בעלי השליטה בב.יאיר שעבדו את כל מניותיהם ללאומי

חברת הנדל"ן נדרשת לשלם כבר מחר כ-41 מיליון שקל למחזיקי שתיים מסדרות האג"ח שלה

מחיר האשראי שגובים הבנקים מחלק מחברות הנדל"ן הופך יקר מאוד: האחים יאיר ויוסף ביטון נאלצו לשעבד את כל אחזקותיהם (82%) בחברת הנדל"ן שבשליטתם, ב. יאיר , לאחר שבנק לאומי דרש מהם לחזק את הביטחונות שהעמידו כנגד האשראי שקיבלו ממנו.

מחר אמורה החברה לשלם 36 מיליון שקל עבור קרן וריבית למחזיקי אג"ח 5, ועוד כ-5 מיליון שקל למחזיקי אג"ח 2 שלה. מדובר במשימה קשה עבור חברה עם קופת מזומנים דלה, ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, בסך 18 מיליון שקל. במהלך השנה הקרובה כולה צריכה ב. יאיר לשלם 167 מיליון שקל בגין קרן וריבית למשקיעים.

לחברת הנדל"ן התחייבויות שוטפות של 1.1 מיליארד שקל, וההתחייבויות לזמן ארוך של כ-320 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של השנה סיימה ב. יאיר עם הכנסות של 93 מיליון שקל - ירידה של 18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - כשבשורה התחתונה נרשם רווח סמלי של 3.4 מיליון שקל.

הבנקים מובטחים כאמור בשעבודים שונים כנגד החוב של החברה, אך חלק מ-6 סדרות האג"ח של ב. יאיר הונפקו ללא שעבודים, מה שגורם למשקיעים לחוש אי נוחות, ולתשואות להגיע לרמה של כ-80%. אגב, כל שש סדרות האג"ח של החברה הונפקו ללא דירוג.

בדו"ח האחרון, הסבו רואי החשבון של ב. יאיר את תשומת לב המשקיעים למצבה הפיננסי של החברה, שהזהירה את מפני תלותה במימוש נכסים ובקבלת אשראי ממוסדות פיננסיים.