"התועלת בקטע הצפוני של כביש 6 מצדיקה את המחיר הגבוה"

ביום ג' ייפתח קטע 18, המחבר בין ואדי ערה לואדי מילק, שיקצר את הדרך לגליל המערבי; עלות הנסיעה בקטע המיוחד: 4.5 שקלים למנויים, 11 שקל למזדמנים ■ יו"ר חברת כביש חוצה ישראל: יש לקחת בחשבון שהקטע הצפוני, להבדיל מהמרכזי, נסלל ללא מימון מדינה

אחרי כשנתיים של עבודות מאומצות, ייפתח מחרתיים (ג') לתנועה הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל (קטע 18), ממחלף עירון למחלף תות בסמוך ליוקנעם (מוואדי ערה לוואדי מילק). עם השלמת הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל, נמתח כביש 6 על כמעט 140 ק"מ.

פתיחת הקטע הצפוני ע"י דרך ארץ אמורה לפתור את העומסים ביציאה מכביש 6 במחלף ואדי ערה, ותאפשר לנהגים גישה ישירה לחיפה ולגליל המערבי.

לצד הקיצור בזמני הנסיעה, פתיחת הקטע הצפוני מעוררת ציפייה להזרמת מרץ לתוך שוק הנדל"ן המנומנם בצפון, שלפי הערכות עשוי ליהנות מעלייה של 10%-15% במחירי הנכסים.

העובדה שהכביש נפתח כ-8 חודשים לפני המתוכנן היא בהחלט הישג מרשים לסולל בונה ודניה סיבוס שסללו את הכביש, וגם לחברת כביש חוצה ישראל. "יש בהחלט תחושה של סיפוק. מדובר בפרויקט תשתית של כמיליארד שקל שבוצע תוך הקדמת לו"ז ושמירה על מסגרת התקציב, תוך הימנעות מפגיעה באיכות הסביבה. הכביש יקבע סטנדרטים חדשים מבחינת איכות הסביבה - 400 מיליון שקל מתוך המיליארד הושקעו בפתרונות סביבתיים ואקולוגיים. כל מי שייסע יראה שזה הכביש הכי יפה בארץ", אומרת יו"ר חברת כביש חוצה ישראל, עו"ד נחמה סנה.

גלובס: מבחינת הנהגים, מה תהיה ההשפעה של פתיחת קטע 18?

סנה: "מבחינה תחבורתית זה יפתור את בעיית העומסים ביציאה מכביש 6 במחלף עירון (ואדי ערה), ויאפשר להגיע צפונה בצורה יותר מהירה - להערכתי לחסוך 30 עד 40 דקות. נסיעה מקרית גת לאזור העמקים והגליל דרך כביש 6 יכולה לחסוך קרוב לשעה וחצי".

יש הערכות לגבי הגידול בתנועה?

"הניסיון מוכיח שבכל קטע כביש שנפתח, כמות הנוסעים עולה על התחזיות. יש עלייה מתמדת במספר הנסיעות. ב-2008 המדינה קיבלה תמלוגים של 27 מיליון שקל, וגם ב-2009 הכביש יחלק רווחים למדינה. על-פי בדיקות שעשינו, פתיחת קטע 18 תגדיל ב-15%-20% את כלל התנועה בכביש 6. כלומר, תוספת של 20 אלף רכבים".

נמתחה ביקורת על כך שמחיר הנסיעה בקטע הצפוני יקר מדי - 4.5 שקלים למנויי פסקל, ו-11 שקל לנהגים מזדמנים.

"מחיר הנסיעה בקטע הצפוני יקר ב-16% מאשר בקטע המרכזי, ולא כפול כפי נטען. לטעמי ההשוואה לא נכונה, כי המחיר פר ק"מ הוא יותר נמוך, וגם יש לקחת בחשבון שהקטע הצפוני, להבדיל מהמרכזי, נסלל ללא מימון מדינה. אנחנו מעריכים שהתועלת תצדיק את המחיר".

בדיעבד, אם כבר הושקע רבות באיכות הסביבה, את שלמה עם ההחלטה שלא להעביר את הכביש במנהרה?

"צריך לשמור על איזון. הכביש ישרת מאות אלפי אנשים. אם היו עושים 18 ק"מ של מנהרות, הנסיעה הייתה מתייקרת בצורה שמעט מאוד אנשים היו יכולים באמת לנסוע בו. זה פשוט לא כלכלי. גם כך קרוב ל-20% מהקטע עובר במנהרות שהוקמו בעלויות גבוהות מאוד".

מה לגבי המשך התוכניות להארכת הכביש צפונה ודרומה?

"אנו מקדמים את התכנון של הקטעים הדרומיים. התוכנית לקטע מבית קמה ועד צומת הנגב בואכה לעיר הבה"דים כבר הופקדה, והיא צפויה לקבל תוקף השנה. הקטעים הצפוניים (יוקנעם-עמקים), כולל הקמה של צמד מנהרות במעבר של רכס הכרמל, נמצא בהליך סטטוטורי מתקדם.

"צריך לזכור, שלא הקטעים הדרומיים ולאר הצפוניים מתוקצבים, ואני חושבת שצריך להוציא אותם ל-BOT. במצב הנוכחי, שמדובר על האצה של פרויקטי תשתית, הדרך הנכונה היא לשלב את הסקטור הפרטי. זאת הדרך הנכונה להמשיך את סלילת הקטעים הבאים של הכביש, וגם חלק ממסילות הרכבת שבתוכנית הפיתוח".

איך את רואה את המשך פעילות החברה, לאחר שלמעשה סיימתם את סלילת הכביש? באחרונה הציעה הרכבת מיוזמתה להעביר אליכם את הקו לאילת?

"חברת כביש חוצה ישראל היא הגורם הממשלתי היחיד שיש לו כיום מיומנות בביצוע של פרויקטי BOT כמו חוצה ישראל. אני לא מחפשת דברים בכוח. ההצעה של הרכבת מאוד הגיונית, ואני מבחינה בין ההקמה לתפעול שלא דורש מיומנות של BOT. לדעתי, סלילת קו רכבת כמו קו לאילת יכולה להביא תועלות רבות מאוד לאזור הדרום. זה לא רק עניין של כסף".