עד 11.6% ממחיר דירה חדשה בת"א - עלות הבירוקרטיה

נשיא התאחדות הקבלנים בתגובה ל"נאום הנדל"ן" של נתניהו: "הוא ייבחן במעשים; עד היום הבירוקרטיה כבר ניצחה הרבה ראשי ממשלות"

"אני מברך את ראש הממשלה על כוונתו להסיר חסמים בירוקרטיים בענף הבניין, אך בסופו של דבר האידיאולוגיה של ראש הממשלה תיבחן במעשים. עד היום הבירוקרטיה כבר ניצחה הרבה ראשי ממשלות". את הדברים הללו אמר נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל בתגובה לנאום הנדל"ן של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו נשא דברים ביום חמישי במסגרת פורום קיסריה להתווית מדיניות כלכלית לאומית, שנערך באילת. נתניהו התייחס למצוקת הדיור בישראל ואמר כי "המאמץ הכלכלי הקשה ביותר שעושה משפחה ישראלית זה לקנות דירה. במדינת ישראל זו פעולה מאוד מאוד קשה, אנחנו במקום ה-120 ביחס לעולם בזמן הנדרש לקנות דירה; קשה גם לשפץ. יש לפשט את תהליך הבניה, להוזיל את הדירות ולאפשר לאזרחים לאפשר לעצמם דירות בלי שיצטרכו למשכן את חייהם".

נתניהו ציין כי הממשלה בראשותה הוא עומד תפעל להסיר חסמים בירוקרטיים שיוזילו את מחירי הדירות, והתייחס ל-3 רפורמות עיקריות: הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, הרפורמה בוועדות התיכנון והבניה לשם פישוט הבירוקרטיה וכן פרישת רשת רכבות וכבישים מהנגב ועד הגליל, מה שעשוי להביא לתזוזה כלכלית.

"ראש הממשלה הראה כי בניגוד לראשי ממשלה קודמים, הוא מבין את הבעייתיות בענף הבנייה בישראל כיום ומבין גם שבכוחו של ענף הבנייה להוביל את המשק לצמיחה", הוסיף בובליל, אשר הדגיש כי הסרת חסמים בירוקרטיים יאפשר לקבלנים לבנות דירות זולות יותר.

מחקר שנעשה עבור התאחדות הקבלנים מוכיח כי אחד הגורמים המשפיעים ישירות על עליית מחירי הדיור בישראל הינו הסחבת הבירוקרטית המשמעותית בגופי התכנון המחוזיים והמקומיים. כך, למשל, קבלן אשר רכש דונם קרקע עשוי להמתין עד כ-10 שנים להשלמת הליכי התכנון. בהנחה שהעלות השנתית למשאבים הכספיים שהושקעו הינה 4.5%, הרי שהעלות הכוללת לדונם גדלה בכ-25% עבור תקופת המתנה של 5 שנים ובכ-50% עבור 10 שנים. המחקר מצא עוד, כי רוכשי דירה בת"א משלמים בממוצע 11.6% ממחיר הדירה בגין העיכובים הבירוקרטיים.

"אחת הדרכים לאפשר דיור מוזל יותר בישראל היא השקעה בפריפריה על ידי יצירת נגישות אל המרכז והשקעה בכבישים, מסילות רכבת ותחבורה ציבורית", הוסיף בובליל. "קירוב פיזי של הפריפריה אל המרכז, לצד השקעה בחינוך ותרבות, יביאו זוגות צעירים ומשפחות צעירות לקנות דירות גם מחוץ למדינת תל-אביב, ושם הם יוכלו למצוא דירות במחירים בהם הם יכולים לעמוד".