תשובה ודנקנר מגייסים אג"ח שקלי בריבית קבועה - למה מנהלי קרנות הנאמנות משתפים פעולה?

קבוצת דלק החליפה 643 מיליון שקל מהחוב הצמוד שלה בחוב שקלי ■ דסק"ש השלימה גיוס של 570 מיליון שקל בריבית קבועה ■ ההיצע הדל והמחירים הגבוהים מובילים לצמצום אפשרויות ההשקעה של קרנות הנאמנות המחוייבות להיצמד לתשקיף

בשנים האחרונות המשקיעים העדיפו איגרות חוב בריבית קבועה, שהעניקו להם ודאות לגבי תזרים המזומנים העתידי. וכמובן, כשהריבית במשק נעה בצורה עקבית וברורה בכיוון אחד - למטה - הריבית הקבועה מגדילה את הרווח. אבל אז משהו השתנה.

ריבית בנק ישראל ירדה למקום שממנו אפשר רק לעלות, בשל המשבר הפיננסי החמור. אבל לאחרונה התגברה התחושה שהמשבר מאחורינו, ושההתאוששות בארה"ב תחל כבר בסוף השנה הנוכחית. המניות עלו, וכך גם התשואות על אג"ח של ממשלת ארה"ב ומחירי הסחורות.

תוסיפו לזה את הזרמות הכספים האדירות של בנקים מרכזיים וממשלות בעולם ותקבלו את הצפייה ל"שד האינפלציה" שירים את ראשו, עימו עשויות לבוא במקודם או במאוחר העלאות ריבית. ולמה זה חשוב? כי בשבועיים האחרונים אנחנו עדים להתפתחות שעשויה להצביע על מגמה חדשה: גיוסי הון שקליים בריבית קבועה.

דלק השקעות השייכת לקבוצת דלק הובילה בשבוע שעבר מהלך די מקורי, בו הציעה למחזיקי אג"ח מסדרות שחלקן הונפק למוסדיים ואינו נסחר בבורסה, להחליפן באג"ח שקליות חדשות, שיירשמו למסחר, ויישאו ריבית קבועה של 8.5% - כ-3% מעל ריבית האג"ח הצמודות. המוסדיים נענו להצעה, וקבוצת דלק החליפה 643 מיליון שקל מהחוב הצמוד שלה בחוב שקלי.

למחרת, דלק הנפיקה סדרת אג"ח נוספת בריבית קבועה, ובכך קיבעה את הקונספט: האינפלציה צפויה להרים את ראשה וקבוצת דלק קיבלה החלטה אסטרטגית להקטין את הרגישות למדד ולגוון את החשיפות.

דיסקונט השקעות , מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, הובילה מהלך דומה. בתחילת החודש היא השלימה גיוס של סדרת אג"ח נושאת ריבית קבועה (6.7%) בהיקף של כ-570 מיליון שקל, ובהמשך הציגה מתווה להמרת סדרות אג"ח ותיקות בסדרה שקלית חדשה נושאת ריבית קבועה. כלומר גם בדסק"ש לא רוצים לספוג את האינפלציה.

למה המוסדיים משתפים פעולה?

אם לשפוט ממדד יוני, שרשם עלייה חדה ומפתיעה של 0.9%, הציפיות לאינפלציה הן לא כישרון נבואי יוצא דופן של יצחק תשובה ונוחי דנקנר. ולכן עולה השאלה מדוע משקיעים מוסדיים, שמנהלים כספי ציבור, מוכנים לרכוש חוב לטווח ארוך בריבית קבועה - שסביר להניח שיישחק ואולי אף יגרור הפסדי הון עם בוא האינפלציה?

התשובה טמונה במצב השוק: מנהלי קרנות הנאמנות שמתמחות באג"ח קונצרניות שקליות חייבים לקנות את מה שיש בשוק או לשבת על מזומן (עם הגבלות מרובות). כרגע, ההיצע בשוק דל מאוד, המחירים גבוהים וכך נוצר מצב אבסורדי שבו הקרנות מגייסות אך אין להן מבחר אפשרויות השקעה.

ובניגוד למנהלי קופות גמל או מנהלי השקעות בחברת ביטוח - שנהנים מגמישות רבה יותר בשיקול הדעת - מנהל קרן נאמנות חייב לקנות ולהיצמד למגבלות התשקיף, גם אם הוא יודע שזו לא תהיה השקעת השנה. האימרה שהשקעה באג"ח היא משחק סכום אפס מעולם לא הייתה נכונה יותר.

אגח