רפורמת "המודל הצ'יליאני" בחסכון הפנסיוני יוצאת לדרך

בשלב הראשון יחויבו הגופים המוסדיים להקים 5-7 מסלולי חיסכון ייעודיים לקבוצות שונות באוכלוסייה לפי קבוצת גיל כשרמת הסיכון יורדת בהתם לעלייה בגילו של החוסך

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ידין ענתבי, פרסמו היום טיוטת הוראות בנוגע להתאמת החיסכון הפנסיוני למאפייניו וגילו של החוסך הידוע גם כ"מודל הצ'יליאני".

בעיקרו של המודל, רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני אמור לרדת למינימום אצל חוסכים מבוגרים, אלא אם כן הם ביקשו אחרת. הגופים המוסדיים יחויבו לבנות 5-7 מסלולי השקעה ייעודיים בעלי הרכב השקעות שונה, כך שלכל חוסך יותאם המסלול הרלוונטי לגביו. בנוסף, הגוף המוסדי יוכל לנהל גם מסלולי השקעה "מתמחים" (לדוגמא מסלול מנייתי, אגרות חוב, שקלי וכו').

בשלב הראשון יחויבו הגופים המוסדיים להקים 5-7 מסלולי חיסכון ייעודיים לקבוצות שונות באוכלוסייה וביניהם מסלול לפנסיונרים, מסלול לבני 60 ומעלה עד ליציאתם לפנסיה, מסלול לבני 60-55 ועוד 4-2 מסלולים שונים המיועדים לחוסכים עד גיל 55.

שלושת המסלולים הראשונים (מגיל 55 ואילך) צפויים להתאפיין ברמת סיכון נמוכה יחסית המתאימה לגיל החוסכים. כללי ההשקעה לגבי מסלולים אלה מגובשים על ידי ועדה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל. לצד הקמת מסלולים אלה יבוטלו המסלולים "הכלליים" הקיימים כיום. גיבוש המודל ייעשה עד ה-1 בפברואר 2010 .

בשלב השני הגופים המוסדיים יחויבו לסווג כל חוסך למסלול ולהודיע לחוסך מהו המסלול אליו סווג עד ל-31 במארס 2010. המעבר למסלול החיסכון המתאים לחוסך יהיה אוטומטי ועל החוסך להודיע לגוף המוסדי אם אינו מעוניין בכך. לחוסך תינתן האפשרות לבחור שלא להצטרף למסלול המתאים לגילו ולבחור מסלול אחר מבין המסלולים הקיימים (גם מסלולים מתמחים) ובלבד שלא עבר את גיל הפרישה. המעבר בפועל לחסכון על פי המסלולים החדשים ייעשה ב-1 בינואר 2011.

בשלב השלישי של התוכנית, הגופים המוסדיים יידרשו לבחון לאורך תקופת החיסכון את התאמת המסלול למאפייני החוסך, לרבות גילו, ולנייד את החיסכון בין המסלולים השונים תוך מתן הודעה לחוסך.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי "המודל הישראלי לחסכון הפנסיוני הוא רפורמה מאוזנת המאפשרת לציבור לחסוך במסלולים מותאמי גיל מחד ומותירה בידיהם מרחב החלטות גדול מאידך. הרפורמה תטיב את מצבם של החוסכים בבואם לגיל פרישה ותקטין סיכונים שעלולים להיגרם בשל תנודות השוק בעיתות משבר".

הממונה על שוק ההון באוצר , ידין ענתבי, אמר כי "המשבר הכלכלי הגלובלי המחיש את הצורך ביצירת מסלולים ייעודיים לחוסכים הנמצאים לפני גיל פרישה המקטינים את החשיפה לשוק ההון. הוראות אלו שמכונות "המודל הצ'יליאני המשופר" יבטיחו שכספי החיסכון הפנסיוני של הציבור ינוהלו בהתאם למאפיינים המשתנים של החוסכים לאורך זמן. קיומם של מסלולים שונים תאפשר לחוסך מעורבות רבה והתאמת אופי החיסכון לגילו ומצבו האישי".