הושגה הסכמה לגבי מתווה הקרן לעסקים במצוקה

המעסיקים, ההסתדרות והאוצר הסכימו, כי החוק יסמיך את הממשלה לקבוע קריטריונים להפעלתה ■ ניהולה של הקרן ייעשה בשיתוף שלושת הצדדים ■ עובדי הרשויות יתרמו חצי יום הבראה לעובד

לאחר יומיים של דיונים מרתוניים הושגה הסכמה בין המעסיקים, ההסתדרות והאוצר באשר למנגנון לקביעת כללים למתן ההלוואות במסגרת הקרן לעסקים במצוקה, ולאופן הניהול של הקרן. כך נודע ל"גלובס".

בניגוד להחלטה המקורית שהושגה בין העבודה לליכוד ערב הקמת הממשלה לפני כשלושה חודשים, נקבע כעת כי הממשלה היא שתקבע את הקריטריונים והכללים (עקרונות) על-פיהם תפעל הקרן, אך בהסכמת לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים והסתדרות העובדים. במקרה של היעדר הסכמה בין הצדדים תידחה הגבייה המתוכננת מהעובדים והמעסיקים.

עוד סוכם כי ניהול הקרן ייעשה באמצעות ועד מנהל שיורכב משמונה נציגים לפי ההרכב הבא: שניים ממשרד האוצר, שניים מהתמ"ת, שניים מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ושניים מההסתדרות.

החוק יסמיך את הוועד המנהל לקבוע קריטריונים ולנהל את הקרן, אך היקף העובדים שיעסיק כל מפעל (האם היא תהיה פתוחה לשימוש גם לעסקים המעסיקים פחות מ-25 עובדים) וקריטריונים נוספים פרטניים לשימוש בקרן ייקבעו בהמשך, ולא במסגרת חקיקה. גם זאת, בהסכמת המעסיקים וההסתדרות.

נזכיר כי מדובר בקרן שאמורה להיבנות מכספים שיתרמו העובדים והמעסיקים, לטובת עסקים שייקלעו למצוקה בשל המשבר הכלכלי בעיקר באזורי הפריפריה. הקריטריונים לגיבוש הקרן יצטרכו להיקבע עד ספטמבר, אז על-פי החוק אמור להתרחש הליך הגבייה מהמעסיקים ומהעובדים, כשכל עובד צריך לתרום עלות של רבע יום חופשה וכל מעסיק צריך לתרום עלות של רבע יום חופשה עבור כל עובדיו.

עלות יום חופשה של עובד במגזר העסקי היא 400 שקל בממוצע. מדובר בתשלום שצריך להינתן פעם אחת בלבד, לא באופן סדרתי.

עסקים בפריפריה יוכלו להיעזר בקרן בכפוף לתוכנית הבראה. מדובר בהלוואות שיוחזרו לקרן, כשבסוף המשבר יישקל מה לעשות בכספים לטובת המגזר העסקי.

עופר עיני הסכים שהעובדים במגזר הציבורי הרחב (כולל עובדי רשויות מקומיות) יתרמו כל אחד חצי יום הבראה על חשבון 2009 וחצי יום הבראה על חשבון 2010 לטובת הקרן, כערבות הדדית למגזר העסקי. גם עסקים מתחום המסחר יוכלו ליהנות מהקרן.

בהתאחדות התעשיינים מסרבים להודות בכך, אך ככל הנראה מדובר במהלך שנועד לרצות את אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שהכריז מלחמה על ההסכמות שהשיגה לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים במסגרת הסדר החבילה במשק.

נדגיש, כי עובדי המגזר הציבורי הרחב אינם ממומנים מתקציב המדינה ולמעשה תורמים את שני חצאי ימי ההבראה לקרן.