ת"א 25 בדרכו ל-1000

אבל לא בדיוק אופוריה: כי הוא עולה ועולה ועולה ומדד הפחד מתחיל מטפס איתו

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד העוסקת בניהול תיקי מט"ח

היום אעסוק בניתוח טכני בלבד, ואציג את המדד העיקרי שלנו: מדד ת"א 25.

בניגוד למדד S&P500 האמריקני, מדד המעו"ף לא יצר תחתית חדשה במרץ. התחתית הגבוהה יותר, ברמת 690, נתנה בזמנו רמז לחוזקו היחסי של המדד ביחס לחבריו בעולם. לדעתי, גורמים כמו נזילות יחסית נמוכה וכלכלה יחסית בריאה מבחינת בועת האשראי, תרמו רבות לכך.

אפשר להתפייט ולומר שמאז אותה נקודה המדד לא הסתכל אחורה ודהר קדימה כדי להחזיר כמה שיותר למשקיעים בו, בזמן הקצר ביותר. מהרמה הנמוכה ביותר (590), וחציית הממוצע הנע 50 יום (ירוק), הצליח מדד הת"א 25 להחזיר בינתיים קצת יותר מ-50% (ראו סרגל פיבונצ"י שחור), ממה שירד מאז הגיע לשיא כל הזמנים שלו (באזור 1250).

הבה נתבונן בטווח הבינוני בעזרת גרף שבועי

משה שלום ת``א 25 שבועי


  1. שימו לב שבכל רמת תמיכה והתנגדות חשובה (קווים ומספרים בצהוב), מופיע ציון לרמת פיבונצ"י - רמת ה-61.8% יושבת במחיר בעל המשקל הפסיכולוגי: 1000.

  1. העלייה הנוכחית, מוכללת בתעלה די חדה (בכחול). חדות זו מצביעה על עוצמת המגמה העולה, וטומנת בחובה סכנה מסוימת: קצב מהיר מדי, בדרך כלל מוביל לתיקונים אלימים. בינתיים לא התגשמה סכנה זו.

  2. כאמור, באזור 1000 הנקודות מצטרפים זה לזה: רמת פיבונאצ'י 61.8% לתיקון מעלה, הגבול העליון של התעלה העולה והתנגדות חזקה שהייתה פעם תמיכה חזקה. הסבירות הגבוהה אומרת ששם תיתכן בעיה להמשך חיובי במדד, ללא תיקון משמעותי.

הבה נבחן את הטווח הקצר בעזרת גרף יומי:

משה שלום ת


  1. כמו בכל העולם, גם כאן תבנית הראש וכתפיים לא התגשמה. אזור 830, אשר היווה את בסיס התבנית הפוטנציאלית, היווה גם את נקודת הזינוק לרצף כמעט לא יאומן של עליות (3 סגול).

  2. מבנה רציף זה של ימים ירוקים, המאפיין בתקופה הנוכחית כמעט כל מדד גדול בעולם, נגרם ככל הנראה מצירוף של כיסוי פוזיציות השורט, אשר נסגרו בבהלה, עם קניות חדשות שעושה המגזר המוסדי, שבחלקו עדיין חושש להפסיד את הרכבת הדוהרת.

  3. נתוני קרנות הנאמנות מראים שהציבור ככלל, עדיין אינו משקיע ישירות בבורסה. רק עכשיו הוא מתחיל להתעורר למה שהעיתונות קוראת "אופוריה" ולנסות את מזלו בשלביו האחרונים של מהלך יפה זה.

  4. CMF (אינדיקאטור המורה על כניסה או יציאה של כסף חדש למדד) מצביע על עוצמה פחותה של זרימת הכסף בריצה האחרונה מאשר בקטעים העולים שהתחילו במרץ ונגמרו בתחילת יוני.

  5. הסבירות הגבוהה לעתיד הקרוב היא התבססות מעל רמת ה-900-910 (או קצת פחות) המהווה את רמת הפריצה האחרונה. הממוצע 20 יום (בירוק) המהווה גם את אמצע רצועות הבולינגר, יכול לשמש תמיכה דינאמית לתיקון המינורי המתקרב.

  6. תיקון בזמן או במחיר זה (או שניהם יחדיו), יקל על המתנדים (2 סגול) ועל ה-DM (מסומן ב-1 סגול) הנמצאים כרגע ברמות די קיצוניות של קניות יתר.

איתותים מזירת הפחד

הבה נביט ב-VIX, המשמש אותנו כמדד לחששות כותבי האופציות:

משה שלום ויקס


  1. ה-VIX בירידה מתמדת מאז שיא המשבר. מה שמעניין בו שבימים אלה, המתאפיינים בעליות היפות כל כך, ה-VIX דווקא עולה ולא יורד עוד (אליפסה סגולה).
  2. ניתן להסביר זאת בכמה דרכים, אבל לדעתי זהו הסימן הראשון לכך שחלק מן השחקנים מתחילים לגדר את נכס הבסיס. רצף וקצב העליות מתחילים לעורר חשש ולא שאננות.


שורה תחתונה לגבי המדד

המדד עולה, ועולה יותר מאשר הרבה מדדים בעולם. הסטייה החיובית של השפל הגבוה של מרץ, הקצב המהיר של שבירת רמות ההתנגדות, והאחוז הגבוה שכבר תוקן, מעוררים התפעלות, ומחזקים את הדעה שיש אמון רב בכלכלה ובחברות שלנו.

רמת 1000 היא הבאה בתור להיבדק. האם נגיע לשם ישר או דרך תיקון מינורי? אינני יודע, אבל הסבירות וההיגיון אומרים שיש צורך בהקלה של מצבי ה"אופוריה" לפני המשך בריא של עליות המהוות חלק בלתי נפרד מן האמונה ש"הרע מאחורינו" והחיונית כל כך לתיקון במסגרת שוק דובי ארוך טווח.

  1. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
  2. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com