תופעה מתפשטת: גם בעלי כרטיסי אשראי באירופה מתחילים לצבור חובות

[למדור שוקי עולם] שיעור חדלות הפירעון בכרטיסי אשראי בארה"ב עלתה על שיעור האבטלה ■ קרן המטבע הבינלאומית: 7% מהחוב הצרכני באירופה עלול להפוך לאבוד

הבנקים וחברות ההלוואה באירופה מתארגנים לעלייה בחדלות פירעון של חובות צרכניים, כאשר משבר כרטיסי האשראי, שהסב לבנקים האמריקנים הפסדים של מיליארדי דולרים, מתרחב אל מעבר לאוקיינוס האטלנטי.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מעריכה שמתוך חוב צרכני בהיקף כולל של 1.914 טריליון דולר בארה"ב, 14% יהיו חובות רעים. הקרן צופה ש-7% מהחוב הצרכני באירופה, 2.467 טריליון דולר, ילכו לאיבוד. חלק גדול מחדלות הפירעון צפוי להירשם בבריטניה - המדינה המובילה באירופה בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי.

ארגון הייעוץ הבריטי לצרכנים National Debtline מסר שמספר הפניות שהוא קיבל מצרכנים בריטים שמודאגים בגלל פיגורים בפירעון הלוואות, חובות בכרטיסי אשראי ובהחזר משכנתאות עלה במאי ל-41,000 - פי-שניים ממספר הפניות במאי 2008. לפי הארגון, גם מאז מאי אין ירידה במספרי הפונים אליו.

הבנקים מודאגים

בארה"ב, ההיקף של חדלות הפירעון בכרטיסי אשראי עולה זה חודשים, על רקע הקפיצה באבטלה והמיתון החריף, שמעיקים על צרכנים העמוסים בחובות יתר על המידה.

בנקים כמו סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה , JP מורגן צ'ייס ו-וולס פארגו וחברות כרטיסי אשראי כמו אמריקן אקספרס , ספגו הפסדים של מיליארדי דולר בתיקי כרטיסי האשראי שלהם, והזהירו שצפויים הפסדים נוספים.

בחודשים האחרונים עלה שיעור חדלות הפירעון של חובות כרטיסי אשראי על שיעור האבטלה - תופעה בלתי-רגילה, שמקשה על מנפיקי הכרטיסים לחזות את ההפסדים הבאים.

בבריטניה, הנתונים האחרונים שפרסמה מודי'ס על תעשיית כרטיסי האשראי, מראים שחדלות פירעון עלתה מ-6.4% בקצב שנתי במאי 2008 ל-9.37% במאי 2009. בארה"ב השיעור עולה על 10%. אנליסטים צופים עוד חדלות פירעון כרטיסי אשראי בבריטניה על רקע העלייה באבטלה ופשיטות הרגל הפרטיות, שמספרן הסתכם ב-29,774 ברבעון הראשון של השנה.

בגלל הירידה בשוק הנדל"ן הבריטי, יחד עם דרישות מחמירות יותר של הבנקים מן הלווים, הצרכן הבריטי כבר אינו יכול למשוך הון מן הבית שלו (הלוואות כנגד הנכס) כדי לפרוע חובות בכרטיסי אשראי, או הלוואות אחרות.

מפסיקים לתת כרטיסים

הבנקים הבריטיים, שיתחילו בשבוע הבא לפרסם את דוחותיהם הכספיים למחצית הראשונה של השנה, כבר הזהירו שהם ניצבים בפני עלייה חדה בחובות בכרטיסי אשראי, אם כי החובות הללו נמוכים יחסית למחיקות שהם צפויים לבצע בתחומים אחרים כמו הלוואות לעסקים ולמסחר והלוואות לדיור.

ברקליס , המנפיק הגדול ביותר של כרטיסי אשראי בבריטניה, עם 11.7 מיליון בעלי ברקליס-קארד, מסר במאי שחדלות הפירעון על חובות בכרטיסים עלתה ברבעון הראשון של השנה. לכן, הבנק צמצם מסגרות אשראי והידק את התנאים למתן הכרטיסים ללקוחות. כתוצאה מכך פחתה הנפקת כרטיסים חדשים במארס השנה ביותר מ-50%.

שיעור חדלות פירעון על כרטיסי אשראי בבריטניה - 6.4% בקצב שנתי במאי 2008, ו- 9.37% בקצב שנתי במאי 2009