חגי הדס: "בדקתי את המדבקה של לייף-קיפר בעצמי; אני יודע בוודאות שהועברה מקדמה, יש כאן עסקה חתומה"

הדס מכהן כדירקטור בחברה-האם ומונה לאחרונה כאחראי על המו"מ לשחרור גלעד שליט ■ פרשת "האקזיט הנעלם" מקבלת תפנית מרתקת - עקב בדיקת "גלובס" ■ מנהלת קשרי הלקוחות ב-MSI: "מעולם לא שמענו על SafeSky"

פרשת לייף-קיפר או "האקזיט הנעלם" - מסתבכת. ג'ודין צאנג, מנהלת קשרי הלקוחות במחלקה הפיננסית של חברת MSI בטיוואן, שהייתה אמורה לרכוש את לייפ-קיפר לפי שווי של מיליארד דולר, אמרה היום (ג') ל"גלובס": "מעולם לא שמענו על החברה הזו. אנחנו בוחנים צעדים. העברנו את הטיפול בעניין למחלקה המשפטית שלנו". זאת לאחר שאתמול הכחיש ריצ'ארד סטיוארט מהסניף הבריטי את הדברים.

עם זאת, מייסדי החברה וגורמים בדירקטוריון שלה, מתעקשים (ראו הרחבה בהמשך) שאכן יש עסקה ושהיא תהיה גדולה אף יותר מהפרסומים הראשוניים.

איפה מתחיל הסיפור?

כמה מעיתוני הכלכלה דיווחו שלשום (א') בכותרות ראשיות על רכישתה של חברת הסטארט-אפ הישראלית לייף-קיפר לפי שווי של מיליארד דולר, ועל מכירת קניין רוחני ב-370 מיליון דולר.

לייף-קיפר טענה כי ייצרה מדבקה המתריעה על התקף לב כחצי שעה לפני התרחשותו. נראה היה כי מדובר באחד האקזיטים הגדולים ביותר בענף ההיי-טק. ואכן, כמה מעיתוני הכלכלה לא בדקו יותר מדי ויצאו בכותרות גדולות.

כך נראה השער של "דה מרקר" ביום הדיווח על העיסקה:

דה מרקר

וכך נראה, באותו היום, השער של "כלכליסט":

כלכליסט



אלא שאז פורסמה בדיקת "גלובס" -והסיפור קיבל תפנית. הבדיקה עוררה שאלות ותהיות לגבי אמינותה והיקפיה של העסקה.

השאלות והתהיות של "גלובס"

בדיקת "גלובס" העלתה את התהיות הבאות:

1. מיהי הרוכשת של המוצר, או מדוע מכחישה MSI בריטניה כי מתקיימת כזו עסקה?

2. חברת מיקרוסטאר הטיוואנית נסחרת ב-658 מיליון דולר, ולא 21 מיליארד דולר, כפי שפורסם בתקשורת הכלכלית הישראלית.

3. האם למוצר אישור FDA?

4. האם למוצר פטנט?

5. היכן בוצע הניסוי הקליני?

6. כיצד ניתן היה לפתח מוצר כזה בזמן וביכולות של החברה?

7. מדוע אין החברה מדגימה את המוצר?

8. מיהי סייף סקאי?

בוחניק מתעקש: "יש עיסקה"

ד"ר עמוס בוחניק, מייסד ובעלי (50%) חברת לייף-קיפר, עלה הבוקר (ג') לשידור לגלי צה"ל, וטען בתוקף: "יש עסקה, אנחנו לא חייבים בדיווח לאף אחד, נפרסם כשנרצה".

אחת מהטענות כלפי ה"דיווח" של העסקה, היא כי לא נמצא לה שום אישור ממנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA), מה שלא אופייני לעסקאות כאלה כשמדובר בעסקה בהיקפים ובמשמעויות כאלו. גם באתר של לייף-קיפר עצמה לא נמצא לעסקה שום אימות.

למרות זאת, בוחניק התעקש וטען כי העסקה חתומה בפני נוטריון על-ידי ארבעה מורשי חתימה מוסמכים לעניין, וכי כשהחברה תראה לנכון היא תפרסם פרטים. על השאלה מדוע החשאיות הזו, בוחניק הגיב כי "החברה ביקשה לשמור על עמימות, אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד, העסקה קיימת, חתומה והיא תוכח בימים הקרובים - מדובר במוצר שמשנה סדרי בראשית".

"לא רק זה", אמר בוחניק, "העסקה תהיה גדולה יותר מהמספרים שדווחו. 370 מיליון דולר זה רק ההתחלה. אנשים מרימים גבה כי מדובר בפריצת דרך מפליאה".

בוחניק אף טען כי יש למוצר של החברה אישור FDA, והיא מחזיקה ב-4 פטנטים ראשוניים על המוצר, ושוב - "כשנרצה נפרסם את זה". אמר. לא חשפנו את הפרטים מטעמי סודיות, אבל המדבקה נוסתה ע"י פרופסורים מובילים ורופאים בארץ, שנתנו את הסכמתם. כמובן שלשאלת הכתב מי אלו אותם פרופסורים ורופאים, בוחניק החליט שלא להגיב.

בוחניק אמר כי המוצר של החברה - אותה מדבקה פלאית - "נבדקה ע"י מיטב המומחים במשך כשנה וחצי, והיא מהווה פריצת דרך עולמית". "הקהילה הרפואית כרגע לא מפרגנת, אבל בסוף יימחאו לנו כפיים - בקרוב נוציא מצגת מסודרת וכולם ייקחו בחזרה את הלעג והספקנות", הוסיף.

מייסד החברה הוסיף עוד בראיון: "אני מצטער על כך שהעולם הרפואי ובמיוחד כלי התקשורת מתעסקים בטפל במקום להתרכז בעיקר - והכוונה למוצר הפלאי שיכניס לחברה ישראלית מיליארדי שקל... אני אתן לכם סקופ: לא רק שיש עסקה חתומה, אלא גם חברת נוקיה העולמית הכניסה את האפליקציה שלנו לכל המוצרים שלה".

לשאלת הכתב לגבי הדיווח על אחד משותפיו בחברה, אריק קליין, כי מדובר בנוכל סדרתי אמר בוחניק כי "ידעתי על זה, ו'אז מה'. אריק ביצע פשע בעבר ושילם את חובו לחברה במלואו, ואף הוגדר כנקי. אריק היה זה שהוביל את הפיתוח של המדבקה, לאחר עבודה של 8-10 שנים.

הראיון בגלי צה"ל הבוקר - התמליל המלא

להלן תמליל הראיון המלא שקיים הבוקר ניב רסקין בגלי צה"ל עם חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס" וד"ר עמוס בוכניק, שותף בחברת "לייף קיפר".

רסקין: אתמול פורסמה העסקה הגדולה של חברת סייף סקאי הישראלית ש-37% ממניותיה נמכרו בכ-370 מיליון דולר לחברה בריטית טייוואנית בשם אמ.אס.איי. העיתון 'גלובס' מפרסם אמש תחת הכותרת, 'תעלומת האקזיט', הרבה מאד סימני שאלה סביב העסקה או האין עסקה הזו. חגי גולן, עורך 'גלובס', שלום, בוקר טוב.

גולן: "שלום, בוקר טוב, ניב".

ניב רסקין : להבנתך יש כאן עסקה?

גולן : "תשמע, כמובן אני לא יכול לענות על זה בצורה חד משמעית, אבל אין ספק שסימני השאלה סביב העניין הזה מאוד מאוד גדולים. רק כשהתחילו להגיע כל האינפורמציות על העסקה הזאת שלשום לפנות ערב, התעוררו כמה סימני שאלה מכיוון שעסקה מהסוג הזה ברגע שאם אכן היא מתרחשת בדרך כלל זה מלווה בפרסומים מצד החברה שרוכשת. פה לא ממש היה ברור מאיפה הגיע המידע, מאיפה, מי זו החברה הטייוואנית הזו שרוכשת שנאמר שהיא נסחרת לפי, שהיא שווה 21 מיליארד דולר.

"עשינו בדיקה אצלנו והתברר שמדובר ב-21 מיליארד דולר טייוואנים, ולמעשה השווי בדולרים אמריקאים הוא פחות ממיליארד דולר, 680 מיליון דולר אמריקנים. בקיצור היו הרבה סימני שאלה, אז עולה השאלה האם איפה אישורי רשות הבריאות בארצות הברית לתרופה הזאת, הכל נראה ''טו גוד טו בי טרו'' כמו שאומרים".

רסקין: אז בוא ננסה לעשות סדר, ברשותך. קודם כל, הדבר הבסיסי שעשיתם זה הרמתם טלפון לחברה עצמה. מה שמעתם שם?

גולן: "הרמנו טלפון לחברה. ניסינו לאתר את החברה בטייוואן, לא בדיוק הצלחנו ואז נאמר שזה איזהשהו סניף בריטי, ושמה לא נתנו טלפונים ושמה לא ממש ידעו על מה אנחנו מדברים.

"ניסינו לאתר כאן את החברה הישראלית, ניסינו קצת לאסוף עליה אינפורמציה, מסתבר שהאתר באינטרנט הוא לא בדיוק איזה שהוא אתר שאפשר להפיק ממנו איזה שהיא אינפורמציה, האתר הישראלי.

"עשינו בדיקות קצת עם עורכי הדין שאמורים היו לטפל בעסקה הזאת. מסתבר שהם לא בדיוק ידעו לתת לנו תשובות, תפנו לעורך הדין הזה, העורך דין הזה פנה לעורך דין ההוא, בקיצור הרבה מאוד סימני שאלה, מה שמאוד מאוד לא אופייני לעסקאות מהסוג הזה.

"צריך לזכור, מדובר היה בעסקה שנותנת לחברה הישראלית שווי של מיליארד דולר, בדרך כלל במקרים האלה אתה מקבל אישורים רשמיים, אתה נכנס לאתר של ה-FDA, אותו גוף בארצות הברית שמאשר תרופות, אתה מנסה לראות האם אכן התרופה הזאת קיבלה אישורים כאלה ואחרים. לפני שמישהו בא ומשלם עבור תרופה ישראלית 370 מיליון דולר, אני מניח שהוא עושה הרבה בדיקות. כל הדברים האלה לא ממש היו".

רסקין: לא רק זה. אם מתקשרים למשרדי החברה, כמו שאתה אומר, ובחברה אומרים כנראה שנעשתה כאן טעות, אנחנו לא יודעים על עסקה כזו בסדר גודל כזה, זה באמת מעורר קצת תהיות. אני רוצה להגיד שלום ובוקר טוב לדוקטור עמוס בוכניק, שותף בחברת לייף קיפר, שלום אדוני.

בוכניק: "בוקר טוב ויום טוב".

רסקין: יש עסקה?

בוכניק : "יש עסקה, העסקה חתומה, נמצאת אצל העורך דין שליווה את העסקה, הוא הכין את ... שמשמש גם כבסיס להסכם שייחתם בימים הקרובים".

רסקין: עיתון 'גלובס' התקשר ושוחח עם אדם בבריטניה בשם ריצ''רד סטיוארט שהוא מנהל השיווק של אמ.אס.איי, שאמר מדובר במידע מוטעה, שאתם טועים, שאין כאן שום עסקה.

בוכניק: "החברה ביקשה בימים הקרובים עד שהיא תצא בהצהרה מאוד גדולה, ברמה עולמית, לשמור על עמימות. אנחנו מכבדים את בקשתה. הודענו את זה לעיתונות, אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד, העסקה קיימת, שרירה וקיימת, חתומה , זה יוכח בימים הקרובים ואין לי שום ספק בזה".

רסקין: מי חתום מולכם על ההסכם?

בוכניק: "זה לא איש אחד, זה ארבעה מורשי חתימה שאושרו וחתומים על ידי לפני נוטריון".

רסקין: כי על פי הפרסומים, שוב בעיתון 'גלובס', עורך הדין שלכם, גבי הייק, הפנה לאדם בשם טיל קוונדיין, כמי שחתם מולו על ההסכם ועל פי הבדיקה של 'גלובס' איש כזה לא אותר בחברה.

בוכניק: "אני מצטער שאתם מתעסקים בטפל. אנשים שעוסקים ומובילים את החברה, אנשים רציניים לפחות כלפי חוץ, ההסכם שריר וקיים, האנשים שמלווים את העסקה הזו רציניים, רוב הטענות והרישומים הם לא נכונים בלשון המעטה".

רסקין: אז בוא נדבר רגע על הרישומים. לגבי ה-FDA, גבי פיקר, מנכ"ל החברה שלכם, טען שללייף-קיפר יש אישור ב-FDA לשיווק בארצות הברית, אתה עומד מאחורי זה? כי על פי הבדיקות...

בוכניק: "המדבקה, במאה אחוז. אנחנו עומדים מאחורי זה. למדבקה יש ארבע פטנטים רשומים, כשיהיה צורך ונרצה אנחנו נראה לכם את הפטנטים הרשומים. אנחנו לא נמציא אותם, אלא נראה אותם, יש את הפטנטים, הכל רשום, יש 510K למי שמבין בזה, המדבקה נבדקה שנה וחצי לפני שהחליטה החברה..."

רסקין : אבל שמעת שיש גם טענות של רופאים בארץ... מעבר לעובדה שבאתר האינטרנט של ה-FDA לא נמצא מסמך שמאשר כי מוצר בשם זה אושר לשיווק.

בוכניק : "גודל ההמצאה הוא ברמה של פריצת דרך עולמית. אנחנו רגילים לתגובות של הרופאים ולמומחים שבהתחלה הרימו גבה ובסוף הפרזנטציה מחאו כפיים".

רסקין: אבל אתה מצליח להבין למה לדוגמה באתר האינטרנט של FDA לא נמצא מסמך שמאשר את מה שאתה אומר?

דוקטור עמוס בוכניק: "אני אומר עוד פעם, ברגע שנרצה לגלות את זה נגלה את זה. אל תהיו כל כך ספקנים, מה שאמרנו שריר וקיים, יש הסכם חתום, הפטנט קיים, ואם אתה רוצה סקופ להבוקר, חברת נוקיה העולמית הכניסה בטלפונים שלה את האפליקציה שלנו, יש לנו טלפון כדוגמה וכשנרצה להציג את זה, נציג את זה.

"נוקיה העולמית בדקה גם את העניין, הכניסה לכל הפלאפונים שלה את האפליקציה שלנו, זו חדשה שצריכה להרעיש, צריכה לרגש, יש פה פטנט יוצא מארץ ישראל לעולם, יש פה צעקה, אתם צריכים להיכנס לענין ולא להתעסק בטפל. ממש צר לי שאתם מתעסקים בתפל ולא בעיקר. בזמן הקרוב תהיה פרזנטציה לכל הרופאים, הפרופסורים וכל העיתונאים שירצו לבוא יוזמנו, יוכלו להיכנס עכשיו גם לאתר של החברה ולהירשם, אנחנו נזמין את כולם לפרזנטציה".

רסקין: המדבקה עצמה נוסתה בישראל? כי רופאים אומרים שהם לא ראו את זה. רופאים כאן בארץ אמרו שלא ראו ולא, שהיא לא נבדקה כאן.

בוכניק: "הרופאים לא ראו כי לא הראינו את זה. המדבקה הזאת נשמרה בסודיות, היא לא יצאה, ראו את זה מספר פרופסורים ורופאים בארץ. יש לנו מכתב משתי אוניברסיטאות מאוד גדולות בלונדון שהשתמשו במדבקה הזו, יש לנו הכל כתוב עם התפעלות והשתוממות איך המדבקה הזו משנה את סדרי בראשית".

רסקין: עוד נקודה אחת, ברשותך. אתמול פרסמה קרן מרציאנו בחדשות ערוץ 2 כי השותף שלך קליין הורשע בעבר, כונה על ידי השופטת חיותה כוחן, נוכל סדרתי, רמאי, הורשע ונכנס לכלא, זה משהו שאתה כשותף עסקי שלו ידעת?

בוכניק: "התשובה היא כן ולשאלתך, באנגלית שואלים 'סואו ווט'', אז מה. בן אדם פשע בעבר, שילם את חובו לחברה, הבן אדם כשר למהדרין, נבדק על ידי גופים נוספים שאני לא יכול לפרט את שמם וזה הוגדר כנקי יותר מנקי".

רסקין: מה היה חלקו בפיתוח הזה?

בוכניק: "סליחה?"

רסקין: מה היה חלקו בפיתוח?

בוכניק: "הוא מוביל את הפיתוח, הוא עבד 18 שנים על הפיתוח של הדבר הזה. נוסף לפיתוח הזה לחברה יש פיתוחים נוספים מאוד מאוד גדולים שאנחנו שוב שומרים על עמימות ועל סודיות. גם הם ייצאו בזמן הקרוב, גם הם יפתיעו את כל השומעים ובסופו של דבר לדעתי ינעם גם לשומעים וגם למדינת ישראל וגם לעם ישראל, וצפו להפתעות".

רסקין: זאת אומרת בשורה התחתונה אתה אומר יש עסקה, קיבלנו אישור, קיבלתם אישור. אגב אחרי הפרסום אתמול ב'גלובס' ובחדשות ערוץ 2, דיברתם עם החברה, יש לכם אישור חוזר שהעסקה הזו אכן קורית?

בוכניק: "אני מדבר אתך, האמ.או.יו בידיי חתום על ידי נוטריון, ארבע חתימות מהצד השני. אתם יכולים להיות רגועים ובטוחים שיש עסקת ענק היא תהיה אגב הרבה יותר גדולה מהמספרים שהוצגו וגרמו להתרגשות רבה בארץ. המספרים יהיו הרבה יותר גדולים מ-370 מיליון דולר. בסוף יהיו מחיאות כפיים, יהיה בסדר".

רסקין: אתה יכול להבין למה אנשים מרימים גבה?

בוכניק: "למה מה?"

רסקין: למה אנשים מרימים גבה, אפרופו כל הממצאים הללו?

בוכניק: "התגובה היא נורמלית, אבל לא".

רסקין: "הפטנטים, ה-FDA".

בוכניק: "אני לא משתומם, התגובה היא נורמלית. המדבקה היא פריצת דרך מאוד גדולה, ברמה הטכנולוגית והרפואית. גם אני, בהתחלה כשראיתי אותה, היא גרמה לי להשתוממות, אבל אני מיד האמנתי בזה ואנחנו מלווים את הסיפור, עומדים מאחורי המדבקה הזו, הכל שריר וקיים, הכל חתום כמו שציינתי.

"יש מחקרים שבוצעו בשנה וחצי האחרונות, הם יתפרסמו כשהחברה בצד השני תיתן לנו אישור לבצע את הסיפור הזה, הם יוצאים בזמן הקרוב בהכרזה מאד גדולה, אנחנו נעשה פרזנטציה גם בטלוויזיה, ואנחנו נעשה פרזנטציה גם במלון הילטון וכל רופא, פרופסור שירצה לבוא להצטרף, או עיתונאי, יוזמן בכבוד רב".

רסקין: או.קי, אני רוצה להודות לך דוקטור עמוס בוכניק, שותף בחברת לייף קיפר.

בוכניק: "שיהיה יום טוב, ותהיו קצת יותר אופטימים ותפרגנו לאנשים שנותנים כבוד לעם ישראל. ואני ממש ממש מבקש שתתעסקו בעיקר וחבל לפגוע באנשים כשרים".

חגי הדס: "יש חוזה חתום, עברה מקדמה"

חגי הדס, המכהן כדירקטור בחברה-האם SafeSky ומי שמונה לאחרונה כאחראי על המו"מ לשחרור גלעד שליט, עומד גם הוא היום באופן מלא מאחורי קליין, בוחניק והסיפור כולו. "ניסיתי את המוצר בעצמי, וראיתי שהוא מסוגל למדוד הבדלים ברמת הסוכר לפני ואחרי שתיה, וגם לשדר את הדברים לסלולרי האישי שלי. הוא משתמש בננו טכנולוגיה בעוד אחרים עבדו בלייזר. הוא מסדר אחרת את האלקטרונים באופן מאוד דחוס".

- גם רופאים אישרו שהמוצר אכן מודד סיגנלים מן הגוף?

"המוצר הוצג לכמה קבוצות רופאים וחלקם לא התעניינו. חלקם צבטו את עצמם. צריך לסמוך על החברה הבריטית שעשתה את הבדיקות הנכונות"

- יש למוצר FDA? לא מצאנו אותו באתר שלהם.

"אולי הוא רשום על שם אחר. ראיתי את האישור הזה ואת כל האישורים. ראיתי את החוזה החתום שכלל העברת מקדמה. אני יודע בוודאות שאכן עברה מקדמה".

- החברה הבריטית היא סניף של מיקרו סטארט אינטרנשיונל הטיוואנית? הם מכחישים היום שיש כזו עסקה.

"אכן מדובר בחברה הזו, אבל זו חברה ענקית. חתמנו עם סניף אחד בבריטניה"

- שאלתם אותם היום 'מדוע את מכחישים? אתם גורמים לנו להיראות לא טוב'?

"אנחנו איתם בקשר קבוע, הם ביקשו לשמור על עמימות. העדפנו לא להתווכח איתם".

- כמה זמן אתה בחברה? כמה זמן נמצאים בה פיקר ובוחניק?

"אני בחברה שלושה חודשים. גבי פיקר הגיע בערך יחד איתי. בוחניק היה שם לפנינו".

- ידעת על העבר של קליין?

"מדובר באיש מאוד מיוחד. זה עלה לו בעבר בהסתבכויות מיותרות בשטויות. אני מבין למה אתם בעיתונים מחברים אחד ועוד אחד ויוצא לכם קשר בין הדברים, אבל מקווה שבימים הקרובים נוכיח לכם אחרת".