שוק הרכב בארה"ב: המכירות ביוני ירדו בעשרות אחוזים

למרות הירידות החדות במכירות, ניכרים בשוק ניצני התייצבות ■ משרד האוצר האמריקני: אם הצעתנו להבריא את ג'נרל מוטורס לא תתקבל עד ה-10 ביולי - נמשוך את המימון שהבטחנו להעניק לה

מצבה של תעשיית הרכב בארה"ב ממשיך להיות בכי רע, אך גם בענף זה ניכרים ניצני התייצבות. 3 יצרניות הרכב הגדולות - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, דיווחו היום על ירידות דו-ספרתיות במכירות שלהן בחודש יוני. למרות שמדובר בחודש ה-20 ברציפות של ירידות במכירות, אולי בכל זאת ניתן להתעודד בכך שמדובר בחודש הטוב ביותר של 2009 עד כה, מה שמראה כי ניצני ההתייצבות בכלכלה האמריקנית מחלחלים גם לענף הרכב.

נתחיל בג'נרל מוטורס , שפשטה את הרגל בתחילת יוני בעידוד ממשל אובמה, כחלק מתכנית הבראה שאמורה להחזיר את החברה למסלול הצמיחה, מתישהו בעתיד. כרגע, ההתאוששות נראית רחוקה למדי: מכירות החברה נפלו ב-33.6% ביוני ל-176,571 כלי רכב. בתוך כך, משרד האוצר האמריקני הודיע היום לבית הדין לפשיטות רגל במנהטן כי הממשל יסכים להזרים 33 מיליארד דולר ל-GM בתנאי אחד: יש להקים חברה חדשה ולמכור לה את הנכסים העיקריים והאיכותיים של GM. אם ההצעה של האוצר לא תתקבל עד ה-10 ביולי - היא תרד מן הפרק.

מצבה של פורד גם כן לא ורוד, אולם בהשוואה לג'נרל מוטורס, קברניטי פורד יכולים לחייך. מכירותיה של פורד אמנם ירדו ביוני ב-10.9% לרמה של 155,195 כלי רכב, אולם פורד יכולה להתנחם בכך שנתח השוק שלה בארה"ב עלה ל-3%. פורד מסרה כי היא חווה עלייה בביקושים לכלי הרכב שלה, ולפיכך היא החליטה להגדיל את הייצור ברבעון השלישי ב-25 אלף כלי רכב ולייצר בסך הכל 485 אלף רכבים (עלייה של 16% בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד).

קרייזלר, שגם היא פשטה רגל ועברה שינויים מבניים, דיווחה על ירידה של 42% במכירות ל-68,297 כלי רכב. לאחר דרך לא פשוטה שעברה החברה בחודשים האחרונים, היא מתכננת להחזיר את כל 8 המפעלים שלה לפעילות. מכירות טויוטה היפנית ירדו ב-31.9%.

יצרניות הרכב משקיעות כספים רבים בקידום מכירות כדי לחזר אחר הלקוחות. קרייזלר הייתה זו שהשקיעה הכי הרבה ביוני - עם הוצאה של 4,873 דולר לכל כלי רכב. פורד וג'נרל מוטורס הוציאו כל אחת יותר מ-3,500 דולר בקד"מ לכל כלי רכב.