נתניהו מאיים בעקבות המפלה בהעברת חוק מינהל מקרקעי ישראל: שר או סגן שר שלא יצביע בעד - יפוטר

(עדכון) - הממשלה לא הצליחה לגייס רוב להצעה עקב היעדרותם של חברי קואליציה רבים מהמליאה ■ קדימה מקבלת תיאבון: "האופוזיציה העבירה הערב מסר חשוב לראש הממשלה שמנסה לקנות רפורמה באיומים ולמכור אדמות תמורת אתנן פוליטי - וזו רק ההתחלה"

אחרי שהתברר אחר הצהריים (ד') לקואליציה כי אין באפשרותה להשיג רוב לאישור הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל בקריאה שניה ושלישית, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשוך את הצעת החוק ולהביאה להצבעה במועד אחר.

בהודעת מיוחדת שפרסמה הערב לשכתו של נתניהו, מוזהרים שרי הממשלה באורח מפורש: "ראש הממשלה הודיע כי שר או סגן שר מכל אחת מסיעות הקואליציה שלא יצביע בעד הצעת חוק מנהל מקרקעי ישראל והמשילות לא ימשיך בתפקידו". כך לשון ההודעה.

לפני הצהריים עוד חשבו בקואליציה כי יצליחו לגייס רוב, אולם סמוך להצבעה התברר כי חברי הבית היהודי, העבודה וגם כמה מחברי הכנסת של הליכוד, ובהם ציפי חוטובלי ודני דנון, אינם מתכוונים להצביע בעד הרפורמה. ארבעת מורדי העבודה התכוונו להצביע נגד ואילו שאר חברי הסיעה, ובהם השרים, נעדרו מהמליאה.

לפני ההצבעה ניסו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החינוך, גדעון סער, לשכנע בשיחות אישיות את חברי הקואליציה לתמוך בהצעה. ח"כ חוטובלי בחרה להסתגר בחדרה ולא לענות לטלפונים. חוטבלי מסרה בתגובה כי "לא אוכל להצביע בעד רפורמה שמפקיעה את הבעלות של העם היהודי מקרקעות א"י, בשל היותי חברת קואליציה לא אוכל להצביע נגד, ולכן בחרתי לצאת בזמן ההצבעה".

יו"ר סיעת הבית היהודי, מפד"ל החדשה, ח"כ זבולון אורלב, סיפר כי אויים ע"י ראשי הקואליציה כי אם לא יתמוך בחוק לא תאפשר הקואליציה את העברת חוק סלומיאנסקי. אורלב דחה את האיומים ואמר כי סיעתו תהיה "נאמנה לערכים ותצביע נגד מכירת קרקעות בארץ ישראל ושום איום לא ירתיע את הסיעה מלהצביע נגד מכירת הקרקעות".

בקדימה הביעו שביעות רצון ואמרו כי "נתניהו הפסיד ישראל ניצחה. מדובר בבשורה חשובה לתושבי ואוהבי מדינת ישראל ובמפלה מוחצת לביבי. רפורמת הגזל של ברוני ההפרטה נחלה היום הפסד צורב. האופוזיציה העבירה הערב מסר חשוב לראש ממשלה שמנסה לקנות רפורמה באיומים ולמכור אדמות תמורת אתנן פוליטי, מוטב שביבי יזכור את היום הזה וזו רק ההתחלה".

בסיעת מרץ הביעו תקוה ש"חברי הקואליציה שברחו היום מההצבעה יתעשתו ויגיעו בשבוע הבא להצביע נגד הפרטת אדמות המדינה ונגד הפיכת ישראל לחברה פאודלית, שבה נכסי הרוב משועבדים למיעוט".

ח"כ אורי אריאל אמר: "הניצחון על הקואליציה בחוק הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל הושג כתוצאה משיתוף פעולה הדוק ביני לבין חברת הכנסת שלי יחימוביץ', ובעזרתם הנפלאה של חניכי תנועות הנוער, בני עקיבא והשומר הצעיר. הוכח שעבודה מאומצת למען מטרות ציוניות.

ח"כ עמיר פרץ, הנמנה על מורדי העבודה: "אין ספק שהכנסת היום החזירה לעצמה את כבודה. כאשר מחוקקים חוק שכולו מלא תחבולות ותוצאתו להעביר את הנכס האחרון שנותר בידי המדינה לידי בעלי הון, הרי סופו שהכנסת תפגין מוסריות ותצביע נגד".

ח"כ אופיר פינס הוסיף כי "זה ניצחון הציונות על הציניות, האמת ניצחה את 30 השרים ו-9 הסגנים".