מותגי-העל העתידיים: מוצרי חלב מסעודיה ושוקולד לבנוני

חברת המיתוג וולף אולינס: אפקט נדידת העושר יביא לכך שמותגים מהשווקים המתפתחים יירשו את מקומם של המותגים האמריקניים

הקוקה-קולה או הסטארבקס הבאים של העולם צפויים להגיע מאסיה, מהמזרח-התיכון או מדרום-אמריקה - ולא כמו שהתרגלנו בעבר, מארה"ב או מאירופה. ההסבר מאחורי המסקנה הזו נובע מנדידת העושר הכלכלי.

במחקר שנערך עבור "פייננשל טיימס", מציינת וולף אולינס 5 מותגי מזון ומשקאות בשווקים המתעוררים, שלדעתה צפויים להפוך למותגים גלובליים. וולף אולינס היא שם דבר בתחום המיתוג והייעוץ האסטרטגי. החברה עמדה מאחורי הלוגו של המשחקים האולימפיים בלונדון ב-2012.

בוולף אולינס טוענים כי העולם עומד לאמץ את המותגים חואן ואלדס קפה, רשת בתי-קפה קולומביאנית; אלמראי, יצרנית מוצרי חלב מערב הסעודית; פטצ'י, רשת לבנונית שמפעילה חנויות בוטיק למוצרי שוקולד; צ'נג-יו, יצרנית היין הגדולה בסין; ויונייטד ספיריטס, יצרנית המשקאות האלכוהוליים הגדולה בהודו, שמחזיקה במותג הוויסקי ווייט אנד מקיי.

מעמד דומיננטי

לדברי מלאני מקשיין, אסטרטגית בוולף אולינס, "בעבר ניתן היה להפוך למותג גלובלי באמצעות השגת מעמד דומיננטי בשוק האמריקני, אבל זה משתנה במהירות. עכשיו אתה צריך להיות מספר אחת באסיה".

הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקר שערכה חברת הייעוץ האמריקנית ביין ושות', ושלפיהם עד שנת 2015 החלק של השווקים המתעוררים במדד פוטס"י 500 העולמי יגיע לשליש.

הולכים על מקומי

סאטיש שנקר, שותף סינגפורי בביין ושות', אמר כי מותגי מוצרי הצריכה המערביים המבוססים נאלצים "להיאבק" עם המותגים מהשווקים המתעוררים הנודדים מזרחה. החברות המערביות מנסות להרוויח מהגידול בביקוש למוצרים ממותגים, אבל מגלות מולן יריבים חדשים.

זו הסיבה, שחברות מערביות החלו לרכוש מותגים אסיאתיים מקומיים. אשתקד שילמה פפסיקו 1.4 מיליארד דולר עבור לנדיאנסקי, יצרנית המיץ הגדולה ברוסיה. יונילוור רוכשת את אימרקו, יצרנית הגלידה הגדולה ברוסיה. השנה נכשלה קוקה-קולה בניסיונותיה לרכוש את יצרנית המיץ הגדולה בסין, הויואן, תמורת 2.4 מיליארד דולר. הפעם המחסום היה סירוב של הרשויות בסין לאשר את העסקה.

חברות אחרות רוכשות אחזקות מיעוט או מקימות מיזמים משותפים. דיאג'יו, הפועלת מבריטניה, מנהלת משא-ומתן עם החברה ההודית יונייטד ספיריטס לרכישת אחזקה בת 15%, והשנה הקימה פפסיקו מיזם משותף עם אלמראי באסיה, באפריקה ובמזרח-התיכון.