כלל פיננסים: צפויה עלייה משמעותית בתיק ני"ע של בנק לאומי

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, צופה גם הפתעה לטובה בהפרשות לחובות מסופקים

"אנו מגלים אופטימיות זהירה בנוגע לתיק ניירות הערך של לאומי וקיימת אפשרות להפתעות לטובה". כך אומר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', המפרסם עדכון למניית לאומי בהמלצת "תשואת יתר" ובמחיר יעד של 13 שקל למניה, הגבוה ב-27.5% משער הבסיס של היום (ב'). בן זאב מתבסס על 2 גורמים עיקריים: להערכתו צפויה עלייה משמעותית בתיק ניירות הערך של הבנק וכמו כן קיים פוטנציאל להפתעה לטובה בהפרשות לחובות מסופקים.

לדברי בן זאב, בחודשים האחרונים האנליסטים בכלל פיננסים שמו דגש רב על תיק ניירות הערך של בנק לאומי, כאשר בהתייחסותם אל מניית הבנק, שבו והדגישו את הסיכון הקיים בתיק זה. לכך 3 סיבות: סך תיק ניירות הערך של הבנק הסתכם, נכון לתום חודש מארס, בכ-50 מיליארד שקל; סך ההפסדים (נטו מרווחים) שטרם מומשו בתיק הזמין למכירה עמדו על כ-1.7 מיליארד שקל, והשפעתם על ההון העצמי הביאה להפחתתו בכ-1.1 מיליארד שקל.

בן זאב מדגיש כי הסעיף שעורר את עיקר תשומת הלב היה אגרות החוב האחרות, אשר כלל הפסדים שטרם מומשו בסך כ-2.7 מיליארד שקל (לפני השפעת המס), מתוך סכום זה, ירידת ערך של כ-1.2 מיליארד שקל מיוחסת לאג"ח שירידת הערך בה נמשכת כבר למעלה מ-12 חודשים ועולה על 30%, רמזים המעידים על חששות לירידה פרמננטית בשווי.

להערכתו של האנליסט, צפויה עלייה משמעותית בשווי תיק ניירות הערך של הבנק ליום ה-30 ביוני. לדעתו, זו כוללת 3 נדבכים עיקריים - הראשון הוא עלייה בשווי ההחזקה במניות. "סעיף זה מהווה חלק קטן יחסית מתיק ניירות הערך של הבנק - 2.7 מיליארד שקל - וההחזקות הבולטות בו הן מניות בזק, מגדל והוט", הוא אומר. "להערכתנו, שווי החזקות במניות עלה במהלך הרבעון השני בכ-300-400 מיליון שקל".

שנית, אומר בן זאב, הבנק ציין בדו"ח הכספי לרבעון הראשון כי עד למחצית חודש מאי נרשם קיטון בקרן ההון השלילית, בסך של כ-592 מיליון שקל. לדבריו, "הבנק דבק בעמדתו כי מדובר בירידת ערך זמנית וכי הנתונים לאחר תום הרבעון הראשון תומכים בכך".

לבסוף, חלק הארי של אגרות החוב האחרות בתיק של לאומי הוא אגרות חוב של מוסדות פיננסים בינלאומיים. בן זאב מפנה את תשומת הלב לצמצום המרווחים באגרות חוב של מוסדות פיננסים בארה"ב. המרווח באגרות החוב של מוסדות פיננסים בדרוג AA ירד מכ-4%-4.5% בסוף חודש מארס האחרון לכ-1.5%-2.0% כיום. צמצום המרווחים, אומר בן זאב - משמעותו עליית שערים משמעותית, העשויה להביא לעליית ערך בתיק אגרות החוב של לאומי. האנליסט מסייג כי "אנו נוקטים לשון זהירה כי אין בידינו מידע מפורט לגבי אגרות החוב אותן מחזיק הבנק, כך שאין ביכולתנו לבדוק את מלוא ההשפעה".

בן זאב מסכם בשתי הערות חשובות: "כיוון שלא נרשמו עד כה מקרים מהותיים של חברות שנקלעו לקשיים, ייתכן שנופתע לטובה בהפרשות לחובות מסופקים. כמו כן, ירידת שווי מניית החברה לישראל פוגעת בשווי בנק לאומי, אבל לא מהווה משקל כה מהותי ביחס לשאלת תיק ניירות הערך והחובות המסופקים. בשורה התחתונה - אופטימיות".