תושבי ניר-גלים תובעים 60 מיליון שקל מאגן כימיקלים בגין רעש וזיהום

בחוות-דעת מומחה שצורפה לתביעה נאמר כי באוויר נמצאו חומרים הידועים כחומרים רעילים במיוחד ומסרטנים, כגון בנזן, מתילן כלוריד וטריכלורואתילן ■ אגן כימיקלים: "התביעה לא הומצאה לידי החברה כלל"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

392 מתושבי מושב ניר גלים תובעים במחוזי בבאר-שבע כ-60 מיליון שקל מחברת אגן יצרני כימיקלים (מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר) ומנהליה, בגין נזקים שנגרמו להם ממטרדי ריח, רעש וזיהום אוויר קשים שמקורם במפעל הסמוך למושב. כן ביקשו צו המורה למפעל לפעול להפסקת המטרדים.

באמצעות עוה"ד אורית מרום-אלבק, אפרת אליאס ועינת דוידסון ממשרד שבלת ושות', טוענים התושבים שהם מעוניינים ליהנות מאיכות חיים ולגדל את ילדיהם בשקט ובבטחה ביישובם. אולם במקום לפתח סביבה קהילתית נעימה, הם מתמודדים עם מטרדי ריח, רעש וזיהום אוויר קשים ובלתי פוסקים, הנמשכים שנים ארוכות ומסכנים את בריאותם ואת חייהם וחיי ילדיהם. זאת משום שמפעל אגן כימיקלים משתמש בחומרים מסוכנים במסגרת הליכי הייצור שלו, המאחסן והפולט חומרים מסוכנים, רעילים ואף בעלי ריח רע.

בחוות דעת מומחה שצורפה לתביעה נאמר, שבאוויר נמצאו חומרים הידועים כחומרים רעילים במיוחד ומסרטנים, כגון בנזן הידוע כגורם ללוקמיה, מתילן כלוריד הידוע כגורם לסרטן ריאות וטריכלורואתילן הגורם לסרטן הכבד. לפני כשבועיים הגישו התובעים קובלנה פלילית פרטית נגד המפעל ומנהליו בגין המטרדים.

תגובת אגן כימיקלים:

"אגן כימיקלים מקפידה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר בשמירה על איכות הסביבה, לרבות בכל הנוגע לפליטות לאוויר. לפני כשנתיים הקימה אגן מתקן למניעה מוחלטת של פליטות לאוויר מארובות המפעל, שהוא מהמתקדמים בעולם והיחיד מסוגו באזור התעשייה של אשדוד, בעלות של כ-30 מליון שקל, ולראיה - בבדיקות שערך המשרד להגנת הסביבה באמצעות תחנת ניטור הממוקמת בתוך הישוב ניר גלים עצמו לא נמצא כל חומר שבשימוש אגן בחריגה מהערכים הנדרשים".

"התביעה לא הומצאה לידי החברה כלל, והחברה אינה יודעת את תוכנה. מקריאה בעיתונות עולה כי התביעה אינה מבוססת, והראיה שהיא מתייחסת לחומר בנזן שכלל אינו בשימוש אגן. החומרים האחרים שנזכרים בעיתונות,חלקם נמצא גם בשימוש אגן אך אגן משתמשת בהם על פי היתר כדין וללא חריגות ממנו. אגן מקיימת יחסי שכנות תקינים עם תושבי ניר גלים מזה עשרות שנים, ולמעט קבוצה קטנה של תושבים אשר ככל הנראה עומדים מאחורי תביעה זו, יתר תושבי המושב והמועצה המקומית סרבו להצטרף להליכים נגד אגן בטענה שהליכים אלה חסרי כל בסיס עובדתי . לכשתומצא התביעה, אגן תגיב עליה בבית המשפט. על פניו נראה כי אין לה כל בסיס".

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 3114/09)