גורו השווקים המתעוררים, מארק מוביוס: "הצריכה הפרטית בסין מתפוצצת"

מוביוס: "הממשל הסיני התערב מאוד מוקדם כדי להאיץ את הכלכלה ולוודא שהבנקים ממשיכים להזרים אשראי למשק"

נדיר היה למצוא בעולם משקיעים שירחיבו את התיק שלהם לשווקים המתעוררים לפני עשור. מארק מוביוס, האיש שעומד בראש ענקית הקרנות פרנקלין טמפלטון ומנהל את קרן השווקים המתעוררים שלה, הוא אחד מאותם משקיעים נדירים שהאמינו בפוטנציאל של השווקים הללו. קרן השווקים המתעוררים שבניהולו חוגגת בימים אלה 20 שנים להיווסדה.

בריאיון שהעניק מוביוס, המכונה "הגורו של השווקים המתעוררים", לאתר Marketwatch, הוא מספר על השינויים שחלו בהם - "מדהימים", כהגדרתו. "כשהתחלנו להשקיע שם בשנת 1987 היו לנו רק חמישה שווקים זמינים להשקעה והיו לנו רק מיליון דולר לעשות זאת. היום אנחנו פזורים בכ-40 שווקים ברחבי העולם ויש לנו יותר מ-25 מיליארד דולר להשקיע בהם. שאז זה דברים ממש השתנו".

ומה לגבי המשבר? "השווקים הללו המשיכו ללכת בראש גם בזמן המיתון בארה"ב. הם המשיכו לצמוח. אנחנו רואים צמיחה של כ-8% בסין השנה, שזה די יוצא דופן, בזמן שמרבית הכלכלות ברחבי העולם מתכווצות", אמר.

"הסיבה לכך בסין היא שהממשל שם התערב מאוד מוקדם כדי להאיץ את הכלכלה ולוודא שהבנקים ממשיכים להזרים אשראי למשק. והם גם פעלו כך שהחברות הממשלתיות, שמהוות את החברות הגדולות במשק הסיני, ימשיכו להשקיע כל הזמן. השילוב של כל אלה וגם הרצון שלהם להפוך ממשק מוטה ייצוא למשק שנשען בעיקר על צריכה מקומית יצרו סביבה טובה מאוד".

העתיד בשוקי הספר

עם זאת, לטענתו, השינוי הזה לא יקרה בן לילה "מהסיבה הפשוטה שלסינים אין את רשתות הביטחון שיש בארה"ב או בבריטניה - שירותי ביטוח לאומי או שירותי הבריאות - לסינים אין אותם. ולכן הצריכה שלהם בתחום הזה מוגבלת. אבל צריך לזכור שיש יותר מ-1.2 מיליארד סינים שהיום נחשבים לעשירים יותר מבעבר, ולכן יכולת ההוצאה שלהם גבוהה יותר. והצריכה הפרטית שם מתפוצצת. הסתכלתי לאחרונה על דו"חות של אחת הקמעונאיות הגדולות במדינה ובמחצית הראשונה המכירות שלה צמחו ב-24%", אמר.

בהתייחסותו לשוקי הספר (Frontier Markets) אמר מוביוס, כי "השווקים הללו הם מה שהשווקים המתעוררים היו בשנות ה-80 וה-90. הם נעדרי נזילות ולחברות שם שווי שוק קטן במיוחד, אבל יש להם פוטנציאל צמיחה אדיר. בעיקר בשווקים באפריקה, דרום אמריקה וכמה מדינות בסין, כמו וייטנאם, סרילנקה, בנגלדש והפיליפינים. לצערי, אנחנו לא יכולים להשקיע שם בקרנות של השווקים המתעוררים שלנו בגלל הגודל של הקרנות והקוטן של החברות".

מוביוס תקף בסוף השבוע האחרון את הרגולציה בארה"ב ובמדינות אחרות בטענה שאם ייכשלו בפיקוח נכון על שוק הנגזרים, תיווצר הפלטפורמה שממנה ייצא המשבר הכלכלי הבא. "אני חושש שלחצים פוליטיים על פוליטיקאים בארה"ב ובמדינות אחרות יהיו כל כך כבדים כך שהם לא יוכלו להכניס את השינויים הדרושים ברגולציה", אמר. "נגזרים הם דבר טוב, אבל אם הם לא מפוקחים בצורה נכונה, הם יכולים להיות הרסניים ביותר", הוסיף.