

* למה בעצם צריך IPTV על גבי רשתות כבלים? הרי הם כבר מפיצים וחיים בעולם השידורים.

"בגלל שב-IP אתה כצופה תוכל לקבל הרבה יותר אפליקציות מתקדמות מעבר למה שאתה יכול לעשות היום, וכמובן ליהנות מיכולת אינטראקטיביות. בכבלים מדברים על קצבים של 100 מגה ביט ללקוח, שזה אומר הרבה פתיחות להטמעת אפליקציות שעל הפרוטוקולים היום הרבה יותר קשים למימוש".

* יש חברות כבלים שעוברות ל-IPTV?

"יש דוגמאות כאלה בעולם".

* בהולנד למשל, בקרב חברת UPC, טוענים בכירים שה-IPTV מיועד לחברות הבזק.

"להערכתנו אנחנו נראה את זה קורה גם על חברות הכבלים".

* יש פה עניין של כניסה לתחומים מתחרים? חברות הבזק נכנסות לעולם הטלוויזיה כי הכבלים נכנסו להן לעולם הטלקום?

"מה שאני אומר זה שחברות הבזק נכנסות לטלוויזיה בגלל הירידה בהכנסות והמעבר של הלקוחות לערוצים אחרים. השירותים המסורתיים יורדים, וכולם מציעים אותם. לכן חברות הבזק רואות ירידה ברווחיות, ומכאן נדרשה אבולוציה לשירותים שמתחרים בכבלים ובלוויין".

* מהניסיון שלך, חברות הבזק שנכנסות לתחום, מקימות את התשתית בלבד, או שגם נכנסות לתחום של ניהול התוכן?

"יש הפרדה באופן חד-משמעי. הן מציעות את הפלטפורמה ומציעות הסכמים עם בעלי תוכן. רובן ככולן לא עוסקות בפעילויות של החזקת תוכן אם מטעמי רגולציה ואם מטעמי התמודדות עם תחום שהם לא מכירים וזה לא העסק שלהם".

* בדרך-כלל זה עובד ככה שחברות הבזק מחויבות מבחינת רגולציה לאפשר לכל מי שרוצה לפעול עם גבי הרשת שלהם?

"זה כבר לא בהכללה. למשל דויטשה טלקום מתעסקת בסוגיה הזו כבר כמה שנים בכמה רמות. בהתחלה נתנו להם בלעדיות ואמרו להם תעשו מה שאתם רוצים, אחר-כך היה ערעור שפתח את הרשת לכל מי שרוצה לספק תכנים, ועכשיו יש ויכוח שממשיך. בכל מדינה באירופה יש את הרגולציה שלה".

* אתה יכול לתאר לי מה קורה בשווקים שבהם נכנסו מפעילים לתחום ה-IPTV?

"אין גרף מסוים שאני יכול לצייר שמעיד על טרנד של עלייה בשירות וירידה בכבלים או בלוויין. זה תלוי מאד בכל מדינה. באיזה שירותים מתחרים. למשל במדינות שיש בהן חברות כבלים או לוויין חזקות ה-IPTV לא תופס כל-כך. או תלוי מה הסכמי התוכן שהשיגו המתחרים החדשים. במדינה כמו אנגליה, ברגע שסקיי מחזיקה בזכויות הכדורגל - אז יש בעיה לשחקן חדש להיכנס בלי זה, ולכן סקיי נשארו חזקים. יש מדינות אחרות כמו ארה"ב שמיזם של yours AT&T תופס תאוצה בצורה קונסיסטנטית. זו הצלחה מאד גדולה בגלל למרות שההטמעה מאד מסובכת, והשירות עובד גם על VDSL וגם על סיבים אופטיים לבית הלקוח. אני חושב שה-IPTV בשלבים הראשונים שלו. הכוונה לא היתה לבוא ולסחוף את השוק ולקחת אותו מהיום הראשון מחברות הכבלים. זה ייקח זמן. צריך לייצב את השירות, להקים רשת חדשה זה לא עניין של מה בכך, ושירות כזה במיוחד צריך את הזמן שלו עד שכל המערכת מתחברת. בגלל שעכשיו אנחנו כבר אחרי 60 התקנות בעולם אנחנו כבר יותר עם הפנים קדימה, ואפשר כבר להתחיל להשיק שירותים קצת יותר מתקדמים שיעשו את הבידול בין IPTV לכבלים וללוויין. היכולות לעבור למספר מסכים למשל. הצרכנים יוכלו לראות על הסלולרי את אותם התכנים שהם רואים במחשב או בטלוויזיה. תכונות כאלה הן מסובכות למימוש בלוויין או בכבלים אבל ב-IPTV אנחנו נראה אותן".

* להערכתך, חברות הכבלים והלוויין ייעלמו?

"אני לא חושב, תהיה תחרות ויהיה מקום לכולם".

* האם חברות לוויין בעולם עוברות ל-IPTV?

"חברות לוויין עוברות לפיתרון היברידי. הצפייה תהיה בשיטה הרגילה, אבל יוסיפו להן עוד שכבה של שירותים ותכונות לקבל תכנים מה-IPTV. שחקנים אחרים שלא הזכרנו אותם, ובשנה האחרונה זה השוק שמתפוצץ, זה כל השחקנים שמעבר, כמו הולו, ווודו שיש להם שירותים של VOD. העסק הזה קורץ מאד להרבה מאוד חברות תוכן. בנוסף, צריך לזכור שההתנהגות הצרכנית השתנתה, שזה אומר פחות טלוויזיה ליניארית והרבה יותר טלוויזיה על-פי דרישה. אז למרות שבישראל אוהבים לראות את החדשות בשמונה, העולם הולך לכיוון של צפייה על-פי בחירה, כלומר שתוכל לראות את מה שאתה רוצה מתי שאתה רוצה".

רוחב פס גדול במיוחד

לגבי השאלה כמה מגה צריך המשתמש הסופי בשביל IPTV, טוען בן-משה כי"בהנחה של 2 טלוויזיות בבית לפחות, פלוס אחת ב-HD ועוד הנחה שאולי תרצה להקליט ולהוריד משהו במקביל - כל זה ביחד מביא אותנו לאזור ה-25 מגה. זה חייב להיות מובטח וכמובן על גבי רשת מנוהלת. רק כך תוכל להבטיח את חווית הצפייה. כדי לראות HD כמו שצריך אתה צריך כ-10 מגה לטלוויזיה אחת. ולכן חברות בעולם מציעות כל מיני חבילות. בנאדם שלא רוצה HD ומסתפק בטלוויזיה רגילה יכול לקבל טלוויזיה רגילה ב-4 מגה ובקיצור צריך 15-20 מגה לפחות".

* ממה שאתה מבחין בארץ זה יהיה מספיק?

"ההצהרות של בזק ושל HOT הן סימן מאד חיובי שלפחות מבחינה הצהרתית שתי החברות יוכלו לספק את זה. לכן אמרתי שאנחנו לא עשרות דור מאחורה אלא כמה שנים".

* כשעוברים ל-IPTV בדרך-כלל מפעילים עוברים במקביל למודל של טריפל פליי, זה נכון?

"נכון, הולכים לשם והרבה פעמים גם לקוואדרו פליי ומכניסים את הסלולר לחבילה".

* מפעילים מכניסים את הסלולר לחבילה השיווקית או ברמת ההנדסה שבונים אותה רשת לשירותים נייחים וניידים באותה הזדמנות?

"גם אם זה לא קורה ברמת הרשת אז זה בהחלט מתרחש ברמת חווית הלקוח. ה-IPTV נותן המון אופציות להשקת אפליקציות ושירותים שיכולים לגרום ללקוח לחוות חוויה דרך עולם הטלוויזיה, המחשב או הסלולר. הוא יכול לראות את התכנים שלו איפה שהוא רוצה ואכן רואים מפעילים שכמעט כולם מתחברים היום לסלולר כהשלמת החוויה מבחינת השירות שהם נותנים".

* בדרך-כלל אתם עובדים עם מיקרוסופט. איך החלוקה ביניכם?

"החלוקה ברורה, והניסיון שלנו איתם הוא הרבה מעבר למוצלח. מיקרוספוט הוא ספק של המפעיל ואין לו שום נגיעה ללקוח. זה כמו של שירות אחר. החלוקה בין אלקטל-לוסנט למייקרוסופט היא שאלקטל אחראית על תפירת הפיתרון אצל הלקוח המפעיל. זה מעצם היותנו יצרן שהוא גם אינטגרטור. פרויקט IPTV דורש הרבה עבודת אינטגרציה ואלקטל-לוסנט היא החברה מספר אחת בעולם בתחום הזה. מיקרוסופט מספקת את התשתית לשירותי ה-IPTV מבחינת אפליקציה ושרתי הווידיאו, הקידוד, ההגנה על התוכן וההזרמה שלו לצרכן. זה בעצם היתרון בשיתוף הפעולה, ויש פה שילוב מנצח".

* אתה נתקלת במפעילים שרוצים לעבוד איתכם ולא עם מייקרוסופט, שחוששות מהכוח שלה?

"היו לנו כמה התקנות של מערכות שפיתחנו לפני ההסכם עם מיקרוסופט. בטלפוניקה למשל. כמו בכל עסקה יש מפעילים שמעדיפים לעבוד עם ספק כזה או אחר. לנו כמובן יש עדיפות וכדאיות להציע את שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, אבל אם יש בעיות אנחנו מסבירים יותר כדי להגיד מה היתרונות וב-99% מהמקרים המפעילים מבינים את זה".

* מה החוויה האישית שלך לגבי השירות, מה למדת מהעבודה עם המפעילים ומה עושים כדי שזה יעבוד?

"התפיסה בראש של המפעיל היא מה שחשוב כי הוא בא מעולם הטלקום. התעסקות בתכנים והחוויה של משתמש בטלוויזיה הם דברים שאנשי טלקום לא גדלו עליהם. להביא היום את האנשים למצב תודעתי של השקת שירות וידיאו זה לוקח זמן וצריך שכל הפונקציות בארגון צריכים להבין שלשם זה הולך. צריך לזכור שזה שירות שאסור שתהיה בו תקלה, כי הצרכן סופג פעם אחת אבל בפעם השנייה הוא כבר לא יהיה סבלני. זה לא שמתנתק האינטרנט או שיחה, זה שירות של אפס סובלנות, ולכן ההתייחסות של המפעיל צריכה להיות ברמה אחרת ונדרש שינוי מהותי בתפיסה שלו".

מה זה IPTV?

טלוויזיה לפי דרישה על תשתית האינטרנט

מערכת IPTV היא העברת שירותי תוכן באמצעות פרוטוקול IP המבוסס על בסיס תשתית של פס רחב באינטרנט. המערכות פופולאריות במיוחד בקרב חברות הטלפוניה, שמקוות לחדור לשוק הטלוויזיה ולכבוש נתחי שוק בתחום.

חברות מתקדמות בתחום מציעות בדרך-כלל ללקוחות שלהם חבילה המכונה triple play - שילוב של IPTV, VOD וגישה לאינטרנט.

עם זאת, אחד המכשולים העיקריים להטמעה של מערכת IPTV הוא רוחב פס באינטרנט. בארץ, מקובלים כיום מקצבי גלישה של 2.5 עד 10 מגה, בעוד שמערכת IPTV ממוצעת, עם חיבור לטלוויזיית HD אחת לפחות, דורשת חיבור של כ-20-25 מגה.

המדינות המתקדמות ביותר בתחום הן צרפת עם יותר מ-4 מיליון מנויים, דרום קוריאה עם 1.8 מיליון מנויים, הונג-קונג, יפן ואיטליה. במקביל, מנסים ספקים לבסס את השירות גם בסין והודו.