חברי הבורסה יידרשו להגדיל ההון העצמי במאות מיליוני ש'

הבורסה לניירות ערך מצטרפת למשרד האוצר ולרשות ני"ע ומתכננת מודל חדש לחישוב ההון העצמי של חברי הבורסה ■ המודל החדש ייאלץ חלק מהגופים להגדיל את הונם העצמי ב-20%-30%

הבורסה לניירות ערך הולכת בדרכם של כמה מן הגופים הרגולטורים, ומתכוונת להעלות את דרישות ההון העצמי מחברי הבורסה שאינם בנקים. כך עולה ממסמך שהגיע לידי "גלובס". מדובר במודל חדש המשנה את מבנה ההון העצמי של החברים, כשלפחות עבור חלקם הוא יהיה כרוך בהגדלה של 20%-30% מהון העצמי הנדרש מהם כיום.

לפי נתוני הבורסה לניירות ערך, ההון העצמי של חברי הבורסה הוכפל פי 5 בעשור האחרון, והוא עמד בסוף 2008 על 2.3 מיליארד שקל. לפיכך, בהחלט יתכן כי ההון העצמי שיהיה על חברי הבורסה להוסיף, יעמוד על מאות מיליוני שקלים.

ההון העצמי המינימלי הנדרש כיום עומד על כ-12 מיליון שקל בלבד, אך הוא אינו כולל תוספות הנגזרות מהיקפי הפעילות של חבר הבורסה, מה שאצל חברי הבורסה הגדולים מביא את הסכום למעל ל-100 מיליון שקל.

למרות שבמקרים מסוימים מדובר בתוספת של עשרות אחוזים מבחינת חברי הבורסה - ובדומה לדרישות האוצר מחברות המנהלות קופות גמל - גם הבורסה לא תחשיב את המוניטין כחלק מההון העצמי של החברים. חברי הבורסה אינם מתנגדים לרעיון אך גם לא מאושרים ממנו. "התזה של המודל הגיונית ונראית נכונה, אבל צריך לראות כיצד מתאימים אותו לפעילות של חברי הבורסה", אומר אלעד בנבג'י, יו"ר משותף של איגוד חברי הבורסה.

מודל שמואל קנדל

בכוונת הבורסה לזמן בקרוב את כל חברי הבורסה, כל אחד בנפרד, ולבחון איתו את ההון העצמי הנדרש שלו, לפי הפעילויות שלו ואופיו. התהליך החל כבר לפני שלוש שנים, ביוזמת מחלקת חברים ופיקוח בבורסה, אך רק אתמול נערכה בבורסה הישיבה הראשונה בנושא, בהשתתפות כל חברי הבורסה שאינם בנקים. המודל המוצע מתבסס על מודל שנערך על ידי פרופ' שמואל קנדל ז"ל, אותו החליף פרופ' יוג'ין קנדל יחד עם רו"ח אפרת שוסט.

בדברי ההסבר למודל נכתב: "המודל החדש קושר את הדרישות להון עצמי ולנזילות, לא רק לסיכונים התפעוליים, אלא גם לכל הסיכונים הגלומים בפעילות חברי בורסה שאינם בנקים, לרבות כאלה שנובעים מהשקעות ומינוף". הבורסה מסבירה כי הרקע לגיבושו של המודל, הוא הפעילות הערה של חברי הבורסה בנוסטרו, שבמקרים מסוימים ממומנת על ידי אשראי. כמו כן מציינים שם כי "המשבר האחרון הוכיח כי פעילות נוסטרו ורכישת עסקים נוספים במימון זר, או תוך שימוש בחלק ניכר מההון העצמי, הם מקור פוטנציאלי לכשלים והיעדר נזילות".

חלק ממגמה כוללת

המודל החדש מציע מבנה שונה של הון עצמי, שיחולק להון ראשוני והון משני. ההון הראשוני יהווה ביטחונות כנגד התחייבויות לטווח קצר שחבר הבורסה לוקח, כאשר הוא משקיע למשל באופציות ובנגזרים. ההון המשני, מיועד לשמש ככרית ביטחון כנגד נכסים לטווח ארוך יותר.

דרישת ההון העצמי החדשה מחברי הבורסה, היא חלק ממגמה כוללת של הרגולטורים בישראל. בתי ההשקעות וחברות הביטוח המנהלים קופות גמל, פועלים לאחרונה להגדלת ההון העצמי שלהם, לפי דרישת משרד האוצר. חלק מבתי השקעות יצטרכו להגדיל את הונם העצמי במאות מיליוני שקלים, כאשר בסך הכל יצטרכו חברות המנהלות גמל להשיג עד סוף 2010 כמיליארד וחצי שקל.

גם חברות תעודות הסל יצטרכו להגדיל את ההון העצמי שלהן במסגרת הרגולציה שמפעילה רשות ני"ע על תעודות הסל. כיום מחזיקות החברות הון עצמי של לפחות 36 מיליון שקל, ובשוק ההון מעריכים כי הרשות עשויה לדרוש הגדלה של ההון העצמי לרמה של 100 מיליון שקל, ואולי אף למעלה מכך.