כעס בבנק ישראל על בעלי השליטה בדיסקונט

זאת על רקע ההתמהמהות בהנפקת הזכויות ■ בפגישה בין נציגי ברונפמן לחזקיהו לא הציגו אנשי ברונפמן תוכניות מפורטות בנוגע להנפקת הזכויות ■ ברונפמן גורם נזק לבנק דיסקונט/ דעה: עירן פאר

כעס בבנק ישראל על התמהמהות בעלי השליטה בבנק דיסקונט , קבוצת ברונפמן שראן, בנוגע להנפקת הזכויות. בפגישה שנערכה ביום רביעי בין נציגי ברונפמן למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא הציגו אנשי ברונפמן תוכניות מעשיות עם לוח זמנים מפורט אלא הסתפקו בסיסמאות כלליות לגבי מחויבותם לבנק. זאת ככל הנראה עקב חילוקי דעות בתוך גרעין השליטה. פגישה נוספת תיערך בחודש אוגוסט.

הלימות ההון של דיסקונט היא הנמוכה במערכת הבנקאית ועמדה בסוף הרבעון הראשון על 10.42%. עד סוף השבוע אמור דיסקונט, בהמשך לדרישות חזקיהו, להציג לו תוכנית סדורה שתביא את הבנק עד סוף השנה להלימות הון של 12%.

לא לחוצים

לאחר הפגישה הוציא דוברו של ברונפמן הודעה קלישאית ואמר כי "בכוונת בעלי השליטה לעבוד בתיאום מלא עם בנק ישראל, כדי להניח את היסודות הדרושים לחיזוק תרומתו של בנק דיסקונט למשק הישראלי". היום אמר הדובר כי "נציגי גרעין השליטה הגישו למפקח תוכנית מלאה בה הוצגו מגוון אמצעים לחיזוק משמעותי של הלימות ההון של הבנק ואנו ממתינים להערותיו.

בתוכנית המקורית דובר על הנפקת זכויות בסך 500 מיליון שקל, שתתבצע לקראת נובמבר. לפני שבועיים הגיש דיסקונט לרשות ניירות ערך טיוטה לתשקיף מדף שלאחר אישורה, תאפשר לגייס את כל סוגי ההון כולל הון מניות באמצעות הנפקת זכויות. בנק ישראל סירב למסור תגובה.

ההערכות הן כי מאחר ומסתמן כי דיסקונט יוכל להגיע ל-12% ללא הנפקת זכויות אלא על בסיס צמצום נכסי הסיכון, גיוסי הון ורווחיו בשנת 2009, לא מרגישים בעלי השליטה לחץ להתחייב כרגע להנפקת זכויות. עם זאת לא ניתן יהיה להימנע מהזרמת ההון מאחר ולפי כללי באזל 2 תחושב הלימות ההון של דיסקונט מחדש בדצמבר 2009 ותרד לכ-11%-11.3%.

ברבעון השני צפוי דיסקונט, לאור רווחיותו והתחזקות השקל, להגדיל את הלימות ההון הראשוני המקורי (ללא הון היברידי) מעל 6.5%. לאחר שיעבור הבנק רף זה יכיר בנק ישראל בגיוסי ההון המשני שביצע דיסקונט מאז אפריל לצורך הלימות ההון.

דיסקונט גייס בחודשים אפריל-יולי 1.15 מיליארד שקל. ההכרה בגיוסים שבוצעו והייסוף בשקל תעלה את הלימות ההון של הבנק. בדו"חות הרבעון השני יציג הבנק הלימות הון של כ-11.2% והערכות הן כי ברבעון השלישי תגיע הלימות ההון מעל 12%. מנכ"ל דיסקונט הוא גיורא עופר והיו"ר הוא שלמה זהר.

דיסקונט גייס בתחילת יולי הון משני עליון בסך 700 מיליון שקל ובאפריל ומאי עוד 449 מיליון שקל אך מאחר וההון הראשוני עמד בסוף הרבעון הראשון על 6.43%, בנק ישראל לא מכיר בגיוס, כחלק מההון. בנוסף יש לדיסקונט עוד הון משני בסך 519 מיליון שקל שאינו מוכר להלימות ההון מאחר וחרג ממגבלת ההון המשני המרבי (50% מההון הראשוני). כך שכל עלייה בהון הראשוני על ידי רווחים, גיוס הון או הנפקה, תגדיל מיד גם את ההון המשני.

במסגרת באזל 2 צפוי בנק ישראל להגדיל את דרישות ההון הראשוני מהבנקים. דיסקונט, שנמצא היום ב-6.43%, יזדקק להגדלת הון ראשוני ב-800 מיליון שקל כדי להגיע ל-7% ול-1.5 מיליארד שקל כדי להגיע ל-7.5%.