היהודים אשמים? "רולינג סטון" מאשים את גולדמן זאקס בכל הבועות מ-1930

הכתב מאט טאיבי גורס במאמר שכותרתו "מכונת הבועות האמריקנית הגדולה", כי גולדמן זאקס ניפח בועות על מנת להרוויח ממשברים ■ הבועה הבאה, לטענת טאיבי: "בועת ההתחממות הגלובלית"

במאמר שכותרתו "מכונת הבועות האמריקנית הגדולה", אשר יפורסם בגיליון הקרוב של המגזין "רולינג סטון", גולל הכתב מאט טאיבי שורה של האשמות נגד בנק ההשקעות גולדמן זאקס, וטוען כי גולדמן היה אחראי לכל הבועות שגרמו למשברים בוול סטריט ובכלכלה האמריקנית עוד משנות ה-30.

טאיבי מאשים את גולדמן זאקס גם בניפוח מחיר הנפט, אשר הגיע לשיא של 147 דולר לחבית לפני כשנה. טאיבי גם מאשים את גולדמן זאקס ביצירת הבועה בשוק הדיור האמריקני, אשר הביאה לפרוץ המשבר הכלכלי הנוכחי. לדבריו, גולדמן זאקס שיחק משחק כפול: מצד אחד הוא הנפיק ומכר ני"ע מגובות משכנתאות בוול סטריט, ומצד שני הוא הימר נגד שוק משכנתאות הסאב-פריים והרוויח מקריסתו, תוך שהוא רומס מתחרים כגון בר סטרנס וליהמן ברדרס - בתי ההשקעות שקרסו במהלך המשבר.

גולדמן זאקס, הנחשב לאחד מבנקי ההשקעות המצליחים בוול סטריט, הוקם ב-1869 בניו יורק על ידי המהגר הגרמני-אמריקני מרקוס גולדמן. עד מכהנים יהודים בתפקידי מפתח בבנק ההשקעות. גולדמן זאקס צלח אמנם את המשבר הפיננסי, אך גם הוא נפגע. לפני המשבר היה גולדמן זאקס בית השקעות, אולם בספטמבר האחרון הוא ביקש וקיבלת את אישור הפדרל ריזרב להפוך לבנק השקעות, וזאת על מנת לקבל הלוואה בסך 10 מיליארד דולר מכספי ה-TARP של משרד האוצר. בנוסף, הוא קיבל הזרמת הון של 5 מיליארד דולר מהמשקיע המילאירדר וורן באפט, בתמורה למניות בכורה.

אגב, טאיבי טוען כי גולדמן זאקס עומל בימים אלו על ניפוח הבועה הבאה - "בועת ההתחממות הגלובלית" - תוך שהוא מתכוון להרוויח מהחקיקה שתקדם את האנרגיה החלופי. נזכיר כי לפני שבוע הצליח ממשל אובמה להעביר בקונגרס את "חוק האנרגיה הנקייה", אשר מטרתו להפחית את פליטת גז החממה.