גייתנר: "המערכת הפיננסית נכשלה באחריותה לספק אשראי"

שר האוצר האמריקני מעיד בפני בית הנבחרים וקורא לשינוי משמעותי בפיקוח על הבנקים: "הרפורמה תמנע מהם לבחור מיהו המפקח הטוב ביותר עבורם, 'לשייף' את הרגולציה העתידית ולהמשיך במנהגים הרווחיים בעבר וההרסניים בהווה" ■ "עד כה הבנקים החזירו לממשל 80 מיליארד דולר"

גייתנר שם את המערכת הפיננסית על הכוונת באומרו כי המערכת "נכשלה באחריות הבסיסית לספק אשראי ולהגן על הצרכנים - דבר אשר לא יכול לקרות שוב". זאת, לאור המשבר הפיננסי שפקד את העולם בשנתיים האחרונות. שר האוצר האמריקני, שמעיד בפני ועדת השירותים הפיננסים בבית הנבחרים, קורא לשינוי משמעותי בפיקוח על הבנקים, והוא מוכן לשתף פעולה עם המחוקקים לשם כך.

"הרפורמה תמנע מהם לבחור מיהו המפקח הטוב ביותר עבורם, 'לשייף' את הרגולציה העתידית ולהמשיך במנהגים הרווחיים בעבר וההרסניים בהווה", אמר גייתנר. לדבריו, כלכלת ארה"ב ספגה "נזק בלתי-נסלח וללא הבחנה כתוצאה מהמשבר - בעוד תושבים מאבדים את עבודותיהם ובתיהם, עסקים ובנקים נסגרים ושווקים רבים מתייבשים בתפקידם כספקי אשראי".

שר האוצר ציין כי ממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה כבר הציג את מרבית הרפורמות הדרושות, אך אלו זקוקות לעבור שלב אחרון של חקיקה סופית; הרפורמות יהיו "חיוניות להביא את הבנקים ושחקנים אחרים בשווקים הפיננסים לפיקוח הדוק יותר". לדבריו, "עד כה הבנקים החזירו לממשל 80 מיליארד דולר".

החברות הפיננסיות מוול סטריט הואשמו בעבר ב"מסע קניות" למדיניות רגולציה נוחה בעבר מה שהביא להגברת מאמצי השתדלנות בגבעת הקפיטול במטרה למנוע פיקוח - דבר אשר בכוונת ממשלו של אובמה לסייע בהפסקתו. כבר כיום, יצוין, רבים מהבנקאים בוול סטריט מנסים לרכך חלק מההצעות - וביניהן הקמת סוכנות להגנת הצרכן הפיננסי, הצעה שגייתנר דוחק במחוקקים לתמוך בה. כך למשל, ציין שר האוצר האמריקני כי חברות משכנתאות רבות שאינן בנקאיות פועלות הלכה למעשה ללא פיקוח כיום.