הסערה שמתחת לפורצלן

אירית אבא מציגה בתערוכת היחיד שלה שתיפתח בשבוע הבא במוזיאון ת"א עבודות המשלבות אסתטיקה מענגת ואי-שקט מטלטל

עבודות הקרמיקה והפורצלן של עירית אבא, זוכת "פרס אנדי" לאמנות דקורטיבית, מציגות עולם עשיר של חומר ורוח. בתערוכת היחיד שלה, שתיפתח בשבוע הבא במוזיאון ת"א לאמנות, יוצגו עבודות שניתן לראותן כפשוטן - ככלים או אובייקטים אסתטיים בעבודת יד-אומן, אך ניתן גם "להישאב פנימה, אל אי השקט המחפש, אל חלל פנימי של זהות מיטלטלת", כפי שכותבת מאירה יגיד-חיימוביץ' בקטלוג התערוכה.

לדבריה, עבודתה של אבא "נעה בין תרבויות עתיקות כמו התרבות הסינית והאיראנית, לבין שיח אסתטי מודרניסטי שהתעצב בבריטניה ובארה"ב בשנות ה-40 וה-50. היא חוקרת באינטנסיביות את גבולות החומר, ומשכללת בווירטואוזית את עבודת הפורצלן על גלגל האבניים. נדרש יותר ממבט אחד כדי לחדור מבעד לפני השטח ה'אסתטיים'. גוף העבודה של אבא כמו מנהל חיים כפולים של זהות חתרנית. הוא אינו עוסק בפיתוי - למרות היותו מענג".

אבא (55) היא בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל ומלמדת בה זה שנים רבות. זכייתה בפרס אנדי ממשיכה מסורת צעירה יחסית, של הענקת הפרס לאומנים בשלים ופעילים, בעלי רקורד של עשייה, שזכתה להכרה מועטה במסגרת מוזיאונים וגלריות בארץ.

חימר ופורצלן / צלם: יחצ

קדרות בחימר ובפורצלן. עבודות של עירית אבא

פרס אנדי נוסד על-ידי צ'רלס ואנדריאה ברונפמן, נדבנים, אספני אמנות ואוהבי אמנות דקורטיבית, שפועלים לקידום האמנות הדקורטיבית הישראלית. הפרס נועד להיות מתנת יום הולדת 60 לאנדי, היא אנדריאה, אך היא נהרגה בתאונה טרגית ולא זכתה לראותו. "אנדריאה ברונפמן נהרגה ביום שבו בחרנו את הזוכה הראשונה והפרס הוקדש לזכרה", מספרת רבקה סקר, יו"ר ועדת הפרס, שהייתה שותפה לייסודו ותכנונו. הפרס, כפי שהגדירו ברונפמן עצמו, נועד לעודד מצוינות ולקדם את ההכרה באמן ובאמנותו בארץ ובעולם. הוא מאיר תחום שבמשך שנים רבות לא זכה לתשומת לב רבה.

הזוכה הראשונה הייתה הדס רוזנברג-ניר, אמנית קרמיקה המתמקדת בפיסול ומיצב. אחריה זכו בפרס מעצב השעונים הייחודיים איתי נוי ומעצבת התכשיטים והצורפת אסתר קנובל.

חותרים למצוינות

אבא זוכה בפרס של 50 אלף שקל, וכחלק מחוקי הפרס יירכשו שתי עבודות שלה לאוספי מוזיאון ת"א ומוזיאון ישראל בירושלים. עצם ההחלטה להוסיף בכל שנה שתי עבודות מתחום האמנות הדקורטיבית לאוספי המוזיאונים מסייעת בקידום המודעות לתחום ולהעלאת חשיבותו המקצועית. בכל שנה חבר בוועדת הפרס גם שופט זר, אוצר או עורך של עיתון מקצועי בינלאומי, כדי לחשוף את העשייה הישראלית בפני עיניים זרות.

"הפרס מייצג חשיבה שמראה שבכל תחום אמנותי ניתן לעשות דברים ברמת מצוינות", אומרת סקר. לדבריה, בתחום האומנויות הנכללות בהגדרות הפרס נכללים העיסוק בטקסטיל, קדרות, זכוכית עץ ועוד.

*זה לא יותר מדי מגוון - כמו להשוות תפוחים וכסאות?

"אנחנו לא עושים השוואות בין המועמדים, אלא בין מחפשים ובוחרים מישהו שעבודתו מבטאת יצירה ברמה גבוהה וגם מעבירה את החשיבה לממד חדש".*

גלגל. נקודה, עירית אבא, מוזיאון ת"א. הפתיחה ביום ד', 8.7.09