דיווח: דירקטוריון CIT אישר הסדר עם בעלי האג"ח בהיקף 3 מיליארד דולר

(עדכון) כך מדווחים "הניו יורק טיימס" ו"הוול סטריט ג'ורנל" ■ ההסכם בהיקף 3 מיליארד דולר אמור למנוע מהבנק האמריקני הגשת בקשה לפשיטת-רגל ומארגון מחדש בחסות בית המשפט ■ מימון יקר: יקבל מימון בריבית הגבוהה ב-10% מריבית הליבור

נראה כי הבנק האמריקני CIT הצליח להיחלץ מהגורל לו היו שותפים בר סטרנס, AIG וליהמן ברדרס. הבנק גיבש הסכם לקבלת מימון חירום עם בעלי האג"ח בהובלת חברת ההשקעות Centerbridge בהיקף של 3 מיליארד דולר. העיסקה קיבלה לפני זמן קצר את אישור דירקטוריון חברת האחזקות הבנקאית. כך דיווח עיתון "הניו-יורק טיימס". דוברי CIT לא הגיבו לידיעה.

ההסכם אמור למנוע מהבנק האמריקני בהווה ומחברת האשראי הגדולה ביותר לעסקים קטנים בעבר הגשת בקשה לפשיטת-רגל ומארגון מחדש בחסות בית המשפט. הסכם זה מגיע לאחר שנפל ההסכם הקודם, למימון של 2 מיליארד דולר אותו יזרים הבנק האמריקני (והנושה) JP מורגן-צ'ייס . האחרון ביקש ביום חמישי בערב להעמיד את המימון בכפוף להגשת בקשה לפש"ר על-ידי CIT, מהלך עימו לא הרגישו נוח בבנק והעסקה קרסה למחרת בבוקר. נזכיר, כי ביום חמישי צפוי CIT לדווח על הפסד רבעוני של 1.18 דולר למניה.

במסגרת המימון ישלם הבנק שיעורי ריבית גבוהים במיוחד, במרווח של 10% מעל ריבית ה-LIBOR (הריבית על אשראי בין-בנקאי נקוב במט"ח בשוק הכספים בלונדון, א"ו). נכון ליום שישי, ריבית ה-LIBOR הדולרית לתקופה של חודש נקבעה על כ-0.5%, כך שמדובר בריבית הגבוהה בכלמעלה מ-10% מהריבית המרכזית האפסית של ה'פד' - אותה ריבית במסגרתה בנקים בארה"ב מלווים האחד לשני על חשבון עתודות הכספים שלהם בבנק המרכזי. CIT יעמיד כבטחונות חלק מהלוואותיו האיכותיות יותר עבור המימון.

ההשלכות

האשראי שיינתן לו לא יכסה את כל צרכי המימון שלו לטווח-ארוך, מצטט "הוול סטריט ג'ורנל" מקורבים לעסקה. עם זאת, לצד האפשרות לבצע ארגון מחדש בכוחות עצמו, הוא ממזער את הפסדי מחזיקי האג"ח, אשר צפויים להפסיד יותר באופן מהותי אם הבנק יגש לפשיטת-רגל וימכור את נכסיו במחירי מכירת חיסול. אחרי הכל, רק למנכ"ל ג'פרי פיק חייב הבנק 14.7 מיליון דולר כפיצויי פיטורין העדיפים בסדר הנשייה על-פני החובות לממשל - בסכום הכולל גם כתבי אופציות למניות, קרן פנסיה ופוליסת ביטוח בריאות.

הסכום האמור יאפשר להקל במעט על נטל החוב של CIT, ובתוך כך לחזק את הונו העצמי ולשכך מעט מהלחץ לפרוע חוב של מיליארד דולר בחודש הבא. סכום זה עשוי לשמר גם את הסיוע הממשלתי אותו קיבלה במסגרת תוכנית ה-TARP ("תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים", Troubled Asset Relief Program, א"ו) ממשרד האוצר, בסך 2.33 מיליארד דולר. לשם השוואה, מניות חברת האחזקות הבנקאיות נסחרו בבורסה בניו-יורק לפי שווי-שוק כולל של 272.23 מיליון דולר (נמוך בהרבה משורה של חברות ישראליות הנסחרות בוול סטריט), לאחר שזינקו ביום שישי ב-70.7%. בסוף השבוע ייפלטו המניות ממדד S&P 500 ובמקומן יצטרפו לו מניות חברת התוכנה Red Hat (סימול: RHT בבורסה בניו-יורק).

הדילמה - האם הממשל צריך לעזור ל-CIT?

המקרה של CIT מעניין, בשל העובדה שניכר כי רשויות הפיקוח בארה"ב נמנעו מלסייע לבנק הכושל - ולחלופין - מהווה עדות לכך שהון פרטי מסוגל להדביק את השברים במערכת הפיננסית האמריקנית. ועדיין, בחברה האם מקווים שהרגולטורים האמריקניים יראו בעין יפה מהלך של הסטת ההלוואות מחברת האחזקות לבנק שבבעלותה ביוטה; זאת, כיוון שבעוד שחברת האחזקות עצמה נקלעה לקשיי מימון, לבנק אפשרות לגייס פיקדונות מהציבור. זהו מהלך הטעון את אישורם של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, וה-FDIC, תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדראלי. לפיכך, לא מן הנמנע כי העסקה תיפול לבסוף על רקע מו"מ של הרגע האחרון.

מה יעלה בגורל חברת האחזקות הבנקאית, מבנה האחזקה המקובל בארה"ב? על-פי ההערכות,ייתכן והמימון יפתח את הפתח לסדרה של הצעות להחליף חוב של החברה האם באג"ח בתמורה להון מניות. לחילופין, תיתכן החלפה של אג"ח לטווח-קצר באג"ח שמגיעות לפדיון מאוחר יותר. אפרופו אג"ח, זהו אמצעי המימון הפופלארי של CIT (בטרם הפך לבנק, על מנת להיות זכאי לכספי ה-TARP) במשך שנים. בעוד שהבנק מנסה להסתמך יותר ויותר על פיקדונות לקוחותיו כמקור מימון, השינוי היה איטי מידי לטעם רשויות הפיקוח, ובטווח נלכד CIT בלי יכולת למחזר חובות על רקע הקיפאון בשוקי האשראי.

CIT Group