יו"ר המטות המשולבים: "אני מתייעץ עם אשכנזי על איראן"

מייקל מאלן, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב רומז על התקרבות להערכה הישראלית לגבי מיידיות האיום הגרעיני האיראני ■ מתרשם מחששות ישראל לאיום קיומי

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, אדמירל מייקל מאלן, אמר אתמול (ג'), כי הוא מבלה "זמן רב" בשיחות אישיות עם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, על בעיית איראן, ורמז שארה"ב מתקרבת להערכה הישראלית לגבי מיידיות האיום האיראני.

בנאום במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון הגות בוושינגטון, אמר מאלן: "אני מאמין שאיראן ממוקדת מאוד בפיתוח יכולת (גרעינית) ואני חושב שכאשר האיראנים ישיגו יכולת זו, אם הם אכן ישיגו אותה, הדבר יערער מאוד את היציבות (במזה"ת)... אני מוטרד מאוד מהתקדמת איראן לקראת השגתו של נשק גרעיני, ומתמיכתה בחיזבאללה ובחמאס".

האדמירל אמר, כי מהלומה צבאית על איראן, במאמץ לגדוע את מאמציה להשגת יכולת גרעינית, היא אופציה שנשארת על השולחן, אך לאופציה זו עלולות להיות השלכות חמורות ובלתי צפויות.

"אני חושש מאוד מתגובתה של מדינה שתקועה עם הגב אל הקיר, ומהפגיעויות של ידידות ארה"ב באזור ושל אוכלוסיותיהן", אמר מאלן. "...זה מצב שחשוב מאוד לא להיקלע אליו, אם אכן ניתן למנוע זאת בכל דרך אפשרית".

"אני מקדיש זמן רב למגעים ישירים עם מקבילי הישראלי, גבי אשכנזי, ב-12, 18 החודשים שחלפו, ואינני חושב שזה בבחינת חדשות", הוסיף יו"ר המטות המשולבים, "אך בבסיס הדברים נמצאת העובדה שהצלחה של איראן לפתח נשק גרעיני תיראה בישראל כאיום קיומי, ועובדה זו קשורה לרטוריקה שנשמעת מההנהגה באיראן, שהצהירה כי תבקש להשמיד את ישראל".

לדבריו, "חשוב מאוד, מבחינתי לפחות, להבין את משמעות המילה 'קיומי', וישראל יכולה לדבר בשם עצמה ולפעול בעצמה; היא מדינה ריבונית". אך מאלן הדגיש, כי משיחות עם מפקדי צבא במזה"ת, לרבות ברוב המפרץ הפרסי, הוא למד שמדינות האזור מבינות היטב שישראל תראה איום קיומי באיראן גרעינית.

מאלן סירב לומר במפורש מתי תוכל איראן להגיע לשלב של ייצור נשק גרעיני, אך אמר כי חלון ההזדמנויות להשגת פתרון דיפלומטי, לפני שאיראן תגיע לשלב זה, הולך ונסגר. בכך התרחק מאלן מההערכה האמריקנית הרשמית, שלפיה דרושות לאיראן חמש שנים נוספות לפני שיעלה בידה להגיע לייצור נשק גרעיני. ישראל גורסת שהאיום האיראני הוא מיידי.

האדמירל, שאך זה שב משיחות צבאיות במוסקווה, אמר כי המכירה האפשרית של טילי נ.מ. S-300 מתוצרת רוסיה לאיראן עלתה בשיחתו עם מקבילו במוסקווה, גנראל מאקארוב. הוא סירב לומר האם העסקה תצא אל הפועל, אך אמר מכירת טילים אלה לאיראן היא "מקור לדאגה עצומה".

התבטאויותיו של מאלן הן חוליה נוספת בשורת הצהרות של בכירים אמריקניים על האפשרות שישראל תיזום התקפת פתע על איראן. הנשיא ברק אובמה אמר ביום א', בראיון לסי.אן.אן., כי ארה"ב אינה תומכת בהתקפה ישראלית על איראן. בתשובה לשאלה האם ארה"ב נתנה לישראל אור ירוק להתקפה כזו, השיב אובמה: "בהחלט לא".

ההצהרה החד-משמעית התפרשה כתגובה להצהרה של סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בראיון ביום א', כי לישראל, כמדינה ריבונית, יש זכות לתקוף את איראן.

דברי מאלן מצטיירים כמאמץ לסלול את שביל הזהב בין שתי העמדות האלה.