הכנסת תקיים דיון דחוף במדיניות המוניטרית של בנק ישראל

בצעד חריג אישרה היום הכנסת את בקשתו של ח"כ שאמה (ליכוד), על רקע נתוני האינפלציה ■ מבקש דיון בשאלה האם מדיניותו של פישר היא עדיין נכונה בכיוונה ובעוצמתה, ומה ההשלכות באם תתרחש התפרצות אינפלציונית

בצעד חריג אישרה היום (ב') נשיאות הכנסת את בקשתו של ח"כ שאמה (ליכוד) לגבי קיום דיון מהיר בועדת הכספים בנושא מדיניות בנק ישראל לאור נתוני האינפלציה. כאמור, מדובר בצעד חריג שבד"כ הכנסת לא נוהגת לנקוט, אולם מותר לה על פי חוק, לבקר את מדיניותו של בנק ישראל במיוחד, בתקופה שמכהן בו נגיד כה מוערך.

בבקשתו כותב ח"כ שאמה: "בחודשים האחרונים החל בנק ישראל ליישם מדיניות מוניטארית מרחיבה ואגרסיבית הכוללת התערבות בשוקי האג"ח, הורדת ריבית בנק ישראל לחצי אחוז בלבד ורכישות מט"ח. מדד המחירים הגבוה לחודש יוני מעיד כי יתכן והאינפלציה מרימה את ראשה".

השאלות שמעלה ח"כ שאמה לא מסתירות את הנימה הביקורתית בנושא: מה משמעות הנתון לחודש יוני בראיה לעבר ולעתיד? האם מדיניות בנק ישראל היא עדיין נכונה בכיוונה ובעוצמתה? מה ההשלכות על המשק בכלל ועל משקי הבית בפרט באם תתרחש התפרצות אינפלציונית? ומה הסבירות לכך? האם ספקי האשראי מעמידים גילוי נאות וסביר על הסיכון בנטילת אשראי בריבית אפסית לאור התרחישים האפשריים? האם לבנק ישראל מדיניות ברורה כיצד ומתי יוכל לשנות מדיניות?

"לאור האמור לעיל, חובתנו לקיים דיון מהיר בוועדת הכלכלה או הכספים בעניין זה". סיכם ח"כ שאמה. כאמור הדיון צפוי להתקיים בשבוע הבא וצפוי לרכז עניין רב שכן, עד כה, הצליח הנגיד עקב עוצמתו הציבורית להתחמק מכמה שאלות קשות לרבות השאלות שמופיעות בבקשתו של ח"כ שאמה. הפעם לא יהיה מנוס לנגיד אלא להשיב בצורה ברורה למחוקקים.